The crystal-image and colonialism in the daydreams of Bardo, false chronicle of a handful of truths

Authors

  • Julianna Torezani UESC

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2025.33.2.11018

Keywords:

Bardo, Cinema, Colonialism, Crystal-image

Abstract

The bard is an ancient European figure who tells stories. Through this perspective, it is possible to analyze the critique and self-critique present in some film productions. Although bards may tell the stories of a character, in doing so, they can also delve into their own stories and reflections. For example, Bardo, false chronicle of a handful of truths is a film by Alejandro González Iñárritu that explores how colonial issues have influenced his life and Mexican history. The plot follows Silverio Gama’s journey from the United States to Mexico, interweaving his memories with the historical events that occurred in the country due to colonization. The research question of this work concerns the contemporary colonial stance based on the work of a Mexican documentary maker who will be honored for his contributions. This article aims to identify the presentation of temporal layers between past and present in the film and to discuss the impact of colonial issues on the protagonist's life and memories. The text is based on the following theories: crystal-image (Deleuze, 2005), Mexican culture (Taylor, 2013), colonial-racial-capital triad (Silva, 2019), coloniality of power (Quijano, 2005), post-coloniality (Hall, 2003), and mise-en-scène (Brodwell; Thompson, 2018; Carreiro, 2021). Documentary research revealed that the film employs metalanguage when discussing a documentary maker. It presents memories and historical facts that suggest a form of neo-colonization is occurring, primarily due to the economic dependence of Southern countries on the North and migration to the United States.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julianna Torezani, UESC

Professora do Curso de Comunicação Social da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Doutora em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco. Mestra em Cultura e Turismo e Bacharela em Comunicação Social pela UESC. Autora do livro As selfies do Instagram: os autorretratos na contemporaneidade (Editus, 2022). Currículo Lattes: https://lattes.cnpq.br/1823960024493328 E-mail: jntorezani@uesc.br

References

BARDO, FALSA CRÔNICA DE ALGUMAS VERDADES. Direção: Alejandro González Iñárritu. Produção: Alejandro González Iñárritu e Stacy Perskie Kaniss. M Producciones, 2022. Netflix, 160 min., son., cor.

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. A arte do cinema: uma introdução. Tradução: Roberta Gregoli. Campinas, SP: Editora da Unicamp; São Paulo: Editora da USP, 2013.

CARREIRO, Rodrigo. A linguagem do cinema [recurso eletrônico]: uma introdução. Recife: Ed. UFPE, 2021.

COUTINHO, Iluska. Leitura e análise da imagem. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio (orgs.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2015. p. 330-344.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. Tradução: Eloisa de Araujo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2005. (Cinema 2).

FATORELLI, Antonio. Fotografia contemporânea: entre o cinema, o vídeo e as novas mídias. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2013.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Organização Liv Sovik; Tradução: Adelaine La Guardia Resende et al. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005, p. 107-130.

ROBERTS-BRESLIN, Jan. Produção de imagem e som. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

SILVA, Denise Ferreira da. A dívida impagável. São Paulo: Edição do autor, 2019.

TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Tradução: Eliana Lourenço de Lima Reis. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

Published

2025-12-17

How to Cite

TOREZANI, Julianna. The crystal-image and colonialism in the daydreams of Bardo, false chronicle of a handful of truths. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 33, n. 2, p. 208–233, 2025. DOI: 10.33871/19805071.2025.33.2.11018. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/11018. Acesso em: 18 dec. 2025.