Theoretical frameworks of the mathematics education laboratory FECLESC (LaboMática) following the narratives of a mathematics educator
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2023.15.36.142-160Keywords:
Theoretical framework, Mathematics Education Laboratory, Mathematics teacher, Life and teacher education narrativesAbstract
This study can potentially contribute to research and teacher development processes, especially in mathematics teacher education. This article aims to identify theoretical references that guide the work of LaboMática, based on the narrative of its creator, and to discuss its interconnections with his personal trajectory and mathematics teacher training. To this end, adopting life and teacher training narratives as methodological resources, we interviewed Professor Edisom Eugenio Sousar to identify ideas/views related to the educational process in his professional career, generally and specifically to math teaching. As a result, we found that the educator, and also the laboratory created by him, has Paulo Freire’s pedagogy as one of the epistemological foundations, additionally to the Mathematics Education theoretical framework, which includes authors such as Ubiratan D’Ambrosio and Sergio Lorenzato, among others.
Downloads
References
BORGES NETO, Hermínio (Org.). Sequência Fedathi no ensino de Matemática. Curitiba: CRV, 2017.
BORGES NETO, Hermínio. Sequência Fedathi: fundamentos. Curitiba: CRV, 2018.
BRASIL. Lei n. 5.692/1971: fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Câmara dos Deputados. 1971. Disponível em: https://bit.ly/45hDic8. Acesso em: 18 ago. 2023.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 2012.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Revista Educação e Pesquisa, v. 31, n. 1, p. 99-120, 2005.
DANTE, Luiz Roberto. Didática da resolução de problemas de Matemática. São Paulo: Ártica, 2003.
DELORY-MOMBERGER, Christine. As histórias de vida: da invenção de si ao projeto de formação. Natal; Porto Alegre; Brasília: EDUFRN; EDIPUCRS; EDUNEB, 2014.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Fundamentos epistemológicos da pesquisa biográfica em educação. Educação em Revista, v. 27, n. 1, p. 333-346, 2011.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE; Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados; Cortez, 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho D’Água, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo; BETTO, Frei. Essa escola chamada vida: depoimentos ao repórter Ricardo Kotscho. São Paulo: Ática, 1998.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
GADOTTI, Moacir (Org.). Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez Editora; Instituto Paulo Freire, 1996.
HAIASHIDA, Keila Andrade. Biografia de um educador. In: Fórum Internacional de Pedagogia. Anais... São Luiz: AINPGP, 2016, p. 1-6.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Natal; São Paulo: EDUFRN; Paulus, 2010.
LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1993.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2013.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. São Paulo: Alternativa, 2004.
LORENZATO, Sergio. Para aprender Matemática. Campinas: Autores Associados, 2010.
LORENZATO, Sergio (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2012.
MENDES, Iran Abreu; CHAQUIAM, Miguel. História nas aulas de Matemática: fundamentos e sugestões didáticas para professores. Belém: SBHMat, 2016.
NACARATO, Adair Mendes. As narrativas de vida como fonte para a pesquisa autobiográfica em Educação Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 8, n. 18, p. 448-467, 2015.
NACARATO, Adair Mendes; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion; SILVA, Heloisa da. Narrativas na pesquisa em Educação Matemática: caleidoscópio teórico e metodológico. Bolema, v. 28, n. 49, p. 701-716, 2014.
NASCIMENTO, Milton. Caçador de mim. In: NASCIMENTO, Milton. Caçador de mim. Rio de Janeiro: Ariola Discos, 1981, faixa 6.
NASCIMENTO, Thiago Rodrigues. A criação das licenciaturas curtas no Brasil. Revista HISTEDBR On-line, v. 12, n. 45, p. 340-346, 2012.
NÓVOA, António. Prefácio. In: JOSSO, Marie-Christine. A experiência de vida e formação. Natal; São Paulo: EDUFRN; Paulus, 2010, p. 19-25.
