português

Authors

  • Claudete Cargnin Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
  • Cilio José Volce SEED-PR
  • Silvia Teresinha Frizzarini UDESC/Joinville

Abstract

The purpose of this article is to discuss the conversions between semiotic representations of complex numbers, their implications in high school and content that can be revised or deepened at this moment of recapture. It is a theoretical investigation based in Duval’s Semiotic Representation Registers. Without taking into account whether or not this mathematical object should be taught in Basic Education, a doubt arising from the implementation of the National Curricular Common Base, the text points out that an approach in the classroom that favors different representations can contribute to the student reviewing contents such as inequalities, modulus, trigonometry, rounding, operations with ordered pairs, among others, giving them meaning. In addition, it promotes the articulation between representations of different mathematical objects. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cilio José Volce, SEED-PR

Professor de Matemática da Educação Básica. Mestrando em Ensino de Matemática, da UTFPR Campus Londrina

Silvia Teresinha Frizzarini, UDESC/Joinville

Professora de Matemática 

References

AMORIM, T.M. ; OLIVEIRA, P.C. O software Geogebra: uma ferramenta para o ensino de

números complexos. In: Encontro Nacional de Educação Matemática. Anais [...], Pontifícia

Universidade Católica, São Paulo, 2016.

BARROS, L. G. X. DE; AGRICCO JR., R. C. Números complexos e grandezas elétricas

vetoriais sob a ótica da Teoria dos Registros das Representações Semióticas. In: Revemop, v.

, n. 2, p. 183 - 206, 1 maio 2019. Disponível em

https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1743/1507

BELTRÃO, I. S. L.; VÍTOR, C. B.; BARBOSA, I. S. Software Geogebra: uma ferramenta na

prática docente para o ensino dos números complexos no ensino médio. Educitec - Revista

de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 3, n. 05, 2017. DOI:

31417/educitec.v3i05.207. Disponível em:

https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/207. Acesso em: 5

jul. 2022.

BIANCCHINI, E.; PACCOLA, H. Curso de Matemática. Volume Único. São Paulo:

Editora Moderna, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CARNIÉLLI, A.F. O jogo como um recurso didático: uma perspectiva inclusiva para o ensino

de números complexos. Dissertação (Programa de Pós-graduação em Ensino de Matemática).

Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2022.

CARVALHO, P. L. Uma perspectiva das pesquisas sobre o ensino dos números complexos.

Revista. Produção Discente em Educação Matemática, São Paulo, v.8, n.2, pp.114-123,

CHERGUI, M.; ZRAOULA, L.; AMAL, H. Impact des difficultés langagières sur

l’apprentissage des nombres complexes. In: MASTAFI, M. ; CHERRADI, B. ;JAMEA, A.

(coords). Formation et Enseignement des Mathematiques et des Sciences: didactique, TIC et

innovation pédagogique. Actes de la deuxième édition du colloque international sur la

formation et l’enseignement des mathématiques et des sciences. pp.131-142, 2019.

Disponível em

https://cifem2018.sciencesconf.org/data/pages/ouvrageCIFEM_2019.pdf#page=131 Acesso

em 28 fev. 2022.

DUVAL, R. Semiosis et Pensée Humaine. Registres sémiotiques et appprentissages

intellectuels. Bern: Peter Lang, 1995.

DUVAL, R. Semiósis e Pensamento Humano (Fascículo I). São Paulo: Editora Livraria da

Física, 2009.

DUVAL, R. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento.

Tradução: Méricles T. Moretti. Revemat. Florianopólis, v. 7, n. 2, p. 266-297, 2012.

FREITAS, J. L. M. , REZENDE, V. Entrevista: Raymond Duval e a Teoria dos Registros de

Representação Semiótica. Revista Paranaense de Educação Matemática, v.2, n.3, p.10–34,

https://doi.org/10.33871/22385800.2013.2.3.10-34

GHEDAMSI, I.; TANAZEFTI, R. Difficultés d'apprentissage des nombres complexes en fin

de secondaire. Petit x, n°98, pp. 29-52, 2015.

LABURÚ, C. E.; SILVA, O.H.M. Multimodos e múltiplas representações: fundamentos e

perspectivas semióticas para a aprendizagem de conceitos científicos. Investigações em

Ensino de Ciências, v.16, n.1. pp.7-33, 2011. Disponível em

https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/244/170 Acesso em 25 fev. 2022.

PUHL, C.S. Interagindo com os Números Complexos: um material potencialmente

significativo para acadêmicos de Engenharia. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e

Matemática) – Escola Politécnica, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul,

Porto Alegre, 2021.

REZENDE, V. ; MORAN, M.; MARTIRES, T.M. ; TRAVASSOS, W. B. Registros de

Representação semiótica e sua articulação com o hexágono de Dürer nas aulas se Matemática.

Em Teia, v.9, n.12, p.1-25, 2018.

SANTOS, E. ; KOZAKEVICIUS, A. J.; MATHIAS, C. GeoGebra como Ferramenta no

Ensino de Números Complexos. Proceeding Series of the Brazilian Society of Applied and

Computational Mathematics, Gramado, v.5, n.1, 2017. Disponível em

https://proceedings.sbmac.org.br/sbmac/article/viewFile/1483/1495 Acesso em 05 jul. 2022.

VOLCE, C.J. Recursos Didáticos para números complexos na perspectiva da Teoria dos

registros de Representação Semiótica. Dissertação (Programa de Pós-graduação em Ensino

de Matemática). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2022

Published

2022-09-14

How to Cite

Cargnin, C., Volce, C. J., & Frizzarini, S. T. (2022). português. Revista Paranaense De Educação Matemática, 11(25), 311–324. Retrieved from https://periodicos.unespar.edu.br/rpem/article/view/5181

Issue

Section

Número Temático: Didática da Matemática