Narrations of the professorship developmet in university teaching
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2023.15.36.94-113Keywords:
Remote teaching, Professorship, University teaching, (Auto)biographical narrativesAbstract
This text comes from a narrative documentation research of pedagogical experiences (Suárez, 2017) developed during the COVID-19 pandemic in 2021, in which four university professors from Maranhão and Rondônia participated. We used oral narratives produced and shared via WhatsApp as methodological resources. The main objective is to understand the professorship development processes through understanding and interpretation based on the hermeneutics of narrativity and temporality in Paul Ricoeur (2010). It was concluded that professorship emerged as a fundamental concept that attests to its relevance in Higher Education to contribute to the development of new concepts and (re)learning of oneself, the other, education, and the teaching profession, relating to the teacher education dimensions and know-ledge construction that are permanently woven into life, experience, and professional development.
Downloads
References
Fontes
JÚNIOR. Entrevista concedida à Joelson Morais. Caxias, 14 jan. 2021.
MARTINS. Entrevista concedida à Joelson Morais. Caxias, 14 jan. 2021.
NASCIMENTO. Entrevista concedida à Joelson Morais. Caxias, 14 jan. 2021.
SILVA. Entrevista concedida à Joelson Morais. Caxias, 14 jan. 2021.
Referências
ALMEIDA, Maria Isabel de. Formação do professor do Ensino Superior: desafios e políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 2012.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas I. São Paulo: Brasiliense, 2012.
CUNHA, Maria Isabel da. Docência na Educação Superior: a professoralidade em construção. Educação, v. 41, n. 1, p. 6-11, jan./abr. 2018.
HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 2000, p. 31-61.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Natal; São Paulo: EDUFRN; Paulus, 2010.
LIMA, Maria Divina Ferreira; MORAIS, Joelson de Sousa. A temporalidade da experiência na docência à luz da pesquisa narrativa: contributos do ciclo de vida profissional de professores. Revista LES-Linguagens, Educação e Sociedade, v. 25, n. 45, p. 118-140, maio/ago. 2020.
MORAIS, Joelson de Sousa; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Encontro consigo e com o outro: tecendo subjetividades em narrativas de uma pesquisaformação na pandemia. Caderno de Letras, n. 40, p. 221-236, maio/ago. 2021.
MORIN, Edgar. É hora de mudar de via: lições do coronavírus. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020.
NÓVOA, António. A pandemia de Covid-19 e o futuro da educação. Revista Com Censo, v. 7, n. 3, p. 8-12, 2020.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Reflexividade narrativa e poder auto(trans)formador. Práxis Educacional, v. 17, n. 44, p. 93-113, jan./mar. 2021.
PEREIRA, Marcos Villela. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. Santa Maria: EdUFSM, 2016.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2014.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. São Paulo: Editora WMF; Martins Fontes, 2010.
SUÁREZ, Daniel Hugo. Documentación narrativa de experiencias pedagógicas: indagación-formación-acción entre docentes. In: PÉREZ, Carmem Lúcia Vidal (Org.). Experiências e narrativas em educação. Niterói: EdUFF, 2017. p. 181-203.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Joelson de Sousa Morais, Franc-Lane Sousa Carvalho do Nascimento, Dilmar Rodrigues da Silva Júnior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.