Perceptions of experienced Mathematics teachers about their professional trajectory and the movement to constitute their identity
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2024.16.39.9046Keywords:
Mathematics Education, Professional identity of Mathematics teachers, Experienced math teachersAbstract
The objective of this article is to identify and discuss perceptions of experienced mathematics teachers regarding elements of their professional trajectory that contribute to the formation of their professional identity (PI). Semi-structured interviews were conducted with four experienced mathematics teachers, who acted as protagonists in the development of multimedia cases for the training of mathematics teachers. The elements of the professional trajectory that denote the movement towards establishing the PI of experienced mathematics teachers include: self-reflection, actions aimed towards a sense of agency and the commitment to student education, professionalization and learning. Understanding and investigating these elements makes it possible to rethink the organization and management of teacher training programs (both initial and continuing) with the goal of promoting the movement to establish PI in (future) mathematics teachers.
Downloads
References
Fontes
CAROLINA. Entrevista concedida a Julio Cezar Rodrigues de Oliveira. Toledo, 13 jul. 2020.
LUANA. Entrevista concedida a Julio Cezar Rodrigues de Oliveira. Toledo, 20 jul. 2020.
EDUARDO. Entrevista concedida a Julio Cezar Rodrigues de Oliveira. Toledo, 27 jul. 2020
MARINA. Entrevista concedida a Julio Cezar Rodrigues de Oliveira. Toledo, 03 ago. 2020
Referências
BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey. Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008.
BARRETTO, Ana Cláudia; OLIVEIRA, Julio Cezar Rodrigues de; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Perspectivas de identidade profissional de professores que ensinam Matemática em periódicos nacionais em 2017 e 2018. In: Encontro Paranaense de Educação Matemática. Anais... Londrina: SBEM-PR, 2019, p. 1-12.
BEIJAARD, Douwe; MEIJER, Paulien; VERLOOP, Nico. Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, v. 20, p. 107-128, 2004.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Resolução CNP/CP n. 1, de 27 de outubro de 2020. Ministério da Educação. 27 out. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3MRlRYx. Acesso em: 03 set. 2024.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. As várias formas de conhecimento e o perfil do professor de Matemática na ótica do futuro professor. 256f. Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Mathematics teachers’ professional identity development in communities of practice: reifications of proportional reasoning teaching. Bolema, v. 30, n. 54, p. 165-187, 2016a.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Teacher professional identity construction in pre-service mathematics teacher education: analyzing a multimedia case. In: KAISER, Gabriele (Ed.). Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education. Hamburg: ICME 13, 2016b, p. 1-15.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade (Org.). Recurso multimídia para a formação de professores que ensinam Matemática: elaboração e perspectivas. Londrina: EDUEL, 2016c, p. 19-32.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Identidade profissional de (futuros) professores que ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 10, p. 699-712, 2017.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Grupos de estudo e pesquisa e o movimento de constituição da identidade profissional de professores que ensinam Matemática e de investigadores. Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa), v. 9, p. 1-17, 2018.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Ações de formação de professores de Matemática e o movimento de construção de sua identidade profissional. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1-26, 2021.
DARRAGH, Lisa. Identity research in Mathematics education. Educational Studies in Mathematics, v. 93, n. 1, p. 19-33, 2016.
DE PAULA, Enio Freire; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Identidade profissional de professores que ensinam Matemática: panorama de pesquisas brasileiras entre 2001-2012. Zetetiké, v. 25, n. 1, p. 27-45, jan./abr. 2017.
DE PAULA, Enio Freire; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Perspectivas de identidade profissional de professores que ensinam Matemática presentes em artigos científicos publicados entre 2006-2016. Acta Scientiae, v. 20, n. 5, p. 778-799, 2018a.
DE PAULA, Enio Freire; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Perspectivas de identidade profissional de professores que ensinam Matemática presentes em Dissertações e Teses brasileiras. In: CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade (Org.). Temáticas emergentes de pesquisas sobre a formação de professores que ensinam Matemática: desafios e perspectivas. Brasília: SBEM, 2018b, p.126-154.
DE PAULA, Enio Freire; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Aspectos a serem considerados em investigações a respeito do movimento de constituição da identidade profissional de professores que ensinam Matemática. Educação, v. 45, p. 2-29, 2020a.
DE PAULA, Enio Freire; CYRINO Márcia Cristina de Costa Trindade. O compromisso político como elemento constitutivo da identidade profissional de professores que ensinam Matemática. In: DE PAULA, Enio Freire; CYRINO Márcia Cristina de Costa Trindade (Orgs.). Identidade profissional de professores que ensinam Matemática em contextos de formação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020b, p. 15-36.
