ELEMENTS OF EDUCATIONAL SOFTWARE ENGINEERING, THE CASE OF MICROWORLDS FOR MATHEMATICS: COMPUTACIONAL DIMENSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.01-19

Keywords:

Microworld, Educational software engineering, Computational didactic engineering, Informatics didactic transposition

Abstract

This text takes up and continues the presentation of a research and development study already partially published. The design principles are based on didactic computer engineering in which we are particularly interested in the initial part of the preliminary analyzes in their epistemological, cognitive, didactic and computacional dimensions. These preliminary analyzes provide an in-depth study of knowledge and its teaching and learning, which makes Informatics didactic transposition operational. In this text, we more specifically address the computer dimension of the preliminary analyzes to outline a modeling of a generic microworld offering support for the exploration and resolution of problems requiring the articulation between various registers of representation, and finally to outline the structures of data. The objective of this work is not only to advance on the specifications and their modeling, but also, in reverse engineering, to promote the technological transfer of microworlds already developed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALACHEFF, N. La transposition informatique. Note sur um nouveau problème pour La didactique. In: ARTIGUE, M. et al. (eds). Vingt ans de didactique des mathématiques en France. Recherches en Didactique des Mathématiques, v. especial. La Pensée Sauvage Editions, p. 364-370, 1994a.

BALACHEFF, N. Didactique et intelligence artificielle. Recherches en didactique des mathématiques. n. 14 v1.2, p. 9-42, 1994b.

BALACHEFF N.; BELLEMAIN, F. Conhecimento, a pedra angular do design de TEL. Revista Tópicos Educacionais, Recife, V. 17, N. 1-3, P. 31-59, 2007.

BALACHEFF, N.; SUTHERLAND, R. Epistemological domain of validity of microworlds, the case of LOGO and Cabri-géomètre. IN: Lewis, R. et AL. Ed. Lessons from learning. Amsterdam: North-Holland/Elsevier, P.137-150, 1994.

BELLEMAIN, F. ; Éléments d’ingénierie de logiciels éducatifs, le cas des micromondes pour les mathématiques : dimensions épistémologique, cognitive et didactique. Revista Paranaense de Educação Matemática, 11(25), 80–105. 2022.

DUVAL, R. La conversion des représentations: un des processus fondamentaux de la pensée, Du mot au concept. Conversion, Presses Universitaires de Grenoble, 2007.

OLIVEIRA, P. B. Modelização do Teorema Fundamental do Cálculo para um Sistema Micromundo à luz da Teoria Antropológica do Didático. 2022. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2022.

SANTOS, T. R.; Mankala colhe três: análise da produção de uma versão digital do jogo, concebido com o suporte da engenharia didático-informática. In: XXV EBRAPEM, 2022, Campina Grande - PB, 2021.

SILVA, A. D. P. R. Prototipação, Desenvolvimento e Validação de um Micromundo com Suportes para o Ensino de Área e Perímetro. 2019. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.

SIQUEIRA, J. E. de M. Articulando os registros de representação semiótica das curvas cônicas através da integração de recursos computacionais. 2019. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.

SIQUEIRA, J.E. M. Equações quadráticas: articulando suas formas algébricas e geométrica via um aplicativo ad hoc. 2009.160f. Dissertação (Mestrado em Ensino das Ciências) –Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2009.

SIQUEIRA, J. E. M.; BELLEMAIN, F. Articulando as representações algébricas e a geométrica das equações quadráticas a partir da noção de registros de representações semióticas de Duval. EM TEIA: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 3, p. 1-26, 2012.

SILVA, C. T. J. da. A engenharia didático-informática na prototipação de um software para abordar o conceito de taxa de variação. 2016. 163 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

SILVA, C. T. J.; GITIRANA, V.; BELLEMAIN, F.; TIBÚRCIO, R. dos S. Function Studium: concepção, desenvolvimento e validação de um software para abordar funções em uma perspectiva covariacional. Perspectivas Da Educação Matemática, v. 12(28), p. 245-271, 2019.

TIBÚRCIO, R. S. A Engenharia Didático-Informática: uma metodologia para a produção de software educativo. 2020. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020

Published

2023-08-17

How to Cite

Bellemain, F. . (2023). ELEMENTS OF EDUCATIONAL SOFTWARE ENGINEERING, THE CASE OF MICROWORLDS FOR MATHEMATICS: COMPUTACIONAL DIMENSION. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(28), 01–19. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.01-19

Issue

Section

Artigos Científicos