PAIS, Luiz Carlos. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
PASSEGGI, Maria da Conceição; BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre Barbosa (Orgs.). Narrativas de formação e saberes biográficos. Natal; São Paulo: EDUFRN; Paulus, 2008.
PEREIRA, Lara Rodrigues; SILVA, Carolina Ribeiro Cardoso da; HOBOLD, Márcia de Souza. A narrativa (auto)biográfica na pesquisa de formação de professores: conceitos essenciais e possibilidades metodológicas. Revista Cocar, v. 15, n. 32, p. 1-14, 2021.
PÓLYA, George. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Rio de Janeiro: Editora Interciência, 2015.
PONTES, Maria Gilvanise de Oliveira. A história da SBEM no Ceará: desafios e perspectivas. In: PEREIRA, Ana Carolina Costa; CEDRO, Wellington Lima (Orgs.). Educação Matemática: diferentes contextos, diferentes abordagens. Fortaleza: EdUECE, 2015, p. 160-179.
PONTELLO, Luiza Santos; GOMES, Maria Laura Magalhães. Educação Matemática no Ceará: relatos de Gilvanise. In: SANTOS, Joelma Nogueira dos; et al. (Orgs.). Educação Matemática tem no Ceará. Curitiba: CRV, 2021.
SANTIAGO, Larissa Maria Alves; SOUSA, Francisco Edisom Eugenio de. Iniciação Matemática na Educação Infantil: a pergunta como estratégia de mediação. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 8, n. 23, p. 99-114, 2021.
SANTOS, Joelma Nogueira dos; BORGES NETO, Hermínio; PINHEIRO, Ana Cláudia Mendonça. A origem e os fundamentos da Sequência Fedathi: uma análise histórico conceitual. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 6, n. 17, p. 6-19, 2019.
SAVIANI, Demerval. A nova lei da educação: trajetórias, limites e perspectivas. Campinas: Autores Associados, 1999.
SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. São Paulo: Autores Associados, 2007.
SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações, São Paulo: Cortez, 2013.
SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. São Paulo: Cortez, 2016.
SILVA, Antônio Anderson Oliveira; FREIRE, Dianara Figueiredo; SOUSA, Francisco Edisom Eugenio de. Contribuições do Programa de Extensão em Educação Matemática na FECLESC e na comunidade externa. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 8, n. 23, p. 534-549, 2021.
SOUSA, Francisco Edisom Eugenio de. Formação contínua e mediação pedagógica no ensino de matemática. 242f. Mestrado em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 2005.
SOUSA, Francisco Edisom Eugenio de. Formação continuada de professores da Educação Infantil, em Educação Matemática. In: SANTOS, Deribaldo; SOUSA, Francisco Edisom Eugenio de; NASCIMENTO, Arnaldo Ricardo do (Orgs.). Caderno de pesquisas socioeducativas do Sertão Central. Fortaleza: EdUECE, 2012, p. 38-55.
SOUSA, Francisco Edisom Eugenio de. A pergunta como estratégia de mediação didática no ensino de matemática por meio da Sequência Fedathi. 283f. Doutorado em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 2015.
SOUSA, Francisco Edisom Eugenio de; MELO, Carlos Ian Bezerra de; QUEIROZ, Antonio José Melo de. O Laboratório de Educação Matemática da FECLESC/UECE (LaboMática): contribuições na formação inicial e continuada de professores que ensinam Matemática. Revista Cearense de Educação Matemática, v. 1, n. 2, p. 1-15, 2022.
SOUSA, Francisco Edisom Eugenio de; et al. (Orgs.). Sequência Fedathi: uma proposta pedagógica para o ensino de matemática e ciências. Fortaleza: Edições UFC, 2013.
TRINDADE, Maizé. Luis Oswaldo: artesão de palavras. Belo Horizonte: Ed. do Autor, 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Carlos Ian Bezerra de Melo, Larissa Maria Alves Santiago, Nívia Cabrine da Silva, Brena Kessy Viana da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.