THE MEMORY OF COLOR AND FORM: GEOMETRIC ART AND ITS TEMPORALITIES

a arte geométrica e suas temporalidades

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2025.32.1.10310

Keywords:

geometry, Permanence, memory, time, art, modern art, contemporary art

Abstract

This article seeks to analyze the chromatic aspects of color in photography and painting, with two specific focuses: the place of color and the moment of color. The first part analyzes color not only as a chemical and physical construction but as belonging to a place, a space, which implies memory. The second part explores color in photography. To do this, the article examines various contexts through works by modern and contemporary artists, in which geometric art is observed as a language. In view of this, this article proposes a deepening of the study of the memory of color and form, relating to photography and painting as temporal media.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jean Marcel Belmonte, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

PhD candidate in Visual Arts at the School of Fine Arts of UFMG (2024), FAPEMIG Scholar, Master's in Arts from the State University of Minas Gerais, CAPES Scholar (2021), Specialist in Plastic Arts and Contemporary Art from the Guignard School (2018), Specialist in Contemporary Art from PUC Minas (2016), and Bachelor in Social Communication from the Faculty of Technology and Education of Maringá-PR (2008). He works in the field of Arts, with an emphasis on modern and contemporary art, focusing primarily on the following themes: color and form, time and space, the ephemeral, and memory. He is represented by the Orlando Lemos Gallery in Nova Lima, Minas Gerais, and by the Belizário Gallery in São Paulo. He was a guest professor in the Graduate Program in Art History at IEC PUC Minas. He is the author of the poetry book Uma esquina perdida no tempo, published by Caravana Grupo Editorial (2023).

References

ANDRADE, Fabrício. Arte/Educação: Paradigmas do século XXI. São Paulo: Annablume, 2014.

BARROS, L. R. M. A Cor no Processo Criativo: Um Estudo sobre a Bauhaus e a Teoria de Goethe. 4. ed. São Paulo: SENAC, 2011.

BERCITO, Diogo. Artista brasileira dá cores à foto de vítima do Holocausto. Folha de São Paulo, 4 abril 2018. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2018/04/artista-brasileira-da-cores-a-foto-de-vitima-do-holocausto.shtml. Acesso em: 4 dez. 2024.

CAMMAROTA, Mártin; BEVILAQUA, Lia R. M.; IZQUIERDO, Iván. Aprendizado e memória. IN: LENT, Roberto (org). Neurociência da mente e do comportamento. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2008.

CARTIER-BRESSON, Henri. Ver é um todo. São Paulo: Gustavo Gili, 2015.

CESAR, João Carlos. Reflexões sobre a cor. In: GIANNOTTI, Marco (Org.). A cor na arquitetura. São Paulo: Martins Fontes, 2021, p. 16-25.

CESAR, João Carlos de Oliveira. Reflexões sobre a cor. In: GIANNOTTI, Marco (Org.). A cor na arquitetura. São Paulo: Martins Fontes, 2021, p. 181-189.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do Tempo: História da Arte e anacronismo das imagens. Tradução: Vera Casa Nova; Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

FRANCASTEL, Pierre. A realidade figurativa. São Paulo: Perspectiva, 2015.

GAGE, John. A cor na arte. São Paulo: Martins Fontes, 2016.

GIANNOTTI, Marco (Org.). Reflexões sobre a cor. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2021.

GRIMALDI, Maura. Reflexões sobre a cor. In: GIANNOTTI, Marco (Org.). A cor na arquitetura. São Paulo: Martins Fontes, 2021, p. 275-291.

KOSSOY, Boris. Os tempos da fotografia. O efêmero e o perpétuo. Cotia, São Paulo: Ateliê Editorial, 2014.

NAIFEH, Steven; SMITH, Gregory White. Van Gogh, a vida. Trad. de Marcia A. de S. S. P. Andrade. São Paulo: Editora Cia. das Letras, 2012.

NAVES, Rodrigo. A forma difícil: ensaios sobre arte brasileira. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

READ, Herbert. Uma História da Pintura Moderna. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

SEDA, Paulo. A questão das interpretações em arte rupestre no Brasil. Clio Arqueológica, Recife, n. 12, p. 139-167, dez. 1997.

WICHMANN, Felix A.; SHARPE, Lindsay T.; GEGENFURTNER, Karl R. The contributions of color to recognition memory for natural scenes. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, v. 28, n. 3, p. 509–520, 2002. Copyright 2002 by the American Psychological Association, Inc. DOI: 10.1037//0278-7393.28.3.509. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/11352307_The_Contributions_of_Color_to_Recognition_Memory_for_Natural_Scenes. Acesso em: 5 dez. 2024.

Published

2025-07-01

How to Cite

BELMONTE, Jean Marcel. THE MEMORY OF COLOR AND FORM: GEOMETRIC ART AND ITS TEMPORALITIES: a arte geométrica e suas temporalidades. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 32, n. 1, p. 521–541, 2025. DOI: 10.33871/19805071.2025.32.1.10310. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/10310. Acesso em: 5 dec. 2025.