BRAZILIAN SOCIAL FORMATION AND CLASS STRUGGLE IN SCIENCE FICTION CINEMA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2024.30.1.8718

Keywords:

Brazilian Social Formation, Class struggle, Science Fiction, Racism, Cinema

Abstract

This research investigates how Brazilian social formation and class struggle are present in the works “Branco Sai, Preto Fica” (2015) and “Bacurau” (2019). In order to understand Brazilian social formation and its class struggle, the theoretical contribution of a historical-dialectical materialist approach is used. To study the operative tendency of Science Fiction, the historical logic of the emergence and development of Brazilian Sci-fi is researched. With the analyses, one can see in “Branco Sai, Preto Fica” (2015) the peripheralization of the black population in large urban centers as something symptomatic of the Brazilian social formation, in addition to explaining the role of the coercive forces of the State, such as the police, in oppressing the exploited/racialized classes; The reaction to this oppression in the film is a conspiracy whose driving force is the popular culture of marginalized populations to create a bomb that explodes Brasília and the Military Dictatorship that governs the country in the universe of the film. In “Bacurau” (2019), local residents have to fight for survival against foreigners who represent an alien threat from a colonialist/imperialist perspective, and also against the institutions of the Brazilian bourgeois State, such as politicians and businesspeople, who assist in the particular autochthonous oppression that returns for the universality of Brazilian social formation, as well as in this metaphor/analogy for the Brazilian historical development based on the exploitation of foreigners and the maintenance of slavery.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Victor Finkler Lachowski, PPGCOM-UFPR

Doutorando em Comunicação (PPGCOM-UFPR), vinculado à linha de pesquisa Comunicação e Formações Socioculturais; Mestre em Comunicação (PPGCOM-UFPR); Bacharel em Publicidade Propaganda (UFPR). Membro do grupo de pesquisa NEFICS - Núcleo de Estudos de Ficção Seriada e Audiovisualidades (UFPR/PPGCOM-UFPR/CNPq). Sócio da Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE). Bolsista CAPES-DS. Escritor; Roteirista; Redator. Pesquisador nas áreas de: Comunicação Cinema; Cultura; Narrativas Audiovisuais; Narrativas Midiáticas e Comunicação Política. Apresentador do Massacre Podcast, dedicado a cultura de horror.

References

ALBERT, Saulo. BACURAU E AS PARADOXAIS RELAÇÕES DE DOMINAÇÃO NO BRASIL: UMA ANÁLISE BOURDIEUSIANA. Revista Livre de Cinema, vol. 10, n. 1, p. 6-21, 2023.

ALVES, Daniel. A relação estrutural entre capitalismo e racismo: o genocídio da população negra enquanto projeto societário. Anais do 16º Encontro Nacional de Pesquisadores em Serviço Social. Vitória-ES: UFES, 2018.

ALVES, Tatiana. Anacronismo e dispositivos de ficção científica em Branco sai, preto fica. CIBERLEGENDA (UFF. ONLINE), v. 35, p. 63-80, 2018.

ANDRADE, Maria. O ensaio desenvolvimentista no cinema brasileiro de ficção científica. 2019. 89 p. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Escola de Artes, Ciências e Humanidades, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

BITTENCOURT, Ela. RISE UP! Kleber Mendonça Filho and Juliano Dornelles’s brazilian epic Bacurau sets the world on fire with an invigorating and audacious story of resistance that feeds off of pulp and politics. FILM COMMENT, March-April 2020. p. 36-41.

BRAGA, Cláudio. A perspectiva negra na Ficção Científica: o caso de "Clap Back", de Nalo Hopkinson. Revista Cerrados, [S. l.], v. 32, n. 61, p. 51–70, 2023.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador-BA: EDUFBA, 2008.

FANON, Frantz. Racismo e Cultura. Revista Convergência Crítica, Dossiê: Questão ambiental na atualidade, n. 13, p. 78-90, 2018.

