HIGH SCHOOL STUDENTS’ KNOWLEDGE IN PROBLEM POSING AND PROBLEM SOLVING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.415-440

Keywords:

Problem Posing. , Problem Solving. , Peircean Semiotics. , High School.

Abstract

This paper aims to show students’ knowledge of the relationship between action and the production of signs in posing and solving mathematical problems, based on themes related to their realities and interests. Considering the procedures related to the Problem Posing and the Problem Solving present in the literature and the elements belonging to Peirce’s semiotics focused on semiosis, we look into the posing and solving problem by students of a class of the 2nd Grade of High School in a public school in the interior of São Paulo. The audio recordings of the groups in the posing and solving problem and in the plenary, as well as written records and photographs composed the data that we analyzed. Through the qualitative analysis of the students’ action and production of signs in two episodes - problem posing and problem solving - structured via Trees of Association of Ideas, we show that semiosis is not limited and is linked to the progress of students both in the posing, as well as in the solving and possible reformulation of the problem, so that knowledge about the situation present in the problem, about the dynamics of its resolution and the Mathematics necessary for a solution are articulated to the students’ experiences.

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Author Biographies

Emerson Tortola, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professor do Magistério Superior, Classe Adjunto, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Câmpus Toledo, atuando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGMAT). Licenciado em Matemática pela Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão (atual Universidade Estadual do Paraná) - 2010. Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2012). Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (2016). Vice-diretor da SBEM-PR.

Karina Alessandra Pessoa da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Campus Londrina, e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGMAT). Possui Doutorado e Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).

Tatiane Cristine Pessoa, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Aluna do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGMAT) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), campi Cornélio Procópio e Londrina

Marina Cunha Ferreira Gaioto, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Aluna do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGMAT) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), campi Cornélio Procópio e Londrina

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Published

2023-05-05

How to Cite

Tortola, E., Pessoa da Silva, K. A., Pessoa, T. C., & Cunha Ferreira Gaioto, M. (2023). HIGH SCHOOL STUDENTS’ KNOWLEDGE IN PROBLEM POSING AND PROBLEM SOLVING. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(27), 415–440. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.415-440

Issue

Section

Número Temático: Resolução de Problemas na Educação Matemática