GOLDIN, Gerald et al. Attitudes, beliefs, motivation and identity in Mathematics Education: an overview of the field and future directions. In: International Congress on Mathematical Education. Anais… Switzerland: Springer, 2016, p. 1-35.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 12. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.
HARGREAVES, Andy. Development and desire: a post-modern perspective. In: GUSKEY, Thomas; HUBERMAN, Michael (Orgs.). Professional development in education: new paradigms and perspectives. New York: Teachers College Press, 1995, p. 12-45.
HONG, Ji; FRANCIS, Dionne Cross; SCHUTZ, Paul. Research on teacher identity: common themes, implications, and future directions. In: SCHUTZ, Paul; HONG, Ji; FRANCIS, Dionne Cross (Orgs.). Research on teacher identity: mapping challenges and innovations. Cham: Springer International Publishing, 2018, p. 243-251.
KELCHTERMANS, Geert. Who I am in how I teach is the message: self-understanding, vulnerability and reflection. Teachers and Teaching: theory and practice, v. 15, n. 2, p. 257-272, 2009.
KELCHTERMANS, Geert. Professional self-understanding in practice: narrating, navigating and negotiating. In: SCHUTZ, Paul; HONG, Ji; FRANCIS, Dionne Cross (Orgs.). Research on teacher identity: mapping challenges and innovations. Cham: Springer International Publishing, 2018, p. 229-240.
KELCHTERMANS, Geert. Early career teachers and their need for support: thinking again. In: SULLIVAN, Anna; JOHNSON, Bruce; SIMONS, Michele (Orgs.). Attracting and keeping the best teachers. Cham: Springer International Publishing, 2019, p. 83-99.
KELCHTERMANS, Geert; HAMILTON, Mary Lynn. The dialectics of passion and theory: exploring the relation between self-study and emotion. In: International handbook of self-study of teaching and teacher education practices. Dordrecht: Springer International Publishing, 2004, p. 785-810.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002.
LASKY, Sue. A sociocultural approach to understanding teacher identity, agency and professional vulnerability in a context of secondary school reform. Teaching and Teacher Education, v. 21, n. 8, p. 899-916, 2005.
LOSANO, Letícia; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Current research on prospective secondary mathematics teachers’ professional identity. In: STRUTCHENS, Marilyn et al. (Orgs.). The mathematics education of prospective secondary teachers around the world. New York: Springer, 2017, p. 25-32.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: E.P.U., 2014.
LUTOVAC, Sonja; KAASILA, Raimo. Future directions in research on Mathematics-Related teacher identity. International Journal of Science and Mathematics Education, v. 16, p. 759-776, 2018.
OLIVEIRA, Helia Margarida; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Formação inicial de professores de Matemática em Portugal e no Brasil: narrativas de vulnerabilidade e agência. Interacções, v. 18, p. 104-130, 2011.
OLIVEIRA, Laís Maria Costa Pires; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Ações de uma formadora no desenvolvimento da agência profissional de professoras em uma Comunidade de Prática. Educação Matemática Pesquisa, v. 21, n. 2, p. 513-538, 2019.
RODRIGUES, Paulo Henrique; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. A identidade profissional na formação inicial de professores de Matemática. In: DE PAULA, Enio Freire; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. (Orgs.). Identidade profissional de professores que ensinam Matemática em contextos de formação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020, p. 15-36.
RODRIGUES, Paulo Henrique; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade; OLIVEIRA, Helia Margarida. The search for the sense of agency in vulnerable situations in mathematics teachers’ initial education. The Mathematics Enthusiast, v. 19, n. 1, p. 158-186, 2022.
SOWDER, Judith. The mathematical education and development of teachers. In: LESTER, Frank (Ed.). Second handbook of research on Mathematics teaching and learning. Reston: NCTM, 2007, p. 157-224.
TEIXEIRA, Bruno Rodrigo; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. O desenvolvimento da identidade profissional de FP de Matemática a partir da supervisão de estágio. Em Teia: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 5, n. 2, p. 1-19, 2014.
WEISSGLASS, Julian. Ripples of hope: building relationships for educational practice. Santa Barbara: Center for Educational Change in Mathematics and Science, 1997.
WILLIS, Royce et al. Development of a teacher of mathematics identity (ToMI) scale. Mathematics Education Research Journal, v. 35, n. 1, p. 107-132, 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Julio Cezar Rodrigues de Oliveira, Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.