MILK CARTONS OF DIFFERENT TYPES: TEACHING VOLUME AND SURFACE AREA OF A PRISMA THROUGH PROBLEM SOLVING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.526-544

Keywords:

Problem solving. , Learning with understanding. , Quantities and measures. , Educational Practice.

Abstract

The purpose of this study is to report an experience developed through the methodology of Teaching-Learning-Assessment of Mathematics through Problem Solving, in order to enable the development of learning with understanding of Mathematics in a practice involving the calculation of volume and surface measurements of a prism, with students from the 7th year of elementary school. It was part of a master’s research, so a qualitative analysis was carried out, based on participant observation and the researcher teacher’s field diary, written records of students with the resolution of the activity, their testimonies and records made through audio recordings and photographs. The results showed that the resolution of the problem presented through this methodology allowed students to better understand the concepts of capacity, volume and surface area of prisms and to analyze which of the forms would be more advantageous (profitable) considering only the raw material used. In addition, it contributed to the development of students’ creativity, and allowed the researcher teacher to analyze students’ resolution strategies during the process and verify their understanding of the concepts involved and their importance for this practical situation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciane Cristina Joenk Hoffmann, Universidade Regional de Blumenau

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática - PPGECIM, pela Universidade Regional de Blumenau - FURB, Blumenau (SC). Atualmente é professora da Universidade para o Desenvolvimento do Alto Vale do Itajaí - UNIDAVI, atuando como professora no Ensino Fundamental - Séries Iniciais e Finais (Matemática) e nos cursos de graduação. 

Viviane Clotilde Silva, Universidade Regional de Blumenau

Doutora em Educação para Ciência pela UNESP, campus Bauru, São Paulo, Brasil. Mestre em Educação Matemática pela UNESP, campus Rio Claro, São Paulo, Brasil e licenciada em Matemática pela Universidade Regional de Blumenau - FURB, de Blumenau, Santa Catarina, Brasil. Atualmente sou professora do Departamento de Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática, da Universidade Regional de Blumenau - FURB, de Blumenau, Santa Catarina, Brasil.

References

ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. de la R. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: por que Através da Resolução de Problemas? In: ONUCHIC, L. de la R. et al. (org.). Resolução de Problemas: Teoria e Prática. Jundiaí: Paco, 2021 (ebook). p. 40-63.

BICER, A. A systematic literature review: Discipline-specific and general instructional practices fostering the mathematical creativity of students. International Journal of Education in Mathematics, Science, and Technology, v. 9, n. 2, p. 252-281, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.46328/ijemst.1254. Acesso em: 20 abr. 2023

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular - BNCC. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018, versão completa. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 abr. 2023.

CARDOZO, D., POSSAMAI, J. P. As dimensões do making sense: a compreensão de funções exponenciais a partir de uma atividade investigativa. Acta Scientiae, Canoas, vol 21, n. 4, p. 2-19, jul/ago 2019. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/28583/1/Cardozo2019The.pdf . Acesso em: 20 abr. 2021.

GONTIJO, C. H.; et al. Criatividade em Matemática: conceitos, metodologias e avaliação. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2019.

GRANDO, R.C. Recursos Didáticos na Educação Matemática: jogos e materiais

manipulativos. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, v. 05,

n. 02, p. 393-416, Outubro, 2015. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/117. Acesso em: 16 nov. 2022.

HOFFMANN, L. C. J.; SILVA, V. C. da. Práticas de Ensino sobre Grandezas e Medidas

nos anos finais do Ensino Fundamental: a potencialidade do uso da Sala Ambiente.

Produto Educacional (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) – Programa

de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática, Universidade Regional de

Blumenau, Blumenau. 2022. Disponível em: furb.br/bibliotecadigital. Acesso em: 10 nov. 2022.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problema: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema. Boletim de Educação Matemática. UNESP. Rio Claro, v. 25, p. 73-98, 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/72994. Acesso em: 15 jun. 2021.

ONUCHIC, L. R.; MORAIS, R. S. Resolução de problemas na formação inicial de professores de Matemática. Educação Matemática Pesquisa. São Paulo, v.15, n.3, p.671-691, 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/16951 . Acesso em: 20 jun. 2021.

SILVER, Edward A. Fostering creativity through instruction rich in mathematical problem solving and problem posing. ZDM: the international journal on mathematics education. p. 75-80, January 1994

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf. Acesso em: 11 nov. 2020.

VAN DE WALLE, J. A. Matemática no ensino fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Tradução: Paulo Henrique Colonese. 6.ed. Porto Alegre: Penso, 2009.

VAN DE WALLE, J. A. Teaching Mathematics for Understanding. In: VAN DE WALLE, J. A; KARP, K.; WILLIAMS, J. M. B.; LOVIN L. Teaching Student-Centered Mathematics. Person, 2014, p. 1-12.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins

Fontes, 2001.

Published

2023-05-05

How to Cite

Hoffmann, L. C. J., & Silva, V. C. (2023). MILK CARTONS OF DIFFERENT TYPES: TEACHING VOLUME AND SURFACE AREA OF A PRISMA THROUGH PROBLEM SOLVING. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(27), 526–544. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.526-544

Issue

Section

Número Temático: Resolução de Problemas na Educação Matemática