A ABORDAGEM DE PERÍMETRO EM UM LIVRO DIDÁTICO DO 6º ANO: UM ESTUDO À LUZ DA TEORIA ANTROPOLÓGICA DO DIDÁTICO
Abstract
In this research, we analyze the perimeter approach in the chapter of the textbook from the 6th grade of elementary school, approved by the National Textbook Program – PNLD/2020, from the perspective of the Anthropological Theory of Didactics by Yves Chevallard (1999). We adopted perimeter as a magnitude based on the adaptation of the theoretical model of the game of frames proposed by Douady and Perrin-Glorian (1989) for the area magnitude. With a qualitative and documentary approach, we direct our analyzes to mapping the types of tasks related to the perimeter, identifying the tasks that are answered by the author and which are left to the book user, and we modeled the mathematical praxeology of the types of tasks identified. The results reveal that the analyzed book chapter proposes 43 tasks, which we categorize as belonging to eight different types of tasks. Of the types of tasks categorized, only two are presented solved in the copy. The praxeological analysis revealed that in the proposed tasks, the numerical aspects gain a lot of emphasis, but also pointed to the existence of tasks whose exploration puts the existence of elements that contribute to the understanding of the magnitude perimeter. We recommend to teachers, users of the book, the valorization of these tasks, but we also suggest some tasks that when explored at the time of teaching will increase the repertoire of those that contribute to the appropriation of the magnitude perimeter by the student.
Downloads
References
BACHELARD, G. A formação do Espírito Científico. São Paulo: Contraponto, 1996.
BARBOSA, P. R. Efeitos de visualização em atividades de comparação de comprimentos de linhas abertas. Tese (Doutorado em Educação), UFPE. Recife, 2007.
BARBOSA, P. R. Efeitos de uma sequência de atividades relativas aos conceitos de comprimento e perímetro no Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação), UFPE, Recife, 2002.
BARROS, A. L. S. Uma análise das relações entre área e perímetro em livros didáticos do 3º e 4º ciclos do ensino fundamental. 2006. 213f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2006.
BRASIL. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Ministério da Educação. PNLD. Dados estatísticos, 2020. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/pnld/dados-estatisticos. Acesso em: 08/03/2021.
CHEVALLARD, Y. Approche anthropologique du rapport au savoir et didactique des matematiques. Editions Fabert: Paris, 2003, p. 81 -104. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=62 acesso em: 12/04/2021.
CHEVALLARD, Y. El análisis de las prácticas docentes en la teoría antropológica de lo didáctico. Recherches en didatique dês mathématiques. França. vol.19, nº 2, 221-226, 1999.
DANTE, Luiz Roberto. Teláris matemática, 6º ano: ensino fundamental, anos Finais. 3. ed. São Paulo: Ática, 2018.
DOUADY, R.; PERRIN- GLORIAN, M.J. (1989). Un processus d’ apprentissage du concept d’aire de surface plane. Educational Studies in Mathématics, vol. 20, n.4, p. 387-424, 1989.
LIMA, P. F. Considerações sobre o Ensino do conceito de área. In: Semana de estudos em psicologia da educação matemática, 1995, Recife: UFPE, 1995.
LIMA, P. F., BELLEMAIN, P. M. B. Grandezas e Medidas In: Matemática: Ensino Fundamental (Coleção Explorando o Ensino).1 ed. Brasília: Ministério da Educação: Secretaria da Educação Básica, 2010, v.17, p. 167-200.
MOURA, A.P. Área de figuras planas no 6º ano do ensino fundamental: um estudo sobre aproximações e distanciamentos entre o saber ensinado e o saber aprendido. 2019.138f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica), UFPE. Recife, 2019.
SANTOS, V. A. Comprimento e perímetro em livros didáticos de matemática do ensino fundamental: uma análise sob a ótica da Teoria Antropológica do Didático. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica), UFPE. Recife, 2019.
SILVA, J. V. G. Análise da abordagem de comprimento, perímetro e área em livros didáticos de matemática do 6º ano do ensino fundamental sob a ótica da Teoria Antropológica do Didático. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica), UFPE. Recife, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.