MATHEMATICAL MODELING IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.311-335Keywords:
Basic Education, Teaching Practices, Mathematical Modeling, Initial Years, Mathematics EducationAbstract
This article presents the meanings for Mathematical Modeling applied in the Initial Years of Elementary School present in journal publications in the area of Mathematics Education in the period of 2016 to 2020. The investigation is qualitative in nature and used as analysis instruments, the Content Analysis by Bardin (2016) and the Systematic Bibliographic Review by Sampaio and Mancini (2007). These investigative instruments have been worked together from the data search to their analysis. The selection of works constituted a corpus of eleven (11) articles. And as a result, three (3) categories of analysis were generated: contributions of Mathematical Modeling for learning skills; contributions of Mathematical Modeling in teacher training and pedagogical practice; and the use of symbolic language, as well as mathematical models and concepts in the construction of Mathematical Modeling. The results point to a Mathematical Modeling that collaborates with the learning environment, making it more beneficial to learning, besides enhancing the educational bond between teachers and students, in addition to providing new ways of thinking and displaying models. The discussions also show some challenges, such as: the lack of teacher training, student resistance and the reduced number of publications in the Initial Years of Elementary School on the subject.
Downloads
References
ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes. 2007. Disponível em:https://ead2.iff.edu.br/pluginfile.php/160169/mod_resource/content/1/Dicionário%20de%20Filosofia%20-%20Nicola%20Abbagnano.pdf. Acesso em: 04 out. 2021.
ALMEIDA, L. M. W.; SILVA, K. A. P.; VERTUAN, R. E. Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Contexto, 2012.
ALMEIDA, L. M. W. de; BRITO, D. S. Atividades de Modelagem Matemática: que sentido os alunos podem lhe atribuir? Ciência & Educação, Bauru, v. 11, n. 3, p. 483-497, 2005.
BARBOSA, J. C. Modelagem Matemática na sala de aula. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7., 2004, Recife. Anais [...]. Recife, Universidade Federal de Pernambuco, 2004.
BARBOSA, J. C. Modelagem Matemática: concepções e experiências de futuros professores. 2001. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2001.
BARBOSA, J. C. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 24., 2001, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: ANPED, 2001. 1 CD-ROM.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução Luis Anterro Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2009.
BIEMBENGUT, M. S. Modelling and applications in mathematics education – discussion document. New York: Springer, 2007. p. 451-456.
BIEMBENGUT, M. S.; HEIN. N. Modelagem Matemática no Ensino. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2005.
BIEMBENGUT, M. S.; HEIN. N. Modelagem Matemática no Ensino. 5. ed., 2ª impressão. São Paulo: Contexto, 2011.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 20 dez. 2020.
BURAK, D. Modelagem Matemática e a Sala de Aula. In: EPMEM – Encontro Paranaense da Modelagem na Educação Matemática, 1., 2004, Londrina. Anais [...]. Londrina, 2004.
BURAK, D. Modelagem matemática: ações e interações no processo de ensino-aprendizagem. Tese (Doutorado) – Unicamp, Campinas, 1992.
CALDEIRA, A. D. Etnomodelagem e suas relações com a Educação Matemática na Infância. In: BARBOSA, J. C.; CALDEIRA, A. D.; ARAÚJO, J. de L. (org.). Modelagem Matemática na Educação Matemática Brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: SBEM, 2007. p. 161-174.
D’AMBRÓSIO, U. Da realidade à ação: reflexões sobre educação e matemática. Campinas: Summus, 1986.
FLICK, U. Pesquisa qualitativa: por que e como fazê-la. In: FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GIONGO, I. M.; KUHN, M. S. Modelagem matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: uma proposta para o 5º ano. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, [s. l.], v. 13, n. 25, p. 5-20, jul./dez. 2015. Disponível em: https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2411. Acesso em: 20 nov. 2020.
GOMES, J. C. S. P. Estudos de aula com atividades de modelagem matemática na formação de professores dos anos iniciais. ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 21., 2017. Pelotas, RS. Anais [...]. Pelotas, RS: Universidade Federal de Pelotas. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/xxiebrapem/page/2/. Acesso em: 20 dez. 2020.
