THE POTENTIAL OF A REMOTE PEDAGOGICAL WORKSHOP IN THE TRAINING OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS: POSITIONAL VALUE AND MULTIPLICATION ON STAGE
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.477-498Keywords:
Mathematics education, Operations, Remote teaching, Covid-19, Teacher trainingAbstract
This article analyzed the formative potential of a pedagogical workshop, of a dialogical character, on the positional value of digits and multiplication in a Mathematics teaching experience, carried out in the remote teaching format, in a Pedagogy class at the University of Brasília (UnB). A qualitative and exploratory approach study, had as data collection instruments the analysis of the interaction by chat, the observations during the workshop and the online evaluation questionnaire (Google Form). Bardin's Content Analysis (2016) was used to interpret the data. Three categories emerged from the organization of the data: expansion of pedagogical strategies in and for teaching performance; possibility of playful and dynamic training in relation to the mathematical knowledge worked and differentiation between remote teaching and face-to-face teaching: losses and overcoming. It was verified that the pedagogical workshop, in the remote format, proved to be necessary and pertinent to that moment of the Covid-19 pandemic, with playful and dynamic training potential. The participants, despite the difficulties regarding remote teaching and the unexpected distance training, stated that the experience and discussion about the proposed mathematical contents presuppose pedagogical strategies, learning and reflections that take into account the different conditions and ways of learning (and teaching) of the actors involved in the educational action.
Downloads
References
ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. (org.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 10. ed. Joinville, SC: EdUnivelle, 2015.
ARAÚJO, J. C. R. A conversa na Web: um estudo da transmutação em um gênero textual. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antônio Carlos. Hipertexto e Gêneros Digitais: novas formas de construção do sentido. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004. p. 91-109.
ARRUDA, J. P.; MORETTI, M. T. Cidadania e Matemática: um olhar sobre os livros didáticos para as séries iniciais do Ensino Fundamental. Contrapontos. Ano 2, n. 6, p. 423-437, Itajaí (SC), set./dez. 2002. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/download/185/157. Acesso em: 06 ago. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União – DOU, Imprensa Nacional [Internet]. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 28 jul. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular - BNCC. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.
______. Pró-Letramento: Programa de Formação Continuada de Professores dos Anos/Séries Iniciais do Ensino Fundamental: matemática. Ed. rev. e ampl. incluindo SAEB/Prova Brasil matriz de referência/Secretaria de Educação Básica. Brasília, DF: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2008.
BRASIL. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Grandezas e Medidas (Caderno 6). Brasília, DF: SEB/MEC, SEB, 2014a.
______. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Operações na resolução de problemas. Brasília, DF: MEC, SEB, 2014b.
______. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Jogos na Alfabetização Matemática. Brasília, DF: MEC, SEB, 2014c.
DISTRITO FEDERAL, Secretaria de Educação. Currículo em Movimento da Educação Básica. Brasília, DF: SEEDF, 2018.
DRUMMOND, C. Brincar e aprender: a importância do lúdico para as crianças pequenas. Porto Alegre, RS: Pátio; Grupo A Editora, 2003.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 10 ed. Campinas, SP: Papirus, 2002.
FEITOSA, M. C.; MOURA, P. S.; RAMOS, M. S. F.; LAVOR, O. P. Ensino Remoto: O que pensam os alunos e professores?. In: CONGRESSO SOBRE TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO (CTRL+E), 5, 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre, RS: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 60-68. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/ctrle/article/view/11383/11246. Acesso em: 14 jun. 2021.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
HODGES, C.; MOORE, S.; LOCKEE, B.; TRUST, T.; BOND, A. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educase Review, Boulder, 27 mar. 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/340535196_The_Difference_Between_Emergency_Remote_Teaching_and_Online_Learning. Acesso em: 14 jun. 2021.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Pesquisa nacional por amostra de domicílios: síntese de indicadores 2015/IBGE, Coordenação de Trabalho e Rendimento. Rio de Janeiro: IBGE, 2016. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv98887.pdf. Acesso em: 9 set. 2021.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Resumo técnico do Censo da Educação Superior 2019 [recurso eletrônico]. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2019.pdf. Acesso em: 20 nov. 2021.
KENSKI, V. M. Novas tecnologias – o redimensionamento do espaço e do tempo e os impactos no trabalho docente. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, nº 8, p. 58-71, 1998. Disponível em: http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE08/RBDE08_07_VANI_MOREIRA_KENSKI.pdf. Acesso em: 12 jul. 2021.
KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MAIA, B. R.; DIAS, P. C. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia, Campinas (SP), v. 37, e200067, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/k9KTBz398jqfvDLby3QjTHJ/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 14 jun. 2021.
MELO, L. D. M.; SOARES, L. E. B.; CAVALCANTE, L. P. S. Percepção de graduandos de instituições públicas, sobre o ensino remoto diante a pandemia da covid-19. Anais do V CONAPESC... Campina Grande, PB: Realize Editora, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/73147. Acesso em: 18 jun. 2021.
MORAN, J. M. A integração das tecnologias na educação. A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5 ed. Campina, SP: Papirus, 2013, p. 89-90.
MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 13. ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.
MOREIRA, G. E.; MANRIQUE, A. L.; MARTINS, A. P. L.; SANTOS, A. C.; VAN HATTUMM-JANSSEN, N.; AREZES, P. M. F. M.; MURTINHO, M. H. Validação da Escala Multidimensional de Inclusão de Alunos com NEE em Aulas de Matemática. In: MANRIQUE, A. L.; MARANHÃO, M. C. S. A.; MOREIRA, G. E. (orgs). Desafios da Educação Matemática Inclusiva: formação de professores. Volume I. São Paulo: Livraria da Física, 2016. p. 83-100.
MOREIRA, G. E.; VIEIRA, L. B.; FRAZ, J. N.; FERREIRA, W. C.; TEIXEIRA, C. J. Formação inicial e continuada de professores que ensinam Matemática: socializando experiências exitosas do DIEM. Revista Prática Docente, v. 6, n. 1, e001, 2021. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/865/425. Acesso em: 28 ago. 2021.
MOREIRA, J. A. M.; HENRIQUES, S.; BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/17123/8228. Acesso em: 18 jun. 2020.
MOURA, E. M. B.; FRAZ, J. N.; SANTOS, K. V. G.; MOREIRA, G. E. Grandezas e Medidas no Contexto da Inclusão: a Educação Matemática na formação do professor. Educação Matemática Debate, v. 5, p. 1-25, 2021. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3778/4230. Acesso em: 19 ago. 2021.
NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR - NIC.br (Ed.). Pesquisa web sobre o uso da Internet no Brasil durante a pandemia do novo coronavírus: Painel TIC COVID-19 [livro eletrônico]. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2021. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20210426095323/painel_tic_covid19_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 11 ago. 2021.
PACHECO, M. A. T.; PINTO, L. R.; PETROSKI, F. R. O uso do celular como ferramenta pedagógica: uma experiência válida. XIII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE; IV SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS, SUBJETIVIDADE E EDUCAÇÃO – SIRSSE; IV SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOBRE PROFISSIONALIZAÇÃO DOCENTE (SIPD/CÁTEDRA UNESCO), Anais..., 2017, p. 6363-6376. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/24549_12672.pdf. Acesso em: 12 jul. 2021.
REIS, D. S. Coronavírus e desigualdades educacionais: reposicionando o debate. Olhar de Professor, Ponta Grossa (PR), v. 23, n. 1, p. 1-5, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15592/209209213498. Acesso em: 16 nov. 2021.
SANTOS JUNIOR, V. B.; MONTEIRO, J. C. S. Educação e Covid-19: As tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade, Bom Jesus da Lapa (BA), v. 2, p. 01-15, jan./dez. 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8583/pdf. Acesso em: 13 jul. 2021.
TEIXEIRA, C. J.; FRAZ, J. N.; FERREIRA, W. C.; MOREIRA, G. E. Percepção de professores que ensinam Matemática sobre o Ensino Remoto Emergencial e o processo de ensino-aprendizagem. Debate em Educação, vol. 13, nº. 31, Jan./Abr., 2021, pp. 966-991. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11784. Acesso em: 26 jun. 2021.
VIEIRA, K. M.; POSTIGLIONI, G. F.; DONADUZZI, G.; PORTO, C. S.; KLEIN, L. L. Vida de estudante durante a pandemia: Isolamento social, ensino remoto e satisfação com a vida. EaD em Foco, v. 10, n. 3, e 1147, 2020. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1147/574. Acesso em: 11 jul. 2021.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre, RS: ARTMED, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.