Undergraduate courses in Language and Literature: MEC-INEP’s evaluation criteria and the human emancipation concept

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2020.12.27.354-366

Keywords:

Undergraduate courses in Language and Literature, Sociodiscursive interactionism, Human emancipation

Abstract

This research is characterized by the investigation of the evaluation criteria for undergraduate courses in Language and Literature (Portuguese-English), established by the Ministry of Education and Culture (MEC) in relation to the concept of human emancipation from a dialectical materialistic historical perspective. The general objective is to discuss the criteria for the evaluation of the highest ranked undergraduate courses in Language and Literature (Portuguese-English) by the Ministry of Education, conducted by the Anísio Teixeira National Institute, comparing them with the theme of teacher training focused on human emancipation. Thus, Technical Note 72 (INEP, 2014) and texts based on Marxism were taken as an object of analysis from a contextual analysis, the thematic orientation segment and the thematic treatment segment and the enunciative modalization mechanisms under the sociodiscursive interactionist theoretical basis, according to Bronckart (1999). The results showed that the evaluation criteria established in the investigated document differ mainly from the concept of human emancipation identified in the analyzed texts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Mariana Alves de. De Marx a Mészáros: a inseparável relação entre o Estado e a Reprodução do Capital. In: MELO, Edivânia; PANIAGO, Maria Cristina Soares; ANDRADE, Mariana Alves de. (Orgs.). Marx, Mészáros e o Estado. São Paulo: Instituto Lukács, 2012, p. 11-28.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. São Paulo: EDUC, 1999.

COSTA, Adriana Ribeiro. Mecanismos enunciativos: análise das vozes e modalizações em artigos científicos. Rios Eletrônica, v. 6, n. 6, p. 28-39, dez. 2012.

HYPOLITO, Álvaro Moreira. Trabalho docente e profissionalização: sonho prometido ou sonho negado? In: VEIGA, Ilma Passos; CUNHA, Maria Isabel da (Orgs.) Desmistificando a profissionalização do magistério. Campinas: Papirus, 1999, p. 67-80.

INEP. Nota Técnica nº 74: cálculo do conceito preliminar de curso referente a 2013. Brasília: MEC, 2014.

LESSA, Sergio; TONET, Ivo. Emancipação política, democracia e cidadania. In: LESSA, Sergio; TONET, Ivo. Proletariado e sujeito revolucionário. São Paulo: Instituto Lukács, 2012, p. 45-50.

LESSA, Sergio. Fenômeno da Alienação In: LESSA, Sergio. Para compreender a ontologia de Luckács. Unijuií: Coleção Filosofia, 2012, p. 123-150.

MACHADO, Anna Raquel; BRONCKART, Jean-Paul. (Re)configurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do Grupo ALTER-LAEL. In: ABREU-TARDELLI, Lília Santos; CRISTOVÃO, Vera Lucia Lopes (Orgs.). Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas: Mercado de Letras, 2009, p. 31-77.

MARX, Karl. Trabalho assalariado e Capital. Arquivo Marxista na Internet. 05 abr. 1849. Disponível em: https://bit.ly/2SOUQsA. Acesso em: 02 fev. 2020.

MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política – livro I. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1873.

NETO, Arthur Bispo dos Santos. Formação da Consciência de Classe Em-si e Para-si. In: BERTOLDO, Edna; MOREIRA, Luciano Accioly Lemos; JIMENEZ, Susana (Orgs.). Trabalho educação e formação humana frente a necessidade histórica da revolução. São Paulo: Instituto Luckács, 2012, p. 81-100.

NETTO, João Paulo. Introdução ao Estudo do Método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

PARDINHO, Jociele Aparecida de Oliveira; SILVA, Alessandra Augusta Pereira da. Cursos de Letras: uma prévia análise e analogia sobre os critérios de avaliação do MEC-INEP e o conceito de emancipação humana. In: Encontro Anual de Iniciação Científica. Anais... Apucarana: EAIC, 2017, p. 50-61.

Published

2020-12-15