PROBLEM SOLVING AND SEMIOTIC REPRESENTATIONS: AN EXPERIENCE AT A PUBLIC SCHOOL IN SÃO PAULO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.363-385

Keywords:

Problem Solving. , High School. , Mathematical Rally. , Semiotic representation.

Abstract

This article presents an excerpt of a master's thesis whose main objective was to investigate how Problem Solving practices can be implemented in the classroom and how they are experienced by students, with an emphasis on the role of different semiotic representations in their problem-solving processes. Therefore, an experiment was carried out with 1st grade classes at a public high school in the city of São Paulo, inspired by the international mathematical competition Rali Matemático Transalpino. The methodological strategy involved an experimental intervention study, organized into three phases, whose data analysis was qualitative, in the light of research in the area, as well as Raymond Duval's theory of representation registers. The analysis of the produced data showed that the students experienced the experiment as active participants in the problem-solving processes and, through the discussions held, recognized the importance of mobilizing different representations as auxiliaries in the development of solutions, although they presented difficulties in activities involving the conversion of numerical tabular registers to symbolic-algebraic registers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLEVATO, N. S. G. Associando o Computador à Resolução de Problemas Fechados: Análise de uma Experiência. 2005. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2005.

ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensinando matemática na sala de aula através da resolução de problema. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, Ano XXXIII, n.55, p.1-19, 2009. Disponível em: http://www.ufrrj.br/SEER/index.php/gepem/article/view/54/87. Acesso em: 6 out. 2022.

CARREIRA, S. P. G. O Papel das Representações na Resolução de Problemas de Matemática Aplicada. In: ABRANTES, P. et al (orgs.). Investigações Matemáticas na Aula e no Currículo. Lisboa: APM, 1999. p. 253-265.

DUVAL, R. Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em Matemática. In: MACHADO, S. D. A. (org.). Aprendizagem em Matemática. Campinas/SP: Papirus, 2003. p. 11-33.

DUVAL, R. Semiósis e pensamento humano: registro semióticos e aprendizagens intelectuais. Tradução de Lênio Fernandes Levy e Marisa Rosâni Abreu da Silveira. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.

DUVAL, R. Ver e ensinar a Matemática de outra forma entrar no modo matemático de pensar: os registros de representações semióticas. São Paulo: PROEM, 2011.

DUVAL, R. Abordagem cognitiva de problemas de geometria em termos de congruência. Tradução de Méricles Thadeu Moretti. Revista Eletrônica de Matemática, Florianópolis, v. 07, n. 1, p. 118-138, 2012. Disponível em: www.periodicos.ufsc.br. Acesso em: 30 mar. 2016.

ECHEVERRÍA, M. P. P; POZO, J. I. Aprender a Resolver Problemas e Resolver Problemas para Aprender. In: POZO, J. I. (org.). A solução de problemas: Aprender a resolver, resolver para aprender. Tradução de Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

FAGNANT, A.; VLASSIS, J. Schematic Representations in Arithmetical Problem Solving: Analysis of Their Impact on Grade 4 Students. Educational Studies in Mathematics, 84(1), p. 149-168, 2013.

FIORENTINI, D; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas/SP: Autores Associados, 2012.

JAHN. A. P; BONGIOVANNI, V. Apreensão Operatória de Figuras em Situações Geométricas. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, São Paulo, v.12, n.3, p. 245-257, 2019. Disponível em: https://revista.pgsskroton.com/index.php/jieem/article/view/7584. Acesso em: 20 dez. 2022.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Novas reflexões sobre o ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M.A.V.; BORBA, M.C. (orgs.). Educação Matemática: Pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004, p. 213-231.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro/SP, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011.

PINTO, N. B. Marcas históricas da matemática moderna no Brasil. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 5, n.16, p. 25-38, 2005.

POLYA, G. Ensinando por meio de problemas. Revista do Professor de Matemática, Rio de Janeiro, n. 7, p. 11-16, 1985.

PRADO, M. Resolução de Problemas e Representações Semióticas: uma experiência no Ensino Médio inspirada no Rali Matemático. 2015. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Universidade de São Paulo, Instituto de Matemática e Estatística, São Paulo, 2015.

REDLING, J. P. A Metodologia de Resolução de Problemas: concepções e práticas pedagógicas de professores de Matemática do Ensino Fundamental. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, Bauru, 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/90928. Acesso em: 12 dez. 2022.

SCHOENFELD, A. H. Mathematical Problem Solving. Flórida: Academic Press, 1985.

VAN DE WALLE, J. A. Matemática do Ensino Fundamental: Formação de Professores e Aplicação em Sala de Aula. 6.ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

Published

2023-05-05

How to Cite

Prado, M., & Jahn, A. P. . (2023). PROBLEM SOLVING AND SEMIOTIC REPRESENTATIONS: AN EXPERIENCE AT A PUBLIC SCHOOL IN SÃO PAULO. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(27), 363–385. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.363-385

Issue

Section

Número Temático: Resolução de Problemas na Educação Matemática