The integration of technology in problem solving in the training of math teachers in the final years of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.9715

Abstract

This article is the result of an experience in continuing education with teachers who teach mathematics in the final years of elementary school, the aim of which was to discuss the insertion and integration of the use of digital technology in mathematics classes. Four math teachers took part in the training in 2023. This text will report on the training process for these teachers and the implementation of the teaching-learning-evaluation methodology, linked to the semiotic representations of treatment and conversion, evidenced through the interactions provided by the GeoGebra software. As a result of this training, the teachers' understanding of the insertion and integration of technology into the pedagogical practices of the topics discussed was observed. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eli Ferreira dos Santos, Universidade Cruzeiro do Sul

Mestre

Suzete de Souza Borelli, Universidade Cruzeiro do Sul

Doutora em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul – São Paulo, SP, Brasil. Professora de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Cruzeiro do Sul, SP

References

BITTAR, M. A abordagem instrumental para o estudo da integração da tecnologia na prática pedagógica do professor de matemática. Educar em Revista, v. 1, p. 157-171, 2011.

BRASIL. Ministério da educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão final. Brasília: MEC, 2018.

CARGNIN, C.; VOLCE, C. J.; FRIZARINI, S. T. A Importância de Diferentes Representações no Estudo dos Números Complexos. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 11, n. 25, p. 311-324, 2022.

CASTRO, A. S. P.; ARRUDA, S. C. Q. O uso do Geogebra na Resolução de Problemas para o Ensino de Matrizes. Revista Paranaense de Educação Matemática, Paraná, v. 13, n. 32, p. 1-24, 2024.

DUVAL, R. Semioses e Pensamento Humano. Registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Trad. Lênio Fernandes Levy e Marisa Rosâni Abreu da Silveira, Ed. Livraria da Física, São Paulo - São Paulo, 2009.

NÓBRIGA, J. C. C. GGBOOK: Uma plataforma que integra o software de geometria dinâmica geogebra com editor de texto e equações a fim de permitir a construção de narrativas matemáticas dinâmicas. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília. Brasília. Goiás, 2015.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G: Ensino-aprendizagem-avaliação de matemática: Por que através da resolução de problemas? In ONUCHIC, L. L. R.; eat al. (Org). Resolução de Problemas - Teoria e Prática, 2ª ed.- Jundiaí-SP: Paco Editorial, 2021.

RUAS, V. L. O. F.; MACÊDO, J. A.; SANTOS, E. C. Integração das tecnologias digitais ao ensino da Matemática: um link do estado do conhecimento para tendências educacionais emergentes. Educação Unisinos, v. 27, p. 1-18, 2023.

SANTOS, E. F. A Resolução de Problemas de Razão e Semelhança de Triângulos sob a Perspectiva das Representações Semióticas de Duval. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, 2023.

SANTOS, E. F. O Uso do Google Meet, Software Geogebra e Google Forms na Reconfiguração do Processo do Ensino e Aprendizagem da Matemática. Cap 11. In: Terçariol A. Ap. L. et al. (Org). O (Re) Inventar de Práticas Pedagógicas com as Tecnologias Digitais em Tempos de Pandemia. 1ª ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2021.

Valente, José Armando. O uso inteligente do computador na educação. Revista Pátio, v. 1, n. 1, p. 19-21, 1997.

Published

2025-08-31

How to Cite

Ferreira dos Santos, E., & Borelli, S. de S. (2025). The integration of technology in problem solving in the training of math teachers in the final years of elementary school. Revista Paranaense De Educação Matemática, 14(34), 01–19. https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.9715

Issue

Section

Artigos Científicos