Das imagens que faltam à fabulação das memórias animadas em dois filmes ensaios

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2024.30.1.8893

Keywords:

essay film; fabulation; animation; animated non-ficction films.

Abstract

This text analyzes the use of animated imagery in two films: "The Missing Picture," directed by Cambodian director Rithy Panh, and "Waltz with Bashir," by Israeli director Ari Folman. Both works stand out not only for how they articulate their narratives, but also for their approach to the traumas experienced by the filmmakers as testimonies to the horrors of war. Issues related to documentary aspects and the boundaries between fiction seem insuficient to interpret these films. The idea, then, is to examine these works in the light of the essay-film and understand how animation emerges as a potent dispositives to deal with an absence, a gap, that archival material and photographic records alone cannot fully encompass. Animation, fueled by traces of imagination and, above all, by its powerful regimes of fabulation, emerges as a mediator of memories, exploring the potentialities of cinematic expression beyond issues of visual realism. Therefore, the unattainable of the archive and photographic image is sought as a surpassing of the interdict and the obscenity of death in the face of the horror of war.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Regis Orlando Rasia, UFMS

Doutor em Multimeios pela UNICAMP e Mestre pela mesma instituição. Dedica-se ao ensino de graduação no bacharelado em Audiovisual da UFMS, ministrando as disciplinas de animação, edição, montagem e pós-produção audiovisual. Concentra projetos de pesquisas sobre o cinema brasileiro, cinema experimental e filme-ensaio. 

References

BARBOSA JÚNIOR, Alberto Lucena. Arte da Animação: Técnica e Estética Através da História. 2. Ed. São Paulo, SP: Ed. Senac, 2005. 456 p.

BAZIN, André. O que é o cinema? Volume I: Ontologia da imagem fotográfica. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

CORRIGAN, T. O filme-ensaio: Desde Montaigne e depois de Marker. Tradução de Luís Carlos Borges. Campinas: Papirus, 2015. 223 p.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. Tradução de Eloisa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2005. 338 p.

FOLMAN, Ari. Entrevista concedida a DP/30: Waltz With Bashir. [Vídeo online]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=eX9HdTr0OEY. Acesso em: 2 mar. 2024.

________. Piece of Cake- the making of "Waltz with Bashir". [Vídeo]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=I7BGrmQNG-o. Acesso em: 2 mar. 2024.

GORDEEFF, Eliane. "Valsa com Bashir". Educação Pública. Publicado em 05/05/09. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/9/15/valsa-com-bashir. Acesso em: 12 fev. 2024.

LEANDRO, Anita. "Um Arquivista no Camboja." In: MAIA, Carla; FLORES, Luís Felipe (Orgs.). O cinema de Rithy Panh. São Paulo; Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil; Ministério da Cultura, 2013. p. 185-198.

MARTINS, India Mara. (2009). Documentário Animado: Experimentação, Tecnologia e Design. Tese (Doutorado em Design) - Programa de Pós-Graduação em Design, Departamento de Artes e Design, Centro de Teologia e Ciências Humanas, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas, São Paulo: Papirus, 2005.

PANH, Rithy. "A Palavra Filmada." In: MAIA, Carla; FLORES, Luís Felipe (Orgs.). O cinema de Rithy Panh. São Paulo; Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil; Ministério da Cultura, 2013. p. 75-110.

__________. "Meu Projeto Excede o de um Cineasta: Entrevista com Rithy Panh." Entrevista concedida a Nicolas Bauche e Dominique Martinez. In: MAIA, Carla; FLORES, Luís Felipe (Orgs.). O cinema de Rithy Panh. São Paulo; Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil; Ministério da Cultura, 2013. p. 235-248.

__________. "Sou um Agrimensor de Memórias." In: MAIA, Carla; FLORES, Luís Felipe (Orgs.). O cinema de Rithy Panh. São Paulo; Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil; Ministério da Cultura, 2013. p. 63-74.

RICHTER, H. "El ensayo fílmico. Una nueva forma de la película documental". In: WEINRICHTER, La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo. Tradução de Susana Antón e Marta Muñoz. Navarra: Festival internacional de Cine Documental de Navarra, 2007. p. 186-191.

SERRA, Jennifer Jane. O documentário animado e a leitura não-ficcional da animação. Dissertação (Mestrado em Multimeios) – Instituto de Artes, Universidade de Campinas. 2011, Campinas. 196p.

SOBCHACK, Vivian. Inscrevendo o espaço ético: dez proposições sobre morte, representação e documentário. In. RAMOS, Femão Pessoa. Teoria contemporânea do cinema - volume II. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2005. pp.127-157.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. Tradução de Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

TEIXEIRA, Francisco Elinaldo. Arqueologia do ensaio no cinema-audiovisual brasileiro (formações e transformações). São Paulo: Hucitec, 2022. 255p.

WEINRICHTER, Antonio. Um conceito fugidio: Notas sobre o filme-ensaio. In: TEIXEIRA, Francisco Elinaldo (org.). O ensaio no cinema: Formação de um quarto domínio das imagens na cultura audiovisual contemporânea. São Paulo: Hucitec, 2015. p. 42-91.

Published

2024-07-01

How to Cite

RASIA, Regis Orlando. Das imagens que faltam à fabulação das memórias animadas em dois filmes ensaios. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 30, n. 1, p. 280–304, 2024. DOI: 10.33871/19805071.2024.30.1.8893. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/8893. Acesso em: 21 nov. 2024.