THE MEMORY OF COLOR AND FORM: GEOMETRIC ART AND ITS TEMPORALITIES
a arte geométrica e suas temporalidades
DOI:
https://doi.org/10.33871/19805071.2025.32.1.10310Keywords:
geometry, Permanence, memory, time, art, modern art, contemporary artAbstract
This article seeks to analyze the chromatic aspects of color in photography and painting, with two specific focuses: the place of color and the moment of color. The first part analyzes color not only as a chemical and physical construction but as belonging to a place, a space, which implies memory. The second part explores color in photography. To do this, the article examines various contexts through works by modern and contemporary artists, in which geometric art is observed as a language. In view of this, this article proposes a deepening of the study of the memory of color and form, relating to photography and painting as temporal media.
Downloads
References
ANDRADE, Fabrício. Arte/Educação: Paradigmas do século XXI. São Paulo: Annablume, 2014.
BARROS, L. R. M. A Cor no Processo Criativo: Um Estudo sobre a Bauhaus e a Teoria de Goethe. 4. ed. São Paulo: SENAC, 2011.
BERCITO, Diogo. Artista brasileira dá cores à foto de vítima do Holocausto. Folha de São Paulo, 4 abril 2018. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2018/04/artista-brasileira-da-cores-a-foto-de-vitima-do-holocausto.shtml. Acesso em: 4 dez. 2024.
CAMMAROTA, Mártin; BEVILAQUA, Lia R. M.; IZQUIERDO, Iván. Aprendizado e memória. IN: LENT, Roberto (org). Neurociência da mente e do comportamento. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2008.
CARTIER-BRESSON, Henri. Ver é um todo. São Paulo: Gustavo Gili, 2015.
CESAR, João Carlos. Reflexões sobre a cor. In: GIANNOTTI, Marco (Org.). A cor na arquitetura. São Paulo: Martins Fontes, 2021, p. 16-25.
CESAR, João Carlos de Oliveira. Reflexões sobre a cor. In: GIANNOTTI, Marco (Org.). A cor na arquitetura. São Paulo: Martins Fontes, 2021, p. 181-189.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do Tempo: História da Arte e anacronismo das imagens. Tradução: Vera Casa Nova; Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
FRANCASTEL, Pierre. A realidade figurativa. São Paulo: Perspectiva, 2015.
GAGE, John. A cor na arte. São Paulo: Martins Fontes, 2016.
GIANNOTTI, Marco (Org.). Reflexões sobre a cor. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2021.
GRIMALDI, Maura. Reflexões sobre a cor. In: GIANNOTTI, Marco (Org.). A cor na arquitetura. São Paulo: Martins Fontes, 2021, p. 275-291.
KOSSOY, Boris. Os tempos da fotografia. O efêmero e o perpétuo. Cotia, São Paulo: Ateliê Editorial, 2014.
NAIFEH, Steven; SMITH, Gregory White. Van Gogh, a vida. Trad. de Marcia A. de S. S. P. Andrade. São Paulo: Editora Cia. das Letras, 2012.
NAVES, Rodrigo. A forma difícil: ensaios sobre arte brasileira. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
READ, Herbert. Uma História da Pintura Moderna. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
SEDA, Paulo. A questão das interpretações em arte rupestre no Brasil. Clio Arqueológica, Recife, n. 12, p. 139-167, dez. 1997.
WICHMANN, Felix A.; SHARPE, Lindsay T.; GEGENFURTNER, Karl R. The contributions of color to recognition memory for natural scenes. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, v. 28, n. 3, p. 509–520, 2002. Copyright 2002 by the American Psychological Association, Inc. DOI: 10.1037//0278-7393.28.3.509. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/11352307_The_Contributions_of_Color_to_Recognition_Memory_for_Natural_Scenes. Acesso em: 5 dez. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright, when licensing their production in Revista Científica/FAP, which is licensed under a Creative Commons license. When submitting the article, and upon acceptance, the author assigns his copyright for publication in that journal.
Readers can download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always an explicit mention of the author (s) and the Revista Científica/FAP, no changes to the original work are allowed. When submitting an article to Revista Científica/FAP and after its being accepted for publication, the authors allow, without remuneration, to pass the following rights to the Journal: the first edition rights and the authorization for the editorial team to transfer, according to their judgment, this article and its metadata to indexing and reference services.