Estudo de uma proposição de ensino de Matemática

manifestações de necessidades e motivos docentes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.33.9704

Abstract

This article aims to discuss the needs and motivations of early-years teachers in seeking new perspectives on teaching practice within the contexts of mathematics instruction and teacher education. It constitutes a reinterpretation of a scientific study, presenting previously unanalyzed reports from the original text. The discussion is based on the principles of Developmental Teaching Theory (Davídov, 1982, 1988, 1999), which serves as the didactic embodiment of Historical-Cultural Theory (Vygotsky, 2000) and Activity Theory (Leontiev, 1978). Data analysis involved selecting excerpts from interviews and formative meetings focused on the developmental teaching approach, particularly regarding the concept of number. The results indicate that the debate, mediated by the dialectical unity between traditional and developmental teaching, generates among teachers a need for actions that promote the realization of the goal of providing students with effective learning of mathematical concepts.

Keywords: Teacher needs and motivations, Mathematics teaching, Early years, Developmental Teaching.

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Author Biographies

Valdirene Gomes de Sousa, Universidade Estadual do Piauí

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Professora do Centro de Ciências da Educação, Comunicação e Artes (CCECA) e do Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT) da Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Histórico-Culturais em Formação de Professores e Práticas Pedagógicas (GEHFOP/UESPI). E-mail: val_sousa@cceca.uespi.br - ORCID: http://orcid.org/0000-0002-8334-1702

Ademir Damazio, Pesquisador Independente

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1990). Licenciado em Matemática (UNIPLAC).

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Published

2025-04-30

How to Cite

Gomes de Sousa, V., & Damazio, A. (2025). Estudo de uma proposição de ensino de Matemática: manifestações de necessidades e motivos docentes. Revista Paranaense De Educação Matemática, 14(33), 01–23. https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.33.9704

Issue

Section

Artigos Científicos