MONTAGE OF HETEROGENEOUS TIMES IN EDUARDO COUTINHO'S O FIO DA MEMÓRIA: NO CENTENÁRIO DA ABOLIÇÃO (1991)

Authors

  • Virginia Osorio Flores UNILA Universidade da Integração Latino-Americana
  • Eduardo Dias Fonseca Universidade Federal da Integração Latino-Americana UNILA

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2024.30.1.8844

Keywords:

documentary, memory, Eduardo Coutinho, O Fio da Memória

Abstract

Our goal in this essay is to observe the narrative layers, heterogeneous times and the strategies employed for the discourse of memory and oblivion present in the second feature-length documentary film made by Eduardo Coutinho, O Fio da Memória: no centenário da abolição (1991). We initially assume that the film contains exercises from the director of a documentary film form even before pointing to a certain style developed by him throughout his career. The documentary's theme is around exclusion, racism, among others, and the way such themes are presented, can be considered embryonic in the author's work. Among these, choices such as: the strategy for creating the story based on interviews, the use of diegetic songs chosen and performed by the characters, the presence of religious syncretism and some signs of the film's production through the presence of the team can be highlighted. Even though this work was made by order, these are elements already present that identify this author in a unique way.

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Author Biographies

Virginia Osorio Flores, UNILA Universidade da Integração Latino-Americana

Professora no curso de Cinema e Audiovisual da Universidade Federal da Integração Latino-americana (UNILA). Doutora em Multimeios pelo Instituto de artes da UNICAMP. Mestre em Música pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Montadora e Editora e som no Cinema Brasileiro desde 1985. http://lattes.cnpq.br/6834864103170036

Eduardo Dias Fonseca, Universidade Federal da Integração Latino-Americana UNILA

Professor adjunto na área de Cinema e Audiovisual da Universidade Federal da Integração Latino-americana (UNILA). Doutor em Artes (linha de pesquisa: Cinema) pela Escola de Belas Artes da UFMG. Mestre em Artes (linha de pesquisa: Criação e Crítica da Imagem em Movimento) pela Escola de Belas Artes da UFMG. Produtor interessado nas áreas de produção audiovisual, economia do audiovisual, políticas públicas para o audiovisual, cinema latino-americano e cinema brasileiro. http://lattes.cnpq.br/6376884361609407

 

 

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Published

2024-07-01

How to Cite

OSORIO FLORES, Virginia; DIAS FONSECA, Eduardo. MONTAGE OF HETEROGENEOUS TIMES IN EDUARDO COUTINHO’S O FIO DA MEMÓRIA: NO CENTENÁRIO DA ABOLIÇÃO (1991). Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 30, n. 1, p. 254–269, 2024. DOI: 10.33871/19805071.2024.30.1.8844. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/8844. Acesso em: 22 jul. 2024.