ETHNOMATHEMATICS: THE MATHEMATICS PRESENT IN THE WORK OF MASONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.223-243

Keywords:

Ethnomathematics, Empirical Mathematics, Formal Mathematics, Bricklayers

Abstract

The article presents the results of a research that had as main objective to investigate the mathematical methods empirically used by bricklayers, presenting the mathematical results that support them. To achieve the objective we sought to highlight the empirical mathematics developed by bricklayers; to understand how empirical mathematics is developed by them and to explore the empirical mathematical knowledge used by bricklayers by relating it to school mathematics. The methodological approach used was qualitative and descriptive. The data were collected from semi-structured interviews applied to three masons, professionals in the construction industry. In the data analysis we took as main reference the theoretical assumptions of Ubiratan D'Ambrósio. We emphasize that mathematical methods are present in the participants' daily lives and that all their knowledge related to these methods was acquired through experiences in daily practice. Finally, we show that empirical mathematics and formal mathematics are closely related in the practices of bricklayers, influencing these professionals in obtaining knowledge essential to their profession.

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Author Biography

Daiana Estrela Ferreira Barbosa, UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DE PERNAMBUCO

Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco - PPGEC/UFRPE. Mestra em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba - PPGECEM/UEPB (2018). Especialista em Ensino de Matemática - IFPB. Graduada em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba - UEPB (2012). Professora Substituta do Departamento de Matemática - Centro de Ciências e Tecnologia (CCT), Campus I da UEPB. Membro do Grupo de Pesquisa em Leitura e Escrita em Educação Matemática (LEEMAT) da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e do Grupo de Pesquisa Formação e Prática Pedagógica de Professores de Ciências e Biologia (FORBIO) da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE).Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Matemática, Formação de Professores e Profissionalidade docente.

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Published

2023-08-17

How to Cite

Silva Araújo, A. W., & Estrela Ferreira Barbosa, D. (2023). ETHNOMATHEMATICS: THE MATHEMATICS PRESENT IN THE WORK OF MASONS. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(28), 223–243. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.223-243

Issue

Section

Artigos Científicos