LESSON STUDY ON BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS IN THE AREA OF MATHEMATICS EDUCATION FROM A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.86-107

Keywords:

Lesson Study, Classroom studies, Mathematics Education, Systematic Literature Review

Abstract

The research is part of the Education area and deals with the use of the Lesson Study (LS) approach in research in the Brazilian educational context. Its objective is to analyze how the LS approach is used in Brazilian theses and dissertations, revealing the levels of education, stages of teacher training, mathematical content addressed and recurrent themes in these researches, based on a Systematic Literature Review. In methodological terms, the assumptions of Briner and Denyer (2012) were used. Searches were carried out in the CAPES Catalog of Theses and Dissertations, selecting 27 products, 20 dissertations and seven theses for analysis. The results point to the prevalence of research in Elementary Education; the continuing education of teachers as the main focus of studies; and work with various mathematical concepts, such as basic mathematical operations, fractions, plane and/or spatial geometry and functions. Studies indicate that research on SL in Brazil has been growing and strengthening as a field of knowledge that helps to overcome the challenges and barriers that the culture of individual work in Brazil imposes on teachers.

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Author Biographies

Mikaelle Barboza Cardoso, Universidade Estadual do Ceará

Graduada  pela  Universidade  Estadual  do  Ceará  (UECE)  em  Licenciatura  em  Matemática. Especialista em Ensino de Matemática (UECE), Mestre em Educação  (UECE) e doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Estadual (núcleo Formação de Professores de Ciências e Matemática). Atualmente é professora do Instituto Federal do Ceará (IFCE), campus Sobral.

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará/Professora Adjunta

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Professora doutora do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas (MPPP/UECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades - PEMO. Editora da revista Educação & Formação do PPGE/UECE. Pesquisadora produtividade CNPq.

Marcilia Chagas Barreto, Universidade Estadual do Ceará

Doutora  em  Educação  Brasileira  pela  Universidade  Federal  do  Ceará  (2002),  com  estágio pós-doutoral  na  Universidade  de  Quebec  à  Chicoutimi,  em  Educação  Matemática  (2006-2007).  Mestra  em  Estudos  Pós  Graduados  em  Supervisão  e  Currículo  pela  Pontifícia Universidade  Católica  de  São  Paulo  (1985).  Graduada  em  Pedagogia  pela  Universidade Federal  do  Piauí  (1979).  Atualmente  é  professora  adjunto  M  da  Universidade  Estadual  do Ceará, vinculada ao curso de pedagogia e ao Programa de Pós-Graduação em Educação.

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Published

2023-08-17

How to Cite

Cardoso, M. B. ., Fialho, L. M. F., & Barreto, M. C. . (2023). LESSON STUDY ON BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS IN THE AREA OF MATHEMATICS EDUCATION FROM A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(28), 86–107. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.86-107

Issue

Section

Artigos Científicos