FISCHER, Sandra; VAZ, Aline. Distopia, Utopia, Catarse: o cinema sintomático de Kleber Mendonça Filho. ALCEU (Rio de Janeiro, online), V. 21, Nº 43, p.127-145, jan./abr. 2021.

FLORES, Tarsila. “Branco sai, preto fica”: cenas sobre punição e genocídio negro no Distrito Federal. Revista InSURgência, Brasília, ano 3, v.3, n.2, p. 348-372, 2017.

KEFALIS, Christos. "When Science Fiction Meets Marxism." Dissident Voice. Fev, 2009.

MACIEL, Lucas. Apontamentos Sobre a Concepção de Estado de Lenin em O Estado e a Revolução: Para uma Crítica do Estado como Mero Aparato de Repressão. Germinal: marxismo e educação em debate, Salvador, v.14, n.1, p.610-634, abr. 2022.

MARX, Karl. Contribuição à Crítica da Economia Política. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto Comunista. 1ª ed. 4ª reimpressão. São Paulo: Boitempo, 2005.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas. São Paulo: Boitempo, 2007.

MOURA, Clóvis. Dialética Radical do Brasil Negro. São Paulo-SP: Editora Anita, 1994.

MOURA, Clóvis. Racismo e luta de classes no Brasil - textos escolhidos de Clóvis Moura. Brasil: Editora Terra Sem Amos, 2020.

MOURA, Clóvis. O Negro, de Bom Escravo a Mau Cidadão?. São Paulo-SP: Dandara Editora, 2021.

PASSOS, Rafael Ferreira. Bacurau: uma situação colonial?. CINEstesia, v. 1, n. 2, p. 92-119, 2021.

ROBERTS, Adam. Science Fiction. 1ª ed. New York-NY: Routledge, 2000.

ROCHA, Andrea. Segurança e Racismo como pilares sustentadores do Estado Burguês. Argumentum, Vitória, v. 12, n. 3, p. 10-25, set./dez. 2020.

RODRIGUES, Elsa Margarida. Ecos do mundo zero: guia de interpretação de futuros, aliens e ciborgues. 1ª ed. Coimbra-POR: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2013.

RODRIGUES, Sara Maciel; MARTINS, Zeloi Aparecida. O filme “Bacurau” (2019): a visão estrangeira e resgate da memória cangaceira. In: Anais de Artigos Completos do 9º Seminário Nacional Cinema em Perspectiva. Curitiba: FAP I-Unespar, p. 758-764, 2021.

SOUZA, Maria de Fátima Rufino de. Deus e o Diabo em Bacurau: o sertão no cinema novo e na produção cinematográfica contemporânea' 29/11/2021 137 f. Mestrado Profissional em Ensino de História Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE REGIONAL DO CARIRI, Rio de Janeiro Biblioteca Depositária: Universidade Regional do Cariri-URCA, 2021.

SOUZA, Mário. Capitalismo e racismo: uma relação essencial para se entender o predomínio do racismo na sociedade brasileira. Revista Katálysis, Florianópolis, v.25, n. 2, p. 202-211, maio-ago. 2022.

SUPPIA, Alfredo. Limite de Alerta! Ficção científica em atmosfera rarefeita: uma introdução ao estudo da FC no cinema brasileiro e em algumas cinematografias off-Hollywood. 447 p., Tese (Doutorado em Multimeios) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas 2007.

SUVIN, Darko. Metamorphoses of Science Fiction: on the Poetics and History of a Literary Genre. New Haven: Yale University Press, 1979.

Published

2024-07-01

How to Cite

FINKLER LACHOWSKI, Victor. BRAZILIAN SOCIAL FORMATION AND CLASS STRUGGLE IN SCIENCE FICTION CINEMA. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 30, n. 1, p. 439–464, 2024. DOI: 10.33871/19805071.2024.30.1.8718. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/8718. Acesso em: 3 jul. 2024.