Thinking about the present, reinvent the past

The Italian communism as seen by Nanni Moretti

Authors

  • Juliana Rodrigues Pereira Universidade Federal do Paraná
  • Pedro Plaza Pinto Universidade Federal do Paraná (UFPR); Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2024.30.1.8903

Keywords:

Nanni Moretti, Film Analysis, Reflexivity, Narrativity, Italian Communist Party

Abstract

"What does it mean to be a communist?" is the question that Nanni Moretti attempts to answer in some of his films. With some variations, it is repeated in La sconfitta (1973) and Palombella rossa (1989), and is implicit in La cosa (1990) and Il sol dell'avvenire (2023). The effort to answer it is not uniform and is full of interruptions and discontinuities, alternating between a documentary register that seems to minimize the interference of the filmmaker, and a fictional register elaborated from recognizable elements of the present and a retrospective gaze that highlights the rememorative and speculative role of cinema in constructing an invented past or a possible future. What if the past had been different? The aim of this article is to reflect, through studies on narrativity, on excerpts from the mentioned films of the producer, director, and actor. The methodological procedure of film analysis provides clues about how Moretti's cinema uses different materials and styles to think about the present, remember the past, and fabulate a future in the face of crises and adversities. In this article, the focus will be especially on the work involving the insertion of Moretti's film within Moretti's film.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Rodrigues Pereira, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal do Paraná, vinculada à linha de pesquisa Arte, Memória e Narrativa. Mestre em História pela UFPR (2018) e bacharel em Comunicação Social - Jornalismo pela PUC-PR (2007) e em Cinema e Video pela Faculdade de Artes do Paraná (2013). Lattes: https://lattes.cnpq.br/5148632947008449

Pedro Plaza Pinto, Universidade Federal do Paraná (UFPR); Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

Professor Associado do Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal do Paraná, vinculado à linha de pesquisa Arte, Memória e Narrativa. Professor colaborador do Programa de Pós-Graduação/Mestrado Acadêmico em Cinema e Artes do Vídeo (PPG-CINEAV) da Universidade Estadual do Paraná (Unespar), vinculado à linha de pesquisa (2): Processos de Criação no Cinema e nas Artes do Vídeo e membro do Grupo de Pesquisa CineCriare/Cinema: criação e reflexão (Unespar/PPG-CINEAV/CNPq). Lattes: http://lattes.cnpq.br/4210264642096088

References

ANILE, Alberto. “Tutto cominciò com una Sconfitta”. Bianco e Nero. Roma: Edizioni del Centro Sperimentale di Cinematografia, 2023. Ano 84, n. 606, maio-ago. 2023.

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. A análise do filme. Rio de Janeiro: Texto & Grafia, 2011.

BENJAMIN, Walter: "A Imagem de Proust". Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas, v. 1. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BRUNETTA, Gian Piero. Guida alla storia del cinema italiano – 1905-2003. Roma: Einaudi, 2014.

BRUNETTA, Gian Piero. Il cinema italiano contemporaneo. Da “La dolce vita” a “Centochiodi”. Bari: Laterza, 2007.

CRESPI, Alberto. “Pre-social, pre-Twitter, pre-tutto: ritorno alla politica che fu”. Bianco e Nero. Roma: Edizioni del Centro Sperimentale di Cinematografia, 2023. Ano 84, n. 606, maio-ago. 2023.

______. “L’Unità e il film di Moretti: e se invece la storia si facesse proprio con i ‘se’?”. Striscia rossa. 20 abr. 2023. Disponível em: <https://www.strisciarossa.it/lunita-e-il-film-di-moretti-e-se-invece-la-storia-si-facesse-proprio-con-i-se/>. Acesso em 25 fev. 2024.

FILMSTUDIO. "Il viaggio del Filmstudio dal 1967 a oggi". Disponível em:

<https://www.romafilmstudio.it/il-filmstudio/>. Acesso em: 3 mar. 2023.

GAUDREAULT, André e JOST, François. A narrativa cinematográfica. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2009.

GENETTE, Gerárd. Figuras III. São Paulo: Estação Liberdade, 2017.

GILI, Jean A. Nanni Moretti. Roma: Gremese Editore, 2006.

GINSBORG, Paul. Italy and Its Discontents. Family, Civil Society, State 1980-2001. Londres: Palgrave Macmillan, 2003.

PATERNÒ, Cristiana. “Il 1989, il Pci, i ‘se’ dela storia. E se Lara si voltasse e vedesse il dottor Zivago?”. Bianco e Nero. Roma: Edizioni del Centro Sperimentale di Cinematografia, 2023. Ano 84, n. 606, maio-ago. 2023.

RANCIÈRE, Jacques. “A historicidade do cinema”. Significação, São Paulo, v. 44, n. 48, jul-dez. 2017, p. 245-263.

SELIGMANN-SILVA, Marcio. “Toda política é política das imagens”. In: KAMINSKI, Rosane; HONESKO, Vinícius; CEREZA, Luiz Carlos (Orgs.). Artes e violências. São Paulo: Intermeios, 2020.

WOLF, Werner. "Metareference across Media: The Concept, its Transmedial Potentials and Problems, Main Forms and Functions". In: WOLF, Werner (Org.) Metareference across Media - Theory and Case Studies. Amsterdam: Rodopi, 2009.

Published

2024-07-01

How to Cite

RODRIGUES PEREIRA, Juliana; PLAZA PINTO, Pedro. Thinking about the present, reinvent the past: The Italian communism as seen by Nanni Moretti. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 30, n. 1, p. 391–413, 2024. DOI: 10.33871/19805071.2024.30.1.8903. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/8903. Acesso em: 3 jul. 2024.