The building of the Law professor in Higher Education: a analysis of narratives of teaching development
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2023.15.36.114-126Keywords:
Narrative interview, Teacher education, Dialogic relationsAbstract
This present article aims to analyze how a professional with a bachelor’s degree in Law becomes a professor in Higher Education without pedagogical development during undergraduate and graduate courses. For this discussion, we ground on the cultural-historical perspective, which discusses human development based on signs and social relations; on the enunciative-discursive perspective, which considers the dialogic character of language; and on the considerations of those who discuss narratives. In this article, we present the narrative analysis of interviews with bachelor professors from the Law School of a private college in the countryside of São Paulo. Our research shows that the professional becomes a professor by validating themselves on the examples of other undergraduate professors and on their particular experiences – as a student and as a teacher – in the classroom since the work of continuing education in Higher Education is still a very distant scenario.
Downloads
References
Fontes
PONTES DE MIRANDA. Entrevista concedida à Gisele Laus da Silva Pereira Lima. Campinas, 02 set. 2022.
Referências
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich; VOLOCHÍNOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2010.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Contribuições de Bakhtin às Teorias do Discurso. In: BRAIT, Beth (Org.). Bakhtin: dialogismo e construção do sentido. Campinas: Editora da Unicamp, 2009, p. 27-39.
BRAIT, Bethe. Bakhtin: conceitos chaves. São Paulo: Editora Contexto, 2005.
BOLÍVAR, Antonio. “¿De nobis ipsis silemus?”: epistemologia de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, v. 4, n. 2, p. 1-26, 2002.
CONNELLY, Michael; CLANDININ, Jean. Relatos de experiencia e investigación narrativa. In: LARROSA, Jorge; et al. (Orgs.). Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Laertes, 1995, p. 11-59.
FRAUENDORF, Renata Barroso de Siqueira; et al. Mais além de uma história: a narrativa como possibilidade de autoformação. Revista Educação PUC-Campinas, v. 21, n. 3, p. 351-361, set./dez. 2016.
FREITAS, Ana Paula de. A narrativa (auto)biográfica como meio/modo de elaboração de conhecimento de alunas de Pedagogia no contexto da educação inclusiva. In: BERNARDES, Maria Eliza Mattosinho (Org.). Narrativas e psicologia da educação: pesquisa e formação. São Paulo: Terracota, 2019, p. 43-66.
FREITAS, Maria Teresa de Assunção. Vigotski e Bakhtin: psicologia e educação – um intertexto. São Paulo: Ed. Ática, 1994.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2004.
NÓVOA, António. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e Pesquisa, v. 25, n. 1, p. 11-20, 1999.
PASSEGGI, Maria da Conceição. A experiência em formação. Educação, v. 34, n. 2, p. 147-156, maio/ago. 2011.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2010.
VOLÓCHINOV, V. N. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
VYGOTSKY. Lev Semenovich. Formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
ZANELLA, Andréa Vieira et al. Questões de método em textos de Vygotsky: contribuições à pesquisa em psicologia. Psicologia e Sociedade, v. 19, n. 2, p. 25-33, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gisele Laus da Silva Pereira Lima, Milena Moretto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.