TEACHER TRAINING AND PROBLEM SOLVING IN MATHEMATICS CLASSES: A STUDY BASED ON BRAZILIAN RESEARCH

Authors

  • Kaique Nascimento Martins Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Larissa Pinca Sarro Gomes Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Marlúbia Corrêa de Paula

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.120-138

Keywords:

Mathematics Education. , Problem solving. , Teacher education. , State of Knowledge.

Abstract

In this article, the objective is to characterize the problem solving in teacher of teachers who teach Mathematics based on the analysis of investigations already concluded; in particular, in Brazilian master’s and doctoral theses. To this, a State of Knowledge study was carried out, to locate and select academic productions available in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and catalog of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes). For analysis of the productions, Discursive Textual Analysis and the IRaMuTeQ software were used. The results suggest the importance of conducting investigations that lead the participant to (re)build knowledge about mathematical content/concepts and to reflect on the pedagogical practices in the light of problem solving. In this perspective, it was also verified the need for future investigations that consider teachers working in Higher Education and students of pedagogy courses.

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Author Biographies

Larissa Pinca Sarro Gomes, Universidade Estadual de Santa Cruz

Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (1994), mestre em Ciência da Computação pelo Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação - ICMC/USP (1999) e doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2014). Atualmente é professora Titular da Universidade Estadual de Santa Cruz atuando no curso de Licenciatura em Matemática e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática. Desenvolve pesquisas na área de Educação Matemática com temas relacionados à História da Educação Matemática, Desenvolvimento Profissional de Professores de Matemática e Resolução de Problemas nas aulas de Matemática. Coordena projeto itinerante de divulgação científica com ênfase em atividades investigativas de Matemática.

Marlúbia Corrêa de Paula

Atualmente é professora Visitante Adjunto na Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC, Ilhéus/BA. Professora no Departamento de Ciências Tecnológicas - DCET, colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGECM. Pós-Doutora em estudos voltados a Análise Crítica de Discurso - Pontifícia Universidade Católica do RS (PUCRS); Doutora em Educação em Ciências e Matemática - PUCRS (2014 - 2018) com Doutorado Sanduíche (PDSE) pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD) em Vila Real, Portugal. Membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM); Sociedade de Estudos e Pesquisa Qualitativa (SE&PQ) e da Associação Nacional dos Professores de Matemática na Educação Básica - ANPMat. Vice líder no Grupo de Pesquisa "Tecnologias Digitais Potencializadoras do Ensino e da Pesquisa em Educação Matemática (GPTDEM)". Coordenadora do Projeto de Pesquisa Análise Textual Discursiva na Pesquisa Qualitativa com uso de CAQDAS (Computer- Assisted Qualitative Data Analysis Software). Participa do Grupo de Pesquisa Estudos avançados sobre Análise Textual Discursiva e métodos correlatos (PUCRS). Possui como temáticas de interesse: Educação Matemática; Formação de professores e estudos sobre Análises Textuais Qualitativas com uso de softwares.

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Published

2023-05-05

How to Cite

Martins, K. N., Pinca Sarro Gomes, L., & Corrêa de Paula, M. (2023). TEACHER TRAINING AND PROBLEM SOLVING IN MATHEMATICS CLASSES: A STUDY BASED ON BRAZILIAN RESEARCH. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(27), 120–138. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.120-138

Issue

Section

Número Temático: Resolução de Problemas na Educação Matemática