Educational practices of University extension curricularization in an Advertising course in Blumenau (Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2025.17.41.9929

Keywords:

Education, Outreach, Advertising, Video, University

Abstract

The article aims to discuss an educational outreach practice that involved the production of videos to disseminate opinion research on YouTube, through the curricularization of oureach programs in the Advertising course at a HEI in Blumenau, Brazil. This practice focused on producing videos to share the results of a survey on the self-image of the people of Blumenau. The data served as the foundation for creating audiovisual material, with the goal of presenting the results in an accessible and dynamic manner. The methodology of this article is descriptive and qualitative. The activity integrated theory and practice, providing students with a learning process connected to social demands. The activity demonstrated how university outreach can enhance students’ academic training and strengthen the link between the university and the community, while also contributing to the dissemination of knowledge through audiovisual communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERNARDAZZI, Rafaela. Youtubers e as relações com a produção audiovisual. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Anais... São Paulo: Intercom, 2016, p. 1-14.

BORBA, Marcelo de Carvalho; OECHSLER, Vanessa. Tecnologias na educação: o uso dos vídeos em sala de aula. RBECT – Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 11, n. 2, p. 391-423, maio/ago. 2018.

BRASIL. Resolução CNE/CES n. 7, de 18 de dezembro de 2018: Dispõe sobre a curricularização da extensão no Ensino Superior. Brasília: Diário Oficial da União, 18 dez. 2018.

BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. YouTube e a revolução digital: como o maior fenômeno da cultura participativa transformou a mídia e a sociedade. São Paulo: Aleph, 2009.

CARVALHO, Mariela Costa. Divulgação científica no Youtube: narrativa e cultura participativa nos canais Nerdologia e Peixe Babel. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Anais... São Paulo: Intercom, 2016, p. 1-12.

COVALESKI, Rogério. Publicidade híbrida. Curitiba: Maxi Editora, 2010.

FERREIRA, Jonas da Silva; RANOYA, Guilherme. Linguagem gráfica e postagens acadêmicas: o persuasivo e o informativo na comunicação institucional para o Instagram. In: Congresso Internacional de Design da Informação. Anais... CIDI: Caruaru, 2023, p. 71-85.

FONTES, Daniel. Uma comparação das visualizações e inscrições em canais brasileiros de divulgação científica e de pseudociência no YouTube. Journal of Science Communication, v. 4, n. 1, p. 1-22, 2021.

FURG. Projeto pedagógico do curso de Publicidade e Propaganda. Blumenau: Furb, 2024.

IBGE. Cidade de Blumenau. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2022. Disponível em: https://bit.ly/4lT4K8H. Acesso em: 29 abr. 2025.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2022.

KELLISON, Cathrine. Produção e direção para TV e vídeo: uma abordagem prática. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.

KERR, Michael Abrantes. Tendência espectral do audiovisual contemporâneo no YouTube. 168f. Doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. São Leopoldo, 2015.

LOPES, Arthur da Silva; BROTAS, Antonio Marcos Pereira. Vídeos sobre vacinas: quais fatores influenciam em maior visualização no YouTube. Reciis – Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, v. 18, n. 1, p. 98-113, jan./mar. 2024.

MARQUES, Marcelo Filipe Carvalho. Agenda 2030: Objetivos do Desenvolvimento Sustentável (ODS) da ONU – desafios ao desenvolvimento tecnológico e à inovação empresarial. 124f. Mestrado em Engenharia da Qualidade e Ambiente pelo Instituto Superior de Engenharia de Lisboa. Lisboa, 2019.

MELLO, Christine. Vídeo no Brasil: experiências dos anos 1970 e 1980. In: Congresso Nacional de História da Mídia. Anais... São Paulo: Intercom, 2007, p. 1-16.

MONTAÑO, Sonia. Plataformas de vídeo: apontamentos para uma ecologia do audiovisual da web na contemporaneidade. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MUSBURGER, Robert. Roteiro para mídia eletrônica: TV, rádio, animação e treinamento corporativo. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.

NIEDERAUER, Rodolfo Cescon; MAGGI, Alice. Os desafios do algoritmo da plataforma para o trabalho do influenciador digital conhecido como youtuber. Reciis – Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, v. 16, n. 4, p. 820-836, out./dez. 2022.

NUNES, Ginete Cavalcante; NASCIMENTO, Maria Cristina Delmondes; LUZ, Maria Aparecida Carvalho de. Pesquisa científica: conceitos básicos. ID ON LINE – Revista Multidisciplinar e de Psicologia, v. 10, n. 29, p. 144-151, 2016.

PEÑA-ACUÑA, Beatriz; JARAMILLO, José Francisco Alfonso. Instagram y YouTube, cultura visual y educación universitaria: una revisión sistemática. VISUAL Review, v. 16, n. 2, p. 53-66, 2024.

SANTOS, João Henrique de Sousa; ROCHA, Bianca Ferreira; PASSAGLIO, Kátia Tomagnini. Extensão universitária e formação no ensino superior. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 7, n. 1, p. 23-28, 2016.

Published

2025-07-01

Issue

Section

Dossiê: Universidade e Sociedade: abordagens interdisciplinares