Ensaio sobre um processo de criação artística

a (des)ordem da imaginação e do acaso na poética audiovisual

Authors

  • Cristiane Wosniak Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) e Universidade Federal do Paraná (UFPR) https://orcid.org/0000-0002-7234-2638
  • Bianca Grabaski Accioly UNESPAR - Programa de Pós-Graduação em Cinema e Artes do Vídeo

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2024.30.1.8764

Keywords:

Imagination, Video Arts, Chance, Creation process

Abstract

In this reflective essay, our objective is to present a unique process of creation in the video arts, dialoguing with the idea that the creative exercise that gives form to video art – the empirical object of our investigation – is permeated by the transience of the incompleteness of the sensitive and conscious gesture. What (co)moves us in this analytical reasoning is the idea of chance as a possible constitutive path to thinking about and making art through the expansion of imagination, intuition and audiovisual language itself. Our investigative path is based on the type of qualitative and inductive research and, as a methodological approach, we use Process Criticism, since the process of artistic construction of the work of art and the recognition of the methods, materials and notes used by Artists are essential for the procedural study of poetics. We base our essay considerations on a guiding question: in what way does audiovisual poetics embrace the concept of personal landscapes and chance in its formal configuration? The theoretical anchoring of the study refers to Fayga Ostrower (2009; 2013) to account for the concepts of chance, perception and forms of expressiveness in the arts and Cecília de Almeida Salles (2006; 2010; 2013), with regard to Process Criticism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Wosniak, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) e Universidade Federal do Paraná (UFPR)

É doutora e Mestra em Comunicação e Linguagens/Estudos de Cinema e Audiovisual (UTP). Docente adjunta da Unespar (Bacharelado em Cinema e Audiovisual). Vice-Coordenadora do Programa de Pós-Graduação/Mestrado Acadêmico em Cinema e Artes do Vídeo (PPG-CINEAV/Unespar/FAP). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) em Educação da UFPR. Líder do GP CINECRIARE – Cinema: criação e reflexão (PPG-CINEAV/CNPq) e membro do GP Labelit – Laboratório de estudos em educação, linguagem e teatralidades (PPGE/CNPq). E-mail: cristiane.wosniak@unespar.edu.br

Bianca Grabaski Accioly, UNESPAR - Programa de Pós-Graduação em Cinema e Artes do Vídeo

É mestranda [Mestra a partir de 03 de abril de 2024] do Programa de Pós-Graduação/Mestrado Acadêmico em Cinema e Artes do Vídeo (PPG-CINEAV) da Universidade Estadual do Paraná (Unespar) – campus de Curitiba II/FAP e vinculada à linha de pesquisa (2): Processos de Criação no Cinema e nas Artes do Vídeo. Bolsista Capes/DS (2023). É membro do GP CineCriare – Cinema: criação e reflexão (PPG-CINEAV/CNPq). Graduada em Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). E-mail: grabaskib@gmail.com

References

BETHONICO, Marina Romagnolo; DUBOIS, Philippe. A noção de fingere na produção visual contemporânea: estratégias para mundos possíveis através da imagem. Ars, 2016, V. 14, Nº 27 (55-72). Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ars /article/view/117620. Acesso em: 29 out. 2022.

CAMARGO, Marcos. Arte & pensamento estético. Londrina: Syntagma Editores, 2021.

CIRILLO, José. Arquivos de artistas: questões sobre o processo de criação. Vitória, ES: Editora da UFES/PROEX, 2019.

COESSENS, Kathleen. A arte da pesquisa em artes - traçando práxis e reflexão. ARJ – Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 1–20, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/5423 Acesso em: 12 mai. 2023.

CUNHA, Maria Teresa Santos. Memória, história, biografia: escritas do eu e do outro, escritas da vida. In: PEREIRA, Roberto; MEYER, Sandra; NORA, Sigrid. Histórias em movimento: biografias e registros em dança. Caxias do Sul: Lorigraf, 2008, p. 29-40.

DICIONÁRIO online. Disponível em: https://www.dicio.com.br/memoria/. Acesso em: 10 mar. 2023.

HOOKS, bell. Pertencimento: uma cultura do lugar. São Paulo: Editora Elefante, 2022.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Trad. Bernardo Leitão (et al). 6ª ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2012.

MELLO, Christine. Extremidades do vídeo. São Paulo: Senac, 2008.

OXFORD LANGUAGES, Dicionário online. Disponível em: https://languages.oup.com/google-dictionary-pt/. Acesso em: 10 mar. 2023.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 24ª. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

OSTROWER, Fayga. Acasos e criação artística. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2013.

SALLES, Cecília Almeida. Crítica genética - uma (nova) introdução: fundamentos dos estudos genéticos sobre o processo de criação artística. 2 ed. São Paulo: EDUC, 2000.

SALLES, Cecília Almeida. Redes da criação: construção da obra de arte. São Paulo: Horizonte, 2006.

SALLES, Cecília de Almeida. Arquivos de criação: arte e curadoria. Vinhedo: Horizonte, 2010.

SALLES, Cecília de Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. 6.ed. São Paulo: Intermeios, 2013.

SALLES, Cecília Almeida. Processos de criação em grupo: diálogos. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.

Published

2024-07-01

How to Cite

WOSNIAK, Cristiane; GRABASKI ACCIOLY, Bianca. Ensaio sobre um processo de criação artística: a (des)ordem da imaginação e do acaso na poética audiovisual. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 30, n. 1, p. 305–329, 2024. DOI: 10.33871/19805071.2024.30.1.8764. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/8764. Acesso em: 3 jul. 2024.