Body and Light in Ganga Zumba

Between Visibility and Erasure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2025.32.1.10176

Keywords:

cinematic photography; Cinema Novo; black resistance; black corporeality; cinematic critique.

Abstract

Abstract
This article analyzes Ganga Zumba (1963) by Cacá Diegues from a photographic perspective, based on a methodology that understands the cinematic image as a symbolic construction. The analysis seeks to understand the representation of the black body in the work and how photography in cinema both illuminates and conceals this body, symbolizing the struggle for freedom, yet without delving into the individuality or corporeality of blackness. The study proposes that, although the film makes Ganga Zumba a symbol of black resistance, his representation is conditioned by the perspective of modern cinema, which, in attempting to illuminate the struggle, ends up obscuring the specificities of the black body. Through this analysis, the article explores how the historical and aesthetic conditions of the time influence the way black identity and resistance are represented in cinema, offering a critique of the invisibilization of black corporeality in visual narratives. Reflecting on the use of photography in the film, the research reveals a paradoxical movement of symbolization and erasure, which still resonates in contemporary cinematic representations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Eiras, UFF

Rafael Garcia Madalen Eiras is a Ph.D. candidate in Cinema at PPGCine/UFF-RJ, holds a Master's degree in Humanities, Cultures, and Arts (PPGHCA-UNIGRANRIO, 2020), and has a Bachelor's degree in History from Universidade Cândido Mendes (2015) as well as a Bachelor's degree in Cinema and Audiovisual from Universidade Estácio de Sá (2007). Additionally, he completed a specialization in Photography and Image at Universidade Cândido Mendes (2009). Rafael has extensive experience as a freelance professional in the audiovisual market and is currently researching the interaction between cinema and education.

References

BARBEDO, Mariana. A arte de Carlos Diegues no projeto nacional-popular do Cinema Novo (1962- 1969). 2016. 279 f. Tese (Doutorado em História social) – apresentada ao Departamento de Pós-Graduação em História - PUC-SP, São Paulo, 2016.

BONFIM, Felipe Corrêa. Interstícios do translúcido: uma revisitação da “tecnologia estética” sob a luz da pele negra no Cinema Breasileiro. In: OLIVEIRA, Rogério Luiz; TEDESCO, Marina Cavalcanti (Org.). Cinematografia, expressão e pensamento. Curitiba: Appris, 2019. (p.179-197).

CARVALHO, Walter. Da caverna ao digital. Prefácio. In: NETO, Antônio Leão da Silva. Dicionário de fotógrafos do cinema brasileiro. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2010. (p. 16-19).

Eiras, Rafael Garcia Madalen, Reyna, Carlos Pérez. Carnavalização e a representatividade equivocada da mulher negra em Xica da Silva. Teoria e Cultura, [on line]. 2020, vol.5, n.3, p.2010-214. ISSN: 18095968. Recuperado de: <https://periodicos.ufjf.br/index.php/TeoriaeCultura/article/view/29319> Acesso em: 10 jan. 2025.

MENDES, Adilson Inácio. Fernando Duarte: Um mestre da luz tropical. São Paulo; Cinemateca Brasileira, 2010

PENAFRIA, Manuela. Análise de Filmes - conceitos e metodologia(s). In: VI Congresso SOPCOM, Abril de 2009, Lisboa. Anais... Lusófona, Lisboa .p. 7.

RODRIGUES, João Carlos. O negro brasileiro e o cinema. Rio de Janeiro: Pallas. 2011.

SCANSANI, Andréa C. Notas [quase] pessoais sobre cinematografia. Imagofagia, 2020 n. 21, p.212-236. ISSN 1852-9550. Recuperado de:: <https://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/79> Acesso em: 10 jan.. 2025.

SIMONARD, Pedro. A geração do Cinema Novo: para uma antropologia do cinema. Rio de Janeiro: Mauad, 2006.

STAM, Robert. A literatura através do cinema: Realismo, magia e a arte da adaptação. Editora UFMG: Belo Horizonte, 2008

TEDESCO, Marina. Gênero e raça na fotografia audiovisual: reflexões a partir ( e para além) dos Picture Styles. In: OLIVEIRA, Rogério Luiz; TEDESCO, Marina Cavalcanti (Org.). Cinematografia, expressão e pensamento. Curitiba: Appris, 2019. (p.161-177).

XAVIER, Ismail. O cinema brasileiro moderno. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

Published

2025-07-01

How to Cite

EIRAS, Rafael. Body and Light in Ganga Zumba: Between Visibility and Erasure. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 32, n. 1, p. 232–257, 2025. DOI: 10.33871/19805071.2025.32.1.10176. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/10176. Acesso em: 5 dec. 2025.