Indications of teaching agency in the narratives of two teachers who teach Mathematics in Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2024.16.39.9080

Keywords:

Teacher narratives, Teaching agency, Continuous professional development, Elementary School

Abstract

This study presents part of a doctoral research that aims to analyze the professional development and agency of teachers who promote Mathematics Education for Elementary School students, through the development of interdisciplinary projects in their classrooms. The narratives of two teachers who participated in a research project focused on continuous professional development are discussed. These professionals elucidate their teaching and learning processes by implementing interdisciplinary education in their teaching practices. This study seeks to answer the following guiding question: what signs of teaching agency emerge from the narratives of Elementary School teachers engaged in a process of continuous professional development? The initial results indicate that the theoretical and methodological study,conducted in a collaborative training space, provided the exercise of teaching agency when implementing interdisciplinary education in their teaching practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fontes

PROFESSORA VA. Entrevista concedida a Adriana Franco de Camargo Augusto e Celi Espasandin Lopes. Valinhos, 2023.

PROFESSOR LU. Entrevista concedida a Adriana Franco de Camargo Augusto e Celi Espasandin Lopes. Valinhos, 2023.

Referências

BILLETT, Stephen. Work, subjectivity and learning. In: BILLETT; Stephen; FENWICK, Tara; SOMERVILLE, Margaret (Eds.). Work, subjectivity and learning: understanding learning through working life. Dordrecht: Springer, 2006, p. 1-20.

BOLZAN, Doris. Pesquisa narrativa sociocultural: estudos sobre formação docente. Curitiba: Appris, 2019.

CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Identidade Profissional de (futuros) professores que ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 10, n. 24, p. 699-712, 2017.

CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade; DE PAULA, Enio Freire. O compromisso político como elemento constitutivo da identidade profissional de professores que ensinam Matemática. In: DE PAULA, Enio Freire; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade (Orgs.). Identidade profissional de professores que ensinam Matemática em contextos de formação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020, [s.I.].

DAY, Christopher. Educadores comprometidos: qué son, qué hacen, por qué lo hacen y lo que verdaderamente importa. Madrid: Ed. Narcea, 2019.

DAY, Christopher; SACHS, Judith. International handbook on the continuing professional developmente of teacher. Croydon: CPI Group, 2004.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia, corpo, espaço. In: PASSEGGI, Maria da Conceição (Org.). Tendências da pesquisa (auto)biográfica. São Paulo: Paulus, 2008, p. 93-109.

ETELÄPELTO, Anneli et al. What is agency? conceptualizing professional agency at work. Educational Research Review, v. 10, p. 45-65, 2013.

GALVÃO, Cecília. Narrativas em Educação. Ciência & Educação, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005.

GIDDENS, Anthony. Central problems in social theory: action, structure and contradiction in social analysis. Berkeley: University of California Press, 1979.

JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação, v. 30, n. 3, p. 413-438, set./dez. 2007.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002.

LOPES, Celi Espasandin; D'AMBROSIO, Beatriz. Desenvolvimento profissional do professor provocando a agência e a insubordinação criativa. Ciência & Educação, v. 22, n. 4, p. 1.085-1.095, 2016.

NACARATO, Adair. A agência e o desenvolvimento profissionais de pesquisadoras narrativas que ensinam Matemática. Educação Matemática Pesquisa, v. 25, n. 2, p. 166-188, 2023.

NACARATO, Adair; PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas autobiográficas produzidas por futuras professoras: representações sobre a Matemática escolar. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 18, n. 3, p. 287-299, set./dez. 2013.

NININ, Maria Otilia; MAGALHÃES, Maria Cecília. A linguagem da colaboração crítica no desenvolvimento da agência de professores de Ensino Médio em serviço. Alfa: Revista de Linguística, v. 61, n. 3, p. 625-652, 2017.

PRAWAT, Richard. Constructivism, Modern and Postmodern. Educational Psychologist, v. 31, n. 3, p. 215-225, 1996.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, v. 41, n. 1, p. 67-86. 2016.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Abordagens narrativas na pesquisa educacional brasileira. Revista Paradigma, n. 41, p. 57-79, 2020.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Reflexividade narrativa e poder auto(trans)formador. Práxis Educacional, v. 17, n. 44, p. 1-21, 2021.

PASSEGGI, Maria da Conceição; CUNHA, Luiz. Narrativas autobiográficas: a imersão no processo de autoria. In: VICENTINI, Paula; SOUZA, Elizeu; PASSEGGI, Maria da Conceição (Orgs.). Pesquisa (auto)biográfica: questões de ensino e formação. Curitiba: CRV, 2013, p. 43-57.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu; VICENTINI, Paula. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto) biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, v. 27, n. 1, p. 369-386, 2011.

PRADO, Guilherme; SOLIGO, Rosaura. Memorial de formação: quando as memórias narram a história da formação. In: PRADO, Guilherme; SOLIGO, Rosaura (Orgs.). Porque escrever é fazer história: revelações, subversões, superações. Campinas: Graf, 2005, p. 74-74.

SACHS, Judith. Skilling or emancipating? Metaphors for continuing teacher professional development. In: MOCHKLER, Nicole; SACHS, Judyth (Eds.). Rethinking educational practice through reflexive inquiry. Dordrecht: Springer, 2011, p. 153-167.

SACHS, Judith. Teacher professionalism: why are we still talking about it? Teachers and Teaching: Theory and Practice, v. 22, n. 4, p. 413-425, 2015.

SOUZA, Elizeu Clementino. (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO, Antônio Dias; HETKOWSKI, Tânia Maria. Memória e formação de professores. Salvador: Editora UFBA, 2007, p. 59-74.

SUÁREZ, Daniel; DÁVILA, Paula. Investigación (auto)biográfica em educación: dimensiones teóricas y metodológicas del dispositivo de documentácion narrativa de experiencias pedagógicas en Argentina. In: LEITE, Yoshie et al. Narrativas (auto)biográficas em diálogos: políticas, formação e práticas. Curitiba: CRV, 2019, p. 23-36.

Published

2024-09-20

Issue

Section

Dossiê: Formação de professores que ensinam matemática e Identidade Profissional Docente