Textures of interdisciplinarity: reflections on Education course guiding documents at Tocantinóplis through the lens of the Emerging Paradigm

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2025.17.41.9964

Keywords:

Interdisciplinarity, Emerging paradigm, Education Course

Abstract

Higher education guiding documents are essential for outlining the positions and actions that will be taken during the course. This study aims to analyze how the concept of interdisciplinarity is articulated in the Pedagogical Project of the Education course at the Federal University of the North of Tocantins, as well as in the National Curricular Document for Education course in Tocantinópolis. This research is based on document analysis with a qualitative interpretative approach. The results indicate a need for greater clarity regarding the concept of interdisciplinarity, although there is a clear intention to integrate and enhance the projects and activities of the academic Community through an interdisciplinary approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 3, de 15 de maio de 2006: institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de Pedagogia, Ensino Superior. Brasília: CNE, 2006.

CAPRA, Fritjof. O ponto de mutação. São Paulo: Cultrix, 2006.

DEMO, Pedro. Ciência rebelde: para continuar aprendendo, cumpre desestruturar-se. São Paulo: Atlas S. A., 2012.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 1994.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2002.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade e transdisciplinaridade na formação de professores. Revista do Centro de Educação e Letras da Unioeste, v. 10, n. 1, p. 93-103, 2008.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e Patologia do Saber. Rio de Janeiro: Imago Editora LTDA, 1976.

MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente. Campinas: Papirus, 2011.

MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente: implicações na formação de professor e nas práticas pedagógicas. Revista em aberto, v. 16, n. 70, p. 57-69, abr./jun. 1996.

PÁDUA, Elisabete Matallo Marchesini. Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática. Campinas: Papirus, 2004.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999, p. 15-34.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e Ciências Sociais. Buenos Aires: CLACSO, 2005, p. 107-130.

ROSA-DA-SILVA, Valéria. Da realidade “cruel” e do tempo “perdido”. In: PESSOA, Rosane Rocha; SILVA, Kleber Aparecido da; FREITAS, Carla Conti de (Orgs.). Praxiologias do Brasil Central sobre educação linguística crítica. São Paulo: Pá de Palavra, 2021, p. 47-70.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2011.

TUZZO, Simone Antoniaci; BRAGA, Claudomilson Fernandes. O processo de triangulação da pesquisa qualitativa: o metafenômeno como gênese. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 4, n. 5, p. 140-158, 2016.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

UFNT. Projeto Pedagógico do Curso (PPC) de Pedagogia. Resolução n. 05/2023. Tocantinópolis: UFNT, 2023.

Published

2025-07-01

Issue

Section

Dossiê: Universidade e Sociedade: abordagens interdisciplinares