Entre ratos-humanos e humanos mascarados

a construção de imagens significantes no espetáculo “Mordaz”

Authors

  • Liz Schrickte Autônoma

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2024.30.1.8831

Keywords:

Puppet Theater, Masks, Pigmalião Escultura que Mexe, Puppets

Abstract

The article will provide an exposition of the creation process of the show Mordaz in order to provide a vision of the aesthetic-political proposal of the theatrical group Pigmalião Escultura que Mexe and its creative ways to “sharpen” the imagination and reflection of its audience. Walking through the description of wanting (the intentions of dramaturgy) and doing (transportation to the scene), the work reconstructs the process of creating the work to understand its creative motivations and its meaning-making strategies that are catalyzed in the spectator's reading . Considering that its author is a member of the group and an actress in the show analyzed, the article brings elements of participatory research, using observation and documentary analysis as instruments, in addition to bibliographical consultations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor W. Indústria cultural e sociedade. 5ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4179826/mod_resource/content/1/IND%C3%9ASTRIA%20CULTURAL%20E%20SOCIEDADE.pdf . Acesso em 15 mar. 2022.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997. Disponível em: file:///C:/Users/maril/Downloads/BAKHTIN_Mikhail._Esttica_da_Criao_Verbal._So_Paulo._Martins_Fontes_2003..pdf Acesso em 20 mai. 2023.

BARTHES, Roland. Mitologias. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. 1955. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4179833/mod_resource/content/1/A%20OBRA%20DE%20ARTE%20NA%20ERA%20DE%20SUA%20REPRODUTIBILIDADE%20T%C3%89CNICA.pdf . Acesso em mar. 2022.

CANETTI, Elias. Massa e Poder. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

CANTON, Katia. Narrativas Enviesadas. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

DUFRENNE, Mikel. Estética e Filosofia. 3a ed. São Paulo: Perspectiva, 2002. 266p.

FELIX, Eduardo. ROSIÈRE, Conceição. Mordaz. Dramaturgia do espetáculo do grupo Pigmalião Escultura que Mexe. Belo Horizonte, 2016.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

JAKOBSON, Roman. Lingüística, poética, cinema. São Paulo: Editora Perspectiva, 2007. 209 p.

JURKOWSKI, Henryk. Métamorphoses. Charleville-Mézières: Éditions Institut International de la Marionnette, 2000.

MASSUMI, Brian. O que os Animais nos Ensinam sobre Política. São Paulo: N-1 Edições, 2017.

MOUZE, Létitia. UM PRODIGE DIVIN: L´être humain comme animal esthétique dans les Lois de Platon. In: BEAUCHAMP, Hélène; GARCIN-MARROU, Flore; NOGUÈS, Joëlle; HAESEBROCK, Elise Van (Org.). Les Scènes Philosophiques du Théâtre de Marionnettes. Montpellier: L’entretemps & Institut International de la Marionnette, 2016, p. 164-178.

ORWELL, George. A Revolução dos Bichos. Cornélio Procópio: UEMP, 2015. Disponível em: < http://www.ccp.uenp.edu.br/e-books/lituniv/2015-gorwell-rev_bichos.pdf >. Acesso em 21 mar. 2023.

RANCIÈRE, Jacques. A Partilha do Sensível: estética e política. São Paulo: Ed. 34, 2005.

Published

2024-07-01

How to Cite

SCHRICKTE, Liz. Entre ratos-humanos e humanos mascarados: a construção de imagens significantes no espetáculo “Mordaz”. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 30, n. 1, p. 88–108, 2024. DOI: 10.33871/19805071.2024.30.1.8831. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/8831. Acesso em: 3 jul. 2024.