GUERREIRO, H. G.; SERRAZINA, M. de L. A Aprendizagem dos Números Racionais com Compreensão Envolvendo um Processo de Modelação Emergente. Bolema, [s. l.], v. 31, n. 57, p. 181-201, abr. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a09. Acesso em:13 jan. 2021.
KOVALSKI, L. Modelagem Matemática: articulações entre a prática e propostas curriculares oficiais. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – XX EBRAPEM, Curitiba. Anais, Curitiba, UFPR, 2016.
LUNA, A. V. A.; SOUZA, E. G.; SANTIAGO, A. R. C. M. A Modelagem Matemática nas séries iniciais: o gérmen da criticidade. ALEXANDRIA, Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Santa Catarina, n. 2, p. 135-157, 2009.
XXXXXXXXXX. A Modelagem Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: um olhar sobre as publicações em periódicos nos últimos cinco anos. 2021. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação Básica) – UENP – Universidade Estadual do Norte do Paraná, Jacarezinho, 2021.
MENDONÇA, L. O.; LOPES, C. E. Reflexões sobre a ação pedagógica no desenvolvimento da modelagem matemática. Zetetiké, Campinas, SP, v. 25, n. 2, p. 305-323, maio/ago. 2017. DOI: 10.20396/zet.v25i2.8648493. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648493. Acesso em: 13 jan. 2021.
MOREIRA, M.A. Aprendizagem significativa. Brasília: 1999, Editora da UnB.
PIAIA, F.; SILVA, V. da S. O ensino de Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: sobre o uso da Modelagem Matemática. Revista de Educação Matemática, [s. l.], v. 16, n. 21, p. 88-100, jan./abr. 2019. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/210. Acesso em: 23 dez. 2020.
PLATAFORMA SUCUPIRA. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/. Acesso em: 20 jan. 2021.
SAMPAIO, R. F.; MANCINI, M. C. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Rev. Bras. Fisioter., São Carlos, v. 11, n. 1, p. 83-89, jan./fev. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbfis/v11n1/12.pdf. Acesso em: 20 jan. 2021.
SCHELLER, M.; BONOTTO, D. de L.; VIALI, L. Desenvolvimento do pensamento algébrico nos anos iniciais por meio da modelagem matemática na educação: possibilidade de utilização de linguagem simbólica. Perspectivas da Educação Matemática, [s. l.], v. 9, n. 21, dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/2205. Acesso em: 10 jan. 2021.
SOUZA, D. C. de; DA ROSA, C. C. Modelagem matemática: uma possibilidade para o ensino de matemática nos anos iniciais. Perspectivas da Educação Matemática, [s. l.], v. 9, n. 21, dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/2232. Acesso em: 23 dez. 2020.
TEODORO, F. P.; KATO, L. A. Um olhar para a regulação discursiva em uma prática de modelagem matemática nos anos iniciais. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, PR, v. 7, n. 13, p. 199-225, jan./jun. 2018. Disponível em: http://www.fecilcam.br/revista/index.php/rpem/issue/archive. Acesso em: 23 dez. 2020.
TORTOLA, E. Configurações de Modelagem Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Londrina: UEL, 2016, 304 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016.
TORTOLA, E. Os usos da linguagem em atividades de Modelagem Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. 2012. 168 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.
TORTOLA, E.; ALMEIDA, L. M. W. de. A formação matemática de alunos do primeiro ano do Ensino Fundamental em atividades de modelagem matemática: uma perspectiva wittgensteiniana. Perspectivas da Educação Matemática, [s. l.], v. 11, n. 25, 4 jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/3339. Acesso em: 10 jan. 2021.
TORTOLA, E.; ALMEIDA, L. W. de. Um olhar sobre os usos da linguagem por alunos dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental em atividades de modelagem matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, América do Norte, 5 jul. 2016. Disponível em: http://www.fecilcam.br/revista/index.php/rpem/article/view/1227. Acesso em: 12 jan. 2021.
ZANELLA, M. S.; KATO, L. A. Um episódio com situações multiplicativas de isomorfismo de medidas em tarefas de Modelagem Matemática: um estudo com alunos alemães do Ensino Fundamental. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, PR, v. 7, n. 14, p. 208-235, jul./nov. 2018. Disponível em: http://www.fecilcam.br/revista/index.php/rpem/issue/archive. Acesso em: 23 dez. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.