THE UNDERSTANDINGS OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION TEACHERS ABOUT MATHEMATICAL MODELING FROM THE PERSPECTIVE OF MATHEMATICS EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.336-360

Keywords:

Child Education, Mathematical Modeling, Understandings, Continuing Teacher Training

Abstract

Continuing education is the phase when teachers expand their knowledge, understand different methodologies and exchange experiences. This work refers to an investigation carried out with Early Childhood Education teachers from a municipal education system, participants of an extension course on Mathematical Modeling from the perspective of Mathematics Education offered remotely. The offer of this course is necessary since Mathematical Modeling has proven to be perceptive in the integral development of children when used as a pedagogical practice in Early Childhood Education. Therefore, this article has as its guiding question: what do teachers understand about Mathematical Modeling? And as an objective: to investigate the understanding that teachers have about Mathematical Modeling from the perspective of Mathematics Education before and after an extension course on the same subject. This is a qualitative research whose data were collected through questionnaires and analyzed from the perspective of Discursive Textual Analysis. As a result, it is possible to note that some participants knew Mathematical Modeling, but not as a pedagogical practice. Everyone understood the contributions of this methodology to the integral development of children. And, even if some participants already have some knowledge about this subject, it is considered as an innovation the fact that all have changed their perceptions on the subject, pointing out positive points of Mathematical Modeling from the perspective of Mathematics Education in Early Childhood Education, according to the conception of Burak. An example is the fact that the practice starts with a topic of interest to the child, developing their autonomy and creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cibelli Batista Belo, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM-UFPR), Professora da Rede Municipal de Irati/PR.

Tania Teresinha Bruns Zimer, Universidade Federal do Paraná

Professora do Departamento de Teoria e Prática de Ensino, Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM-UFPR) e do Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino (PPGE:TPEn-UFPR).

References

ABBEG, A. V. Modelagem Matemática com crianças de 5 e 6 anos no município de Pinhais – PR. 2019. 138f. Dissertação (mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino. Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.

ALMEIDA, L. M. W de; SILVA, K. P.; VERTUAN, R. E. Modelagem matemática na educação básica. São Paulo: Contexto, 2012.

ARAGÃO, R.M.R de. Rumo à educação do século XXI: para superar os descompassos do ensino nos anos iniciais de escolaridade. In: BURAK, D.; PACHECO, E. R..; KLÜBER, T.E (Org). Educação Matemática: reflexões e ações. Curitiba: CRV, p.11-25, 2010.

BARBOSA, J. C. Modelagem na Educação Matemática: Contribuições para o debate teórico. In: Reunião Anual da ANPED, 24, 2001. Caxambu. Anais [...]. Caxambu: ANPED, 2001.

BARBOSA, J. C. Modelagem Matemática: O que é? Por quê? Como? Veritati, n. 4, p. 73-80, 2004.

BELO, C. B. Modelagem matemática na educação infantil: contribuições para a formação da criança. 2016. 110 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Setor de Ciências Exatas e de Tecnologia, Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, 2016.

BELO, C. B.; BURAK, D. A Modelagem Matemática na Educação Infantil: uma experiência vivida. Educação Matemática Debate, v. 4, p.1-22, 2020.

BIEMBENGUT, M. S.; HEIN, N. Modelagem Matemática no Ensino. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2013.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, p. 134-301, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Lei das Diretrizes e Base da Educação Nacional (LDB), 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em 24 jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010. 36 p.: Il.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, SEB, 2018.

BURAK, D. Modelagem Matemática: ações e interações no processo de ensino-aprendizagem. 1992. 460 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1992.

BURAK, D. Modelagem Matemática e a sala de aula. In: Encontro Paranaense de Modelagem em Educação Matemática – I EPMEM, Londrina, 2004. Anais [...]. Londrina: UEL, 2004.

BURAK, D. Modelagem Matemática sob um olhar de Educação Matemática e suas implicações para a construção do conhecimento matemático em sala de aula. Revista de Modelagem na Educação Matemática. v. 1, n. 1, 10-27. 2010.

BURAK, D. Modelagem Matemática nos diferentes níveis de ensino: uma perspectiva. In: XII EPREM – Encontro Paranaense de Educação Matemática. Campo Mourão, 2014. Anais [...]. Campo Mourão: UNESPAR, 2014, p. 1-14.

BURAK, D. A Modelagem Matemática na perspectiva da Educação Matemática: olhares múltiplos e complexos. Educação Matemática Sem Fronteiras, Chapecó, v. 1, n. 1, p. 96-111, jan./jun. 2019.

DALVI, S. C.; REZENDE, O. L. T. de; LORENZONI, L. L. Modelagem matemática na Educação Infantil: quanto tempo falta para o Natal? Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 33, p. 1-21, 22 set. 2020.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Editora Atlas S.A, 2008.

KUHLMANN JR. Moysés. Educação Infantil e Currículo. In: FARIA, A. L. G. de; PALHARES, M. S. (Orgs.). Educação Infantil Pós LDB: rumos e desafios. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2005, p.51-65.

LORENZATO, S. Educação Infantil e percepção matemática. 3 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

MARCONDES, C. F.; SILVA, V. da S. Modelagem Matemática na Educação Infantil: considerações a partir de uma prática educativa com crianças de 3 e 4 anos. Revista de Educação Matemática, v. 16, p. 71, 2019.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise Textual Discursiva. 3 ed. Ijuí: Editora UNIJUI, 2016.

OLIVEIRA, Z. de M. R. de.; FERREIRA, M. V.; BARROS, J. A. B. de. Formação Continuada em Educação Infantil: A construção de uma agenda de possibilidades. In: GUIMARÃES, C. M.; REIS, P. G. R. dos. (Org.). Professores e Infâncias: estudos e experiências. Araraquara, SP: Junqueira&Marin, p. 13-28, 2011.

UJIIE, N. T. Formação continuada de professores da educação infantil num enfoque CTS. 2020. 207 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Ponta Grossa, 2020.

ZAMPIROLLI, A. C.; KATO, L. A. A modelagem matemática na educação infantil: Um olhar para os teoremas em ação mobilizados em situações envolvendo o conceito de classificação. Revista Paranaense de Educação Matemática, [S. l.], v. 10, n. 23, p. 30–53, 2021. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6684. Acesso em: 21 dez. 2022.

Published

2023-08-17

How to Cite

Batista Belo, C., & Bruns Zimer, T. T. (2023). THE UNDERSTANDINGS OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION TEACHERS ABOUT MATHEMATICAL MODELING FROM THE PERSPECTIVE OF MATHEMATICS EDUCATION. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(28), 336–360. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.336-360

Issue

Section

Artigos Científicos