ETHNOMATHEMATICS: THE MATHEMATICS PRESENT IN THE WORK OF MASONS
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.223-243Keywords:
Ethnomathematics, Empirical Mathematics, Formal Mathematics, BricklayersAbstract
The article presents the results of a research that had as main objective to investigate the mathematical methods empirically used by bricklayers, presenting the mathematical results that support them. To achieve the objective we sought to highlight the empirical mathematics developed by bricklayers; to understand how empirical mathematics is developed by them and to explore the empirical mathematical knowledge used by bricklayers by relating it to school mathematics. The methodological approach used was qualitative and descriptive. The data were collected from semi-structured interviews applied to three masons, professionals in the construction industry. In the data analysis we took as main reference the theoretical assumptions of Ubiratan D'Ambrósio. We emphasize that mathematical methods are present in the participants' daily lives and that all their knowledge related to these methods was acquired through experiences in daily practice. Finally, we show that empirical mathematics and formal mathematics are closely related in the practices of bricklayers, influencing these professionals in obtaining knowledge essential to their profession.
Downloads
References
ALVES, Evanilton Rios. Atividade de marcenaria e Etnomatemática: possibilidades num contexto de formação de professores. Trabalho de conclusão (mestrado profissional em Ensino de Matemática). PUC/SP, São Paulo, Brasil, 2006.
AMARANTE, Sandra da Silva. Pedreiros e mestre de obras-matemáticos sem conhecimentos científicos. CONNECTION LINE-REVISTA ELETRÔNICA DO UNIVAG, n. 5, 2014.
BAIL, Viviane Schumache. Educação matemática de jovens e adultos: trabalho e inclusão. Florianópolis: Insular, 2002. BISHOP, Alan J. Mathematics education in its cultural context. Educational studies in mathematics, v. 19, n. 2, p. 179-191, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum: versão final. Secretaria da Educação Fundamental. Brasília, 2017.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1998. CONSTRUÇÃO CIVIL. Nivelamento: Nível de mangueira. 2011.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. A transdisciplinaridade como acesso a uma história holística. Rumo à nova transdisciplinaridade: sistemas abertos de conhecimento, p. 76-124, 1993.
D'AMBRÓSIO, Ubiratan. A era da consciência. Editora Peirópolis, 1997.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 4ª. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Pesquisa em Etnomatemática. São Paulo, 2002.
D'AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Papirus Editora, 2007.
DAVID, Maria Manuela; MOREIRA, Plínio Cavalcanti; TOMAZ, Vanessa Sena. Matemática Escolar, Matemática Acadêmica e Matemática do Cotidiano: uma teia de relações sob investigação. In Acta Scientia e Canoas v. 15 n.1 p.42-60 jan./abr. 2013.
DELEUZE, Gilles. Empirismo e subjetividade. Editora 34, 2001.
FARIA, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho. Raciocínio proporcional: integrando aritmética, geometria e álgebra com o GeoGebra. 2016. 280 f. 41 Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2016.
FERREIRA, Eduardo. A importância do conhecimento etnomatemático indígena na escola dos não-índios. Em aberto, v. 14, n. 62, 1994.
GASPAR, Alberto. A educação formal e a educação informal em ciências. Ciência e público: caminhos da divulgação científica no Brasil. Rio de Janeiro: Casa da Ciência, p. 171-183, 2002.
GERDES, Paulus. Etnomatemática: reflexões sobre Matemática e diversidade cultural. Ribeirão: Edições Húmus, 2007.
KNIJNIK, Gelsa; WANDERER, Fernanda; GIONGO, Ieda Maria; DUARTE, Claudia Glavam. Etnomatemática em movimento. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
LAVE, J. Do lado de fora do supermercado. In: FERREIRA, M. K. (Org.). Idéias matemáticas de povos culturalmente distintos. São Paulo: Global, 2002. p. 65-98.
MEYERS, Robert G. Empirismo. Editora Vozes Limitada, 2017.
MIRANDA, Daniel. Matemática Empírica. Universidade Federal do ABC, 2009.
MUDRAK, Helen Tailane; RISTAU, Kemeli Müller. Etnomatemática: uma abordagem de ensino na construção civil. Anais do Colóquio Luso-Brasileiro de Educação-COLBEDUCA, v. 4, n. 1. 2020.
NETO, Rosa. Didática da matemática. São Paulo: Ática, 2002. SANTOS, André Martins;
SANTOS, André Martins; ARAUJO, Valdiane Sales. Matemática na construção civil. Multidebates, v. 4, n. 4, p. 167-181, 2020.
SCHWANTES, Vilson et al. Uma reflexão sobre a etnomatemática do pedreiro e a matemática escolar. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 04, Ed. 07, Vol. 14, pp. 87-106. Julho de 2019. ISSN: 2448- 0959.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.