Estudo de uma proposição de ensino de Matemática
manifestações de necessidades e motivos docentes
DOI:
https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.33.9704Abstract
This article aims to discuss the needs and motivations of early-years teachers in seeking new perspectives on teaching practice within the contexts of mathematics instruction and teacher education. It constitutes a reinterpretation of a scientific study, presenting previously unanalyzed reports from the original text. The discussion is based on the principles of Developmental Teaching Theory (Davídov, 1982, 1988, 1999), which serves as the didactic embodiment of Historical-Cultural Theory (Vygotsky, 2000) and Activity Theory (Leontiev, 1978). Data analysis involved selecting excerpts from interviews and formative meetings focused on the developmental teaching approach, particularly regarding the concept of number. The results indicate that the debate, mediated by the dialectical unity between traditional and developmental teaching, generates among teachers a need for actions that promote the realization of the goal of providing students with effective learning of mathematical concepts.
Keywords: Teacher needs and motivations, Mathematics teaching, Early years, Developmental Teaching.
Downloads
References
BÚRIGO, L. S. M. Necessidades emergentes na organização do ensino davydoviano para o número negativo. 2015. 153f. Dissertação (Mestrado) - Universidade do Extremo Sul Catarinense, Programa de Pós-Graduação em Educação, Criciúma, 2015.
CANO FLORES, M. Investigación participativa: inícios y desarrollos. Xalapa: Nueva, 2003.
DAVÍDOV, V. V.; SLOBÓDCHIKOV, V. I. La enseñanza que desarrolla en la escuela del desarrollo; en La educación y la enseñanza: una mirada al futuro. Moscú: Progreso, 1991.
DAVÍDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Progreso, 1988.
DAVÝDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. Havana: Pueblo y Educacion, 1982.
DAVYDOV, V. V. Uma nova abordagem para a interpretação da estrutura e do conteúdo da atividade. In: HEDEGARD, M.; JENSEN, U. J. Activity theory and social pratice: cultural-historical approvaches. Aarhus-Dinamarca: Aarhus Universety Press, 1999. Tradução de José Carlos Libâneo.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.
GIARDINETTO, J. R. B. O conceito de saber escolar ‘clássico’ em Dermeval Saviani: implicações para a Educação Matemática. In: BOLEMA: Boletim de Educação Matemática. Rio Claro, UNESP, v. 23, n. 36, 2010. p. 753-773
LEMOS, L. V. A atividade do professor e a matemática no ensino fundamental: uma análise sócio histórica de sua estrutura e conteúdo. 2014. 154f. Dissertação (Mestrado) - Universidade do Extremo Sul Catarinense, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2014.
LEONTIEV, A. N. Actividad, conciencia y personalidad. Buenos Aires: Ed. Ciências del Hombre, 1978.
LURIA, A. R.; TSVETKOVA, L. S. La resolución de problemas y sus transtornos. Barcelona: Editorial Fontanella, S. A., 1981.
MOURA, M. O. et al. Atividade Orientadora de Ensino: unidade entre ensino e aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, n. 29, p. 205-229, jan./abr. 2010.
POLOTSKAIA, E. How the Relational Paradigm Can Transform the Teaching and Learning of Mathematics: Experiment in Quebec. In: Int. J. Math. Ensinar. Aprenda. 2018
https://www.researchgate.net/publication/318393656.
PUENTES, R. V. Uma nova abordagem da teoria da aprendizagem desenvolvimental. In: AMORIM, P. A. P.; CARDOSO, C. G. C.; PUENTES, R. V. (Org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D.B, Elkonin, V.V. Davidov e V.V. Repkin – Livro I. Curitiba, PR: CRV, 2019 – Coedição: Uberlândia, MG: EDUFU, 2019, p. 31-53.
ROSA, J. E. da. Proposições de Davydov para o ensino de Matemática no primeiro ano escolar: inter-relação dos sistemas de significações numéricas. 2012. 244f. Tese (Doutorado em Educação). Curitiba. Programa de Pós-Graduação em Educação, 2012.
SAVIANI, D. Aberturas para a história da educação: do debate teórico-metodológico no campo da história ao debate sobre a construção do sistema nacional de educação no Brasil. São Paulo: Autores Associados, 2013.
SIDNEVA, A, Developmental Effects of Davydov’s Mathematics Curriculum in Relation to School Readiness Level and Teacher Experience. In: Front. Psychol., 19 November 2020. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.603673.
SOUSA, V. G. de. Realidade e possibilidades da prática docente em matemática nos anos
iniciais: um estudo mediado pelas proposições davydovianas. 2014. 221 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2014.
SZYMANSKI, H. A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. Brasília:
Plano, 2002.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
ZUCKERMAN, G. The Learning Activity in the First Years of Schooling: The Developmental Path Toward Reflection. In: KOZULIN, A.; GINDIS, B.; AGEEV, V. & MILLER, S. (Eds.). Vygotsky’s educational theory in cultural context. New York: Cambridge University Press, pp. 177–199, 2003.
ГОРБОВ С. Ф., МИКУЛИНА Г. Г., САВЕЛЬЕВА О. В. Обучение математике. 1 класс: Пособие для учителей начальной школы (Система Д.Б. Эльконина – В.В. Давыдова). 2-е ида, перераб. - М.:ВИТА-ПРЕССб 2008. 128p. [GORBOV, S.F.; MIKULINA, G.G.; SAVIELIEV, O.V. Ensino de Matemática. 1 ano: livro do professor do ensino fundamental (Sistema do D.B. Elkonin – V.V. Davidov). 2. edição redigida, - Moscou, Vita-Press, 2008.]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Paranaense de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.







