THE PUPPET THEATER “THE GREEDY RICH MAN”

EMANCIPATORY INTERSECTIONS WITHIN THE SCHOOL CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2025.33.2.10689

Keywords:

Pedagogical approaches, Arts education, Puppet theater, Popular culture

Abstract

This article aims to explore Popular Culture through the play “The Greedy Rich Man” by Ariano Suassuna, as a means to implement artistic languages (theater, dance, music, and visual arts) in students' productions, linked to the cultural context of the school community. Methodologically, this research is qualitative in nature, with an exploratory methodological approach, and adopted participant research as its main technique. The data collection instrument used was participant observation, and the data analysis was conducted using Content Analysis (CA). The pedagogical processes enabled creative engagement with themes from Northeastern Brazilian reality, valuing sociocultural aspects while also highlighting perspectives for improvement in future practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Neto Portela, Célia Helena Centro de Artes e Educação

Arts Teacher in the State Education Network of Alagoas, actor, director, playwright, and researcher. Holds a degree in Performing Arts – Theatre Education. Specialist in Arts Education – Techniques and Procedures; Theatre Teaching; and Teaching in Basic Education. Master's degree in Performing Arts. Currently a PhD candidate in Educational Sciences. Conducts research on pedagogical approaches to arts and theatre education, teaching methodologies, artistic creation processes, educational management, theatre history, and playwriting.

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Trad. Luís Antero Reto; Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2011.

BARRETO, J. L. M. Coco de Roda novo quilombo: da Roda ao centro, imagens e símbolos de uma tradição. 2017. 107 f. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Universidade Federal da Paraíba, UFPB, João Pessoa, 2017.

BORRALHO, T. Buscas e processos com base na Cultura Popular. Móin-Móin – Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, v. 2, p. 488-504. 2019. DOI: 10.5965/2595034702212019488.

BRASIL. Ministério da Cultura. Dossiê Interpretativo Registro do Teatro de Bonecos Tradicional do Nordeste: Mamulengo, Casimiro Coco, Babau e João Redondo. Brasília: Iphan, 2014.

______. Base Nacional Comum Curricular. MEC: Brasília, 2018.

BROCHADO, I. Teatro de bonecos popular do Nordeste – Mamulengo, Babau, Casimiro Coco: Patrimônio Cultural do Brasil. Arte da Cena, Goiânia, v. 1, n. 2, p. 67-87. 2015.

CANCLINI, N. G. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Trad. Heloísa P. Cintrão; Ana Regina Lessa. São Paulo: Edusp, 2015.

CASTRO, K. E. O Teatro de Mamulengos de ontem e de hoje: a importância do reconhecimento do Teatro de Bonecos Tradicional Brasileiro como patrimônio imaterial cultural do Brasil. Resgate - Rev. Interdisciplinar de Cultura, Campinas, v. 23, n. 30, p. 69-80, jul./dez. 2015. e-ISSN: 2178-3284.

CASTRO COIMBRA, A. L; ALMEIDA, L. A. B.; ALVES, M. S.; ALVES, P. R. O Movimento Armorial reafirmando as raízes da Cultura Popular. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação IX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação da Região Nordeste. Anais... Salvador, 2007.

CAVANAGH, S. Content Analysis: Concepts, Methods and Applications. Nurse Researcher. v. 4, n. 3, p. 5-16, 1997.

FALS BORDA, O. Orígenes universales y retos actuales de la IAP. Análisis Político, [S. l.], n. 38, p. 73–90, 1999. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/79283. Acesso em: 1 dic. 2024.

FARIAS, C. M. “O Coco tá no sangue”: a (re)invenção de uma tradição em fluxos dançantes por mulheres no Cariri-CE (1979 - 2012). 193 f. Dissertação (Mestrado em História) – Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará, UECE, Fortaleza. 2016.

FONTOURA, A. R. R.; GUIMARÃES, A. C. A. História da Capoeira. Revista de Educação Física, Maringá, v. 13, p. 141-150, 2002.

GIANINI, M. Diálogo de surdos: reflexões acerca do ensino de teatro na educação básica em Alagoas (e suas possíveis reverberações em outros contextos). 2016. 340 f. Tese (Doutorado em Artes Cênicas). Universidade de São Paulo, USP, São Paulo, 2016.

______. M. Arte, Teatro e Escola: conversas não conversadas. TEXTURA - Revista de Educação e Letras, v. 23, n. 54, p. 100-120, 2021.

GOLDOVSKY, B. Tradição como condição de desenvolvimento. Móin-Móin Rev. Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Jaraguá do Sul, Udesc, ano 11, n. 14, p. 246-253, 2015.

KOUDELA, I. D. A nova proposta de ensino do Teatro. Sala Preta, São Paulo v. 2, p. 233-239, 2002.

NASCIMENTO, R. C. C.; ARAÚJO, J. O. de. (Re)inventando o popular. Mosaico, v. 15, n. 23, p. 43-68, maio 2023. Fundação Getúlio Vargas. DOI: http://dx.doi.org/10.12660/rm.v15n23.2023.88877.

NASCIMENTO, R. C. C.; MONTEIRO, I. S. Por uma política da vadiação: a Capoeira “fazendo” cidades em Fortaleza. Rev. Entrerios, Entre Rios, v. 4, n. 2, p. 98-125, 2021.

O’REILLY, K. Ethnographic Methods. London: Routledge, 2012.

PEREIRA NETO, A. Teatro folia: um experimento dialógico. Curitiba: Appris, 2021.

PUPO, M. L. de S. B. O lúdico e a construção do sentido. Sala Preta, v. 1, p. 181-187, 2001.

ROCHA, A. S. Coco de Roda em Caetano – Beberibe – CE: Produção de identidade, resistência e dimensão educativa. 128 f. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, Programa de Pós-graduação Intercampi em Educação e Ensino, Limoeiro do Norte, 2019.

SANTOS, Fernando Augusto Gonçalves. Mamulengo: o teatro de bonecos popular no Brasil. Móin-Móin-Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, v. 1, n. 03, p. 16-35, 2007.

SUASSUNA, A. O Rico Avarento. Rio de Janeiro: José Olympio, 1954.

STANISLAVSKI, C. A preparação da personagem. 37 ed. Trad. Pontes de Paula Lima. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

Published

2025-12-17

How to Cite

PORTELA, Neto. THE PUPPET THEATER “THE GREEDY RICH MAN”: EMANCIPATORY INTERSECTIONS WITHIN THE SCHOOL CONTEXT. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 33, n. 2, p. 517–536, 2025. DOI: 10.33871/19805071.2025.33.2.10689. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/10689. Acesso em: 18 dec. 2025.