MAPEAMENTO SISTEMÁTICO DOS PRODUTOS EDUCACIONAIS DOS PROGRAMAS PROFISSIONAIS DE PÓS-GRADUAÇÃO DA UTFPR QUE TRATAM DE TECNOLOGIAS DIGITAIS NO ENSINO DE MATEMÁTICA
Abstract
This paper presents an overview of educational products that use Digital Technologies in the teaching of Mathematics, aimed at Elementary School II and at High School, produced in the Professional Master's Programs of the Federal Technological University of Paraná (UTFPR) from 2017 to 2021. In this direction, we carried out a qualitative research using a systematic mapping as an inventory procedure. The research took place in March 2021 in the institutional repositories of UTFPR. First, on the institution's website, we identified the professional programs that dealt with the object under study. Next, we investigated the specific addresses of the academic productions of these programs and after applying the research protocols, we obtained the return of 15 educational products. After floating reading and noting the dissertations and products, we categorized them into four thematic focuses, which are: didactic sequences, learning objects, educational websites and workshops. The results point to the relevance of educational products as they present possibilities of pedagogical use of digital technologies combined with educational processes in Mathematics, allowing the teacher to adapt them according to their school context. Finally, we emphasize that this methodology is flexible and can be readapted by other researchers, resulting in different data from those presented in this paper.
Downloads
References
ALBERTONI, N. R. M. Robótica educacional no ensino de matemática: como os conteúdos se fazem presentes. 2020. 67f. Produto Educacional de Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, PR. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24346. Acesso em: 05 mar. 2021.
BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Informática e Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 5ª ed, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Documento de Área 46. Área de Ensino. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Relatório de Avaliação Quadrienal. 2017.
CARDOSO, M. G. Mapas e contornos: caminhos para o ensino de Estatística no RStudio. 2019. 15f. Produto Educacional de Mestrado em Ensino de Matemática. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Cornélio Procópio/Londrina, PR. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4704. Acesso em: 05 mar. 2021.
COUTINHO, D. M. Atividades para ensinar multiplicação e divisão de polinômios. 2019. 24f. Produto Educacional de Mestrado em Ensino de Matemática. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Cornélio Procópio/Londrina, PR. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4024. Acesso em: 05 mar. 2021.
CRUZ, F. M. (2017). Tecnomatemática: site como ferramenta tecnológica para o ensino de frações no 6º ano do ensino fundamental. 2017.129f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, PR. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2999. Acesso em: 05 mar. 2021.
CURCI, A. P. F. Contribuições ao Ensino de Geometria por meio da criação de Objetos de Aprendizagem. 2017. 110f. Produto Educacional de Mestrado em Ensino de Matemática. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Cornélio Procópio/Londrina, PR. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/3039. Acesso em: 05 mar. 2021.
DOMINGUES, M. A. F. G. Livro interativo de Realidade Aumentada para o Ensino de Estatística. 2019. 18f. Produto Educacional de Mestrado em Ensino de Matemática. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Cornélio Procópio/Londrina, PR. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4701. Acesso em: 05 mar. 2021.
ELIAS, A. P. J. A. Possibilidades de utilização de smartphones em sala de aula: construindo aplicativos investigativos para o trabalho com equações do 2º grau. 2018. 44f. Produto Educacional de Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, PR. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/3897. Acesso em: 05 mar. 2021.
FIORENTINI, D. Mapeamento e balanço dos trabalhos do GT-19 (Educação Matemática) no período de 1998 a 2001. Anais da 25ª Reunião Anual da ANPEd. Caxambu. pp. 1-17. 2002. Disponível em: http://25reuniao.anped.org.br/encomendados/mapeamentobalancogt19.doc. Acesso em: 15 fev. 2021.
FIORENTINI, D.; GRANDO, R. C.; MISKULIN, R. G. S.; CRECCI, V. M.; LIMA, R. C. R.; COSTA, M. C. O professor que ensina Matemática como campo de estudo: concepção do projeto de pesquisa. In: Fiorentini, D. et al. (Orgs.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina Matemática: período 2001 - 2012. Campinas, SP: FE/UNICAMP, 2016. pp. 17-41.
GOMES, L. F. Afinal, como surgiram as Geometrias não euclidianas? 2017.30f. Produto Educacional de Mestrado em Ensino de Matemática. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Cornélio Procópio/Londrina, PR. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2404. Acesso em: 05 mar. 2021.
GROSS, G. F. S. Robótica Educacional nas Escolas de Campo. 2020. 41f. Produto Educacional de Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24363. Acesso em: 05 mar. 2021.
KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus. 2012.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Editora 34, 2ª ed., 2010.
MACIEL JUNIOR, P. F. Uma proposta de estudo da autonomia docente de professores de Ciências e de Matemática em exercício. 2017. 150f. Dissertação (Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, PR. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2884. Acesso em: 05 mar. 2021.
MORAIS, D. A. M. Desmistificando a Matemática por meio da Estatística. 2017. 33f. Produto Educacional de Mestrado em Ensino de Matemática. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Cornélio Procópio/Londrina, PR. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/3047. Acesso em: 05 mar. 2021.
MOTTA, M. S.; BASSO, S. T. L.; KALINKE, M. A. Mapeamento sistemático das pesquisas realizadas nos programas de mestrado profissional que versam sobre a aprendizagem matemática na educação infantil. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, 4 (3), p. 204-225, 2019.
MOTTA, M. S.; KALINKE, M. A.; CURCI, A. P. F. Um produto educacional para orientar a criação de objetos de aprendizagem Matemática no software de programação Scratch. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Duque de Caxias, 9(1), p. 238-251, 2019.
MOTTA, M. S.; KALINKE, M. A.; MOCROSKY, L. F. Mapeamento das dissertações que versam sobre o uso de tecnologias educacionais no ensino de Física. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 3, n. 3, p.65-85, set/dez. 2018.
NESI, T. L. Objeto de Aprendizagem “Descobrindo Comprimentos” versão 2.0. 2018. 56f. Produto Educacional de Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, PR. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/3764. Acesso em: 05 mar. 2021.
PEREIRA, F. H. Um estudo sobre o ensino de geometria com o uso da FARMA. 2018. 76f. Produto Educacional de Mestrado em Ensino de Matemática. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Cornélio Procópio/Londrina, PR. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/3441. Acesso em: 05 mar. 2021.
PETERSEN, K.; FELDT, R.; MUJTABA, S.; MATTSSON, M. Systematic mapping studies in software engineering. In: International Conference on Evaluation and Assessment in Software Engineering. EASE’08, Bari, Itália. 2008. Disponível em: http://www.robertfeldt.net/publications/petersen_ease08_sysmap_studies_in_se.pdf. Acesso em: 05 fev. 2021.
SILVA, A. I. da. Trabalhando Matemática com o Scratch. 2020. 55f. Produto Educacional de Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, PR. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4829. Acesso em: 05 mar. 2021.
SILVA, J. A. B. O Objeto de Aprendizagem - O skate e a Trigonometria. 2018. 39f. Produto Educacional de Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, PR. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/3892. Acesso em: 05 mar. 2021.
SILVA, S. C.; INOCÊNCIO, A. C. G.; COSTA, H. A.; PARREIRA JÚNIOR, P. A. Um Mapeamento Sistemático da Literatura sobre a Utilização de Learning Management Systems na Educação Básica. Anais do VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação. Brasília, DF. p. 899-908, 2019. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/8590/6151. Acesso em: 05 fev. 2021.
UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ (UTFPR). Produtos educacionais do PPGMAT. Cornélio Procópio e Londrina. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1LrADeDrAzeT9V7E60bz5gVy99z6nXfZA/view. Acesso em 05 mar. 2021.
UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ (UTFPR). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia (PPGECT). Ponta Grossa. Disponível em: http://www.utfpr.edu.br/cursos/coordenacoes/stricto-sensu/ppgect/ppgmodelo. Acesso em 05 mar. 2021.
UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ (UTFPR). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGMAT). Cornélio Procópio e Londrina. Disponível em: http://portal.utfpr.edu.br/cursos/coordenacoes/stricto-sensu/ppg-mat. Acesso em 05 mar. 2021.
UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ (UTFPR). Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET). Curitiba. Disponível em: http://www.utfpr.edu.br/cursos/coordenacoes/stricto-sensu/ppgfcet/home. Acesso em 05 mar. 2021.
UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ (UTFPR). Repositório Institucional da UTFPR (RIUT). Curitiba. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui. Acesso em 05 mar. 2021.
UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ (UTFPR). Site Institucional. Cursos: mestrado e doutorado. Curitiba. Disponível em: http://www.utfpr.edu.br/cursos/mestrado-e-doutorado#b_start=0. Acesso em 05 mar. 2021.
VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B. Políticas de tecnologia na educação no Brasil: Visão histórica e lições aprendidas. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas. v. 28, n.94, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.14507/epaa.28.4295. Acesso em: 30 mar. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.