AN ANALYSIS OF BIBLIOGRAPHIES ON ALGEBRAIC THINKING IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.155-174Keywords:
Pre-algebra, Algebraic thinking, Formal algebraic language, Mathematics EducationAbstract
This text is configured as a bibliographic review, and aims to analyze the bibliographies about algebraic thinking in the early years of schooling that were most cited in theses and dissertations, produced in Brazil in the last 30 years, that deal with the subject. Based on the texts most cited in dissertations and theses, three main aspects related to algebraic thinking in the early years were identified and discussed: the characterization of algebraic thinking, the ways to develop it and its importance in the early years of Elementary School. It is understood that the excerpts presented are only fragments of the authors' work, and not the entirety of reflections on the subject. However, from the analysis of the excerpts, it is evident that there are several characterizations for the ways of producing meanings for the objects and processes of algebra and for the organization of algebraic thinking. Some ways of developing algebraic thinking involve working with problem-situations, with argumentation, establishing of patterns, regularities, variation and modeling and in the association of algebra with arithmetic. It is possible to affirm that the authors share the idea that algebraic thinking can be developed from the early years of schooling, long before students' contact with formal algebraic language.
Downloads
References
BLANTON, M.; KAPUT, J. Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, Boston, v. 36, n. 5, p. 412 – 446, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília; MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: alfabetização matemática: caderno de apresentação. Brasília: MEC/SEB, 2014.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCCEIEF110518versaofinalsite.pdf. Acesso em: 17 ago. 2021.
FIORENTINI, D.; FERNANDES, F.; CRISTOVÃO, E. Um estudo das potencialidades pedagógicas das investigações matemáticas no desenvolvimento do pensamento algébrico. In: SEMINÁRIO LUSO-BRASILEIRO DE INVESTIGAÇÕES MATEMÁTICAS NO CURRÍCULO E NA FORMAÇÃO DO PROFESSOR, 2005, Lisboa. Anais [...]. Lisboa: Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, 2005.
FIORENTINI, D.; MIORIM, M. A.; MIGUEL, A. Contribuição para um repensar... a educação algébrica elementar. Pro-Posições. v.4, n.1, p. 78-91, 1993.
KAPUT, J. J. Teaching and learning a new algebra. In: FENNEMMA, E.; ROMBERG, T. (Ed.). Mathematics classrooms that promote understanding. Mahwah, NJ: Erlbaum, 1999, p. 133-155.
KIERAN, C. Algebraic thinking in the early grades: What is it? The Mathematics Educator, v. 8, n. 1, p. 139-151, 2004.
LINS, R. C.; GIMENEZ, J. Perspectivas em Aritmética e Álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997.
PARANÁ. Referencial Curricular do Paraná: princípios, direitos e orientações. Curitiba: Paraná, 2018.
PONTE, J. P.; BRANCO, N.; MATOS, A. Álgebra no Ensino Básico. Lisboa: DGIDC, 2009. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/7105/1/Ponte-BrancoMatos%20%28Brochura_Algebra%29%20Set%202009.pdf. Acesso em: 17 ago. 2021.
SANTANA, J. E.; SILVA, A S. da. Investigando concepções de álgebra e níveis de desenvolvimento do pensamento algébrico de professoras dos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 10, n. 22, p. 81–105, 2021. DOI: 10.33871/22385800.2021.10.22.81-105. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6311. Acesso em: 22 jun. 2023.
SILVA, D. P. da; SAVIOLI, A. M. P. das D. MANIFESTAÇÃO DO PENSAMENTO ALGÉBRICO EM RESOLUÇÕES DE TAREFAS POR ESTUDANTES DO ENSINO FUNDAMENTAL I. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 3, n. 5, p. 139–156, 2014. DOI: 10.33871/22385800.2014.3.5.139-156. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/5980. Acesso em: 22 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.