The contribution of university communication in a pandemic context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2021.13.28.86-104

Keywords:

Federal universities of Pará, Covid-19, Communication on digital social networks, Instagram

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the contribution of university communication in the context of the new coronavirus pandemic, focusing on the publications about Covid-19 on the official Instagram accounts of the four federal universities of the state of Pará: UFPA (Federal University of Pará), Ufra (Federal Rural University of Amazonia), Ufopa (Federal University of Western Pará) and Unifesspa (Federal University of Southern and Southeastern Pará). The methodology adopted is netnography, which uses data from the internet as objects of observation and interpretative analyses, collaborating for the collection of data in the months of March, April and May 2020 on the referred universities’ accounts. The data presented brings a reflection on how the communication promoted by the federal universities of the state of Pará has been essential in the dialogue with society and in the process of resistance and struggle in the fight against Covid-19.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAVALCANTE, Clarisse Castro; MUZI, Daniela. #MinhaExperiênciaNoSUS: um estudo dos sentidos sobre o SUS com-partilhados no Facebook. Revista Galáxia, n. 40, p. 71-84, jan./abr.2019.

CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, n. 24, p. 5-15, 2003.

FERRARETTO, Luiz Artur; MORGADO, Fernando. Covid-19 e Comunicação: um guia prático para enfrentar a crise. Porto Alegre: UFRGS; NER, 2020.

BARBOSA FILHO, André. Comunicação e Covid-19. In: CASTRO, Daniel; DAL SENO, Danillo; POCHMANN, Marcio (Orgs.). Capitalismo e a Covid-19: um debate urgente. São Paulo: [s.I.] 2020, p. 47-55.

HINE, Cristine. Virtual methods and the sociology of Cyber-Social-Scientific knowledge. Oxford: Berg, 2005.

KOZINETS, Robert. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.

LOPES, Walena. Índice de isolamento atinge média de 39,06% e Pará fica na 16º posição. Agência Pará. 11 jun. 2020. Disponível em: https://www.agenciapara.com.br/noticia/20099. Acesso em: 11 jun. 2020.

MAIA, Caio. Pará é o terceiro estado do Brasil com maior índice de crescimento da Covid-19, aponta Fiocruz. G1 Pará. 21 abr. 2020. Disponível em: http://glo.bo/2J5omJg. Acesso em: 11 jun. 2020.

MARTINO, Luis Mauro Sá. Entre a curtida e o abraço: relações pessoais, comunicação e isolamento. Instagram. 2020. Disponível em: https://www.instagram.com/revista_esquinas/. Acesso em: 12 jun. 2020.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Painel Coronavírus. Coronavírus Brasil. 2020. Disponível em: https://covid.saude.gov.br/. Acesso em: 11 jun. 2020.

NAZÁRIO, Murilo Eduardo dos Santos; SANTOS, Wagner dos; FERREIRA NETO, Amarílio. Netnografia da Educação Física na reforma do ensino médio brasileiro: práticas discursivas nas redes sociais Youtube, Instagram, Facebook e Twitter. Revista Motrivivência, v. 32, n. 62, p. 1-22, abr./jun. 2020.

NEVES, Úrsula. Ministério da Saúde declara transmissão comunitária em todo o país. Portal PEBMED. 23 mar. 2020. Disponível em: http://bit.ly/2WDoi6x. Acesso em: 20 jan. 2020.

POCHMANN, Vítor de Oliveira. Coronavírus e tecnologia. In: CASTRO, Daniel; DAL SENO, Danillo; POCHMANN, Marcio (Orgs.). Capitalismo e a Covid-19: um debate urgente. São Paulo: [s.I.] 2020, p. 40-46.

REIS NETTO, Roberto Magno et al. Relatório técnico preliminar de acompanhamento das ocorrências de COVID-19 no estado do Pará. Belém: Érgane, 2020.

RIBEIRO, Darcy. Universidade para quê? Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1986.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2011.

SESPA. Coronavírus no Pará. Sespa. 2020. Disponível em: https://www.covid-19.pa.gov.br/#/. Acesso em: 30 jun. 2020.

Published

2021-01-04