Time and narrative: the interpretation of teachers’ autobiographical texts through the lens of philosophical hermeneutics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2023.15.36.10-28

Keywords:

Hermeneutics, Autobiographical narratives, Teacher training

Abstract

This paper presents an interpretive exercise based on the relationship between time and narrative proposed by Paul Ricoeur (2010). It is grounded in autobiographical narratives of biology teachers constructed in a research-training device. In our interpretation, the events in the narratives refer to different moments: some have already happened (past), while others are expected to happen (future), unfolding in a triple present. The present of the past contains impression-images of the teachers’ past. The present of the present is the time of configuring life stories, sharing and editing narratives within the group, and reaching understandings related to initial education. Finally, the present of the future carries sign images of personal and professional projects planned by the teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fontes

FARIA, Bianca Patrícia de. Entrevista concedida à Gustavo Lopes Ferreira. Ceres, 2018.

MOTA, Daianny de Souza da. Entrevista concedida à Gustavo Lopes Ferreira. Ceres, 2018.

PIRES, Cheila Aparecida Pires. Entrevista concedida à Gustavo Lopes Ferreira. Ceres, 2018.

RIBEIRO, Marly Aparecida dos Santos. Entrevista concedida à Gustavo Lopes Ferreira. Ceres, 2018.

SENA, Josiane Aguinelo Lima. Entrevista concedida à Gustavo Lopes Ferreira. Ceres, 2018.

SILVA, Tiessa Lorraine Miguel da. Entrevista concedida à Gustavo Lopes Ferreira. Ceres, 2018.

SOUZA, Edilene Maria Batista de. Entrevista concedida à Gustavo Lopes Ferreira. Ceres, 2018.

Referências

BARBIER, René. Pesquisa-ação. Brasília: Líber Livros, 2004.

BLEICHER, Josef. Hermenêutica contemporânea. Lisboa: Edições 70, 2002.

BOLÍVAR, Antonio. “¿De nobis ipsis silemus?”: epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, v. 1, n. 4, p. 41-62, 2002.

BRASIL. Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional Científica e Tecnológica e dá outras providências. Câmara dos Deputados. 29 dez. 2008. Disponível em: https://bit.ly/3ZdSZ1Y. Acesso em: 08 set. 2023.

CAMARGO, Arlete Maria Monte; CASTRO, Alda Maria Duarte Araújo. Expansão da Educação Superior e formação de professores nos estados do Pará e do Rio Grande do Norte. Educação em Revista, v. 32, n. 4, p. 119-146, out./dez. 2016.

DE LA FUENTE, Lili Ochoa. Como editar pedagogicamente los relatos de experiências? Buenos Aires: Fundación Laboratorio de Políticas Públicas, 2007.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografía y educación: figuras del individuo-proyecto. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires; Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2009.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e pesquisa, v. 32, n. 2, p. 359-371, 2006.

DOMINICÉ, Pierre. A biografia educativa: instrumento de investigação para a educação de adultos. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010, p. 143-154.

FERREIRA, Gustavo Lopes; GASTAL, Maria Luiza de Araújo. A inserção e as contribuições dos Institutos Federais à formação de professores. Contexto & Educação, n. 115, p. 191-208, set./dez. 2021.

GENTIL, Hélio Salles. Introdução. In: RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa I. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010, p. XI-XXII.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Natal; São Paulo: EDUFRN; Paulus, 2010.

OZ, Amós. Do que é feita a maçã. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

PACHECO, Eliezer. Institutos Federais: um futuro em aberto. In: SOUZA, Eda Castro Lucas de; CASTIONI, Remi (Orgs.). Institutos Federais: os desafios da institucionalização. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2012, p. 7-11.

PASSEGGI, Maria da Conceição. A experiência em formação. Educação, v. 34, n. 2, p. 147-156, 2011.

RICOEUR, Paul. Hermenêutica e ideologias. Petrópolis: Vozes, 2011.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa I. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

SUÁREZ, Daniel. Narrar la experiencia educativa como formación. La documentación narrativa y el desarrollo profesional de los docentes. In: FURLANETTO, Ecleide Cunico; NACARATO, Adair Mendes; GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver (Orgs.). Espaços formativos, trajetórias de vida e narrativas docentes. Curitiba: CRV, 2018, p. 29-42.

SUÁREZ, Daniel. La documentación narrativa de experiencias pedagógicas como estrategia de indagación-acción-formación de docentes. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Eliseu Clementino (Orgs.). Memoria docente, investigación y formación. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires, 2010, p. 131-152.

Published

2023-10-09

Issue

Section

Dossier: Biographical and narrative approaches in training, research and intervention