EXPERIÊNCIAS EDUCATIVAS E PRÁTICAS PROFISSIONAIS:

TRILHAS E CAMINHADAS NA FORMAÇÃO PARA A EDUCAÇÃO MUSEAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/26747170.2024.6.1.8873

Keywords:

museum, museum education, Educational practices, Museum mediation training.

Abstract

The purpose of this text is to present an analysis of the educational experiences and professional practices of mediators at a museum institution. It presents the result of a qualitative study in which data were produced from a questionnaire applied to the Museum educators at the Museum of Life Fiocruz (MVF). The research sought to know aspects such as the profile, training and experiences from the daily life of mediation in the MVF. The central question of the investigation sought to know to what extent professional experiences in educational Spaces, before joining the MVF, would have guaranteed the inclusion of these educators in training processes to work in museum education. The article dialogues with the literature when dealing with the educational practices of formation in the museum context, pointing out different strategies and initiatives in this field. It presents the institutional context of the Museum of Life in order to focus on the possible correlations between training, biographical paths and action in mediation. Although it is a unique experience, the investigation carries the merit of, when looking at a particular reality, constituting a platform to think about other experiences and the field of museum education in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bianca Santos Silva Reis, Fundação Oswaldo Cruz

Pedagoga, educadora do Museu da Vida, depto da Casa de Oswaldo Cruz /COC, Especialização em Administração e Gestão Escolar/UERJ, Direitos Humanos, Acessibilidade e Inclusão/ENSP, Mestre em Educação/UFF. Integra o Comitê Fiocruz pela Acessibilidade e Inclusão das Pessoas com Deficiência, Integrante do Fórum Acessibilidade da COC; é docente do programa de pós graduação lato sensu da Fiocruz: Direitos Humanos, Acessibilidade e Inclusão/DIHS/ENSP.

Gabriela Nascimento Santos Silva, Fundação Oswaldo Cruz

Graduated in pedagogy from Universidade Federal Fluminense.

Hilda da Silva Gomes, Fundação Oswaldo Cruz

Biologist, Master in Education, Public Health Technologist at Fiocruz, coordinator of Equity, Diversity, Inclusion and Affirmative Policies at Fiocruz (Cedipa).

Ozias de Jesus Soares, Fundação Oswaldo Cruz

Researcher in Public Health at Fiocruz, Pedagogue, Master in Education, Doctor in Social Sciences.

References

Baeta, A. M. B.(coord.). (1999). Museu da Vida/Fiocruz: uma contribuição para a educação formal? Relatório de pesquisa apoiada pela FINEP – BID. Convênio 78.97.0015-00. Rio de Janeiro: [s.n.], 188p.

Batista, A. M. F.; Gonzalez, A. C.; Oliveira, D. A.; Barros, H. S. (2020). A formação de mediadores no Museu da Vida: múltiplas vivências. JCOM – América Latina. 3 (2), A05. https://jcomal.sissa.it/sites/default/files/documents/JCOMAL_0302_2020_A05_pt.pdf. DOI: https://doi.org/10.22323/3.03020205

Bélanguer, P. (2004). A qui profite le developpement de l’éducation des adultes? Colóquio de Formação de Adultos. Universidade de Genebra, 2004, sob a direção de Pierre Dominicé, com o título “Quel héritage générationelle transmettre en formation d’adultes”.

Brasil. (2009). Lei no 11.904 de 14 de janeiro de 2009, que institui o Estatuto de museus e dá outras providências. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Lei/L11904.htm .

Castro, F.; Soares, O.; Costa, A. (org.). (2020). Educação museal: conceitos, história e políticas. Vol. 1. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional.

Castro, F. S. R.; Soares, O. J. (2018). Políticas públicas: garantia do direito à cultura e à memória. MOUSEION (UNILASALLE), v. 1, p. 30-42. https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/4754/pdf . DOI: https://doi.org/10.18316/mouseion.v0i30.4754

Costa, A. ; Rangel, A.; Castro, F.S.R.; Henze, I. A. M.; Valente, E.; Soares, O.J.(Orgs.). (2018). O lugar da educação nos museus. 1. ed. Rio de Janeiro: Museus Castro Maya.

Freire, P. (1999). Educação como prática da liberdade. 23ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Fundação Oswaldo Cruz. Sociedade de Promoção da Casa de Oswaldo Cruz (SPCOC). (1994). Espaço Museu da Vida: museu de ciência e tecnologia do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: [s. n.].

Gomes, H. S.; Reis, B. (2021). Desafios, limites, engajamento e possibilidades na elaboração das ações educativas acessíveis. In: Rocha, J. N. (org.). (2021). Acessibilidade em museus e centros de ciências: experiências, estudo e desafios. Rio de Janeiro: Fundação Cecierj; Grupo Museus e Centros de Ciências Acessíveis (MCCAC). https://canal.cecierj.edu.br/recurso/17436 .

Instituto Brasileiro de Museus/IBRAM (2017). Política nacional de educação museal. 2017. https://pnem.museus.gov.br/wp-content/uploads/2012/08/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Educa%C3%A7%C3%A3o-Museal.pdf .

Júnior Carabetta, V. (2018). Rever, pensar e (re)significar: a importância da reflexão sobre a prática na profissão docente. https://www.scielo.br/j/rbem/a/sM7Mj6hRK5bjkJLZqrHzv6q/?format=pdf .

Macedo, R. S. (2010). Compreender a formação e a formação pela compreensão: para além das simplificações. In: Macedo, R. S. (2010). Compreender e mediar a formação: o fundante da educação. Brasília: Liber Livro.

Marandino, M. (2008A). Educação em museus: a mediação em foco. São Paulo: GEENF/FEUSP.

Marandino, M. (2008B). Ação educativa, aprendizagem e mediação nas visitas aos museus de ciências. In: Massarani, L.; Almeida, C. (org.). (2008). Workshop sul-americano e escola de mediação em museus e centros ciência. Rio de Janeiro: Museu da Vida, Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz.

Nascimento Júnior, J. (2013). Um marco para o direito à memória. In: Legislação sobre museus. 2. ed. Brasília: Edições Câmara, 2013. p. 11. http://www.sistemademuseus.rs.gov.br/wp-content/midia/Legislacao-sobre-Museus.pdf.

Piaget, J. (1970). Psicologia e pedagogia. Tradução de Dirceu Accioly Lindoso e Rosa Maria Ribeiro da Silva. São Paulo e Rio de Janeiro: Editora Forense.

Schön, D. A. (2000). Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul.

Vygotsky, L. S. (1987). Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes.

Published

2024-05-28

Issue

Section

Artigos