Creative processes in musical practice: an analysis from the cultural-historical approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2020.12.27.337-353

Keywords:

Creativity, Cultural-historical psychology, Praxis, Pedagogical Activity

Abstract

The purpose of the research is to understand the influence of the appropriation of scientific and spontaneous concepts in creative processes from experimental pedagogical interventions in music teaching. The objective of the research is to analyze the creative manifestations of the participants in the process of teaching and learning the guitar in collective practices. The theoretical-methodological framework is the cultural-historical approach with a materialistic, historical and dialectical root. It is noted that the act of creating is linked to the subject’s experiences and to the appropriation of concepts of different shades, aiming at different qualities in creative manifestations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROCO, Sonia Mari Shima; TULESKI, Silvana Calvo. Vigotski: o homem cultural e seus processos criativos. Psicologia da Educação, n. 24, p. 15-33, 2007.

BERNARDES, Maria Eliza Mattosinho. Ensino e aprendizagem como unidade dialética na atividade pedagógica. Psicologia Escolar e Educacional, v. 13, n. 2, p. 235-242, 2009.

BERNARDES, Maria Eliza Mattosinho. O Método de Investigação na Psicologia Histórico-Cultural e a Pesquisa sobre o Psiquismo Humano. Revista Psicologia Política, v. 10, n. 20, p. 297-313, 2010a.

BERNARDES, Maria Eliza Mattosinho. Modos de ação na atividade pedagógica: uma proposição de ensino e aprendizagem ativos. Congresso Internacional PBL 2010. Anais... São Paulo: Rede Panamericana de Aprendizado Baseado em Problemas, 2010b, p. 1-12.

BERNARDES, Maria Eliza Mattosinho. O pensamento na atividade prática: implicações no processo pedagógico. Psicologia em Estudo, v. 16, n. 4, p. 521-531, 2011.

BERNARDES, Maria Eliza Mattosinho. Mediações simbólicas na atividade pedagógica: contribuições da teoria histórico-cultural para o ensino e aprendizagem. Curitiba: CRV, 2012.

BERNARDES, Maria Eliza Mattosinho. Transformação do pensamento e da linguagem na aprendizagem de conceitos: por uma análise da enunciação verbal. In: BERNARDES, Maria Eliza Mattosinho (Org.). Narrativas e psicologia da educação: pesquisa e formação. São Paulo: Terracota, 2019, p. 105-121.

BERNARDES, Maria Eliza Mattosinho; NASCIMENTO, Adriana Pereira do. Representações e significações sociais: para uma análise de narrativas na pesquisa educacional. In: BERNARDES, Maria Eliza Mattosinho (Org.). Narrativas e psicologia da educação: pesquisa e formação. São Paulo: Terracota, 2019, p. 15-28.

BERNARDES, Maria Eliza Mattosinho; OLIVEIRA FILHO, Eliseu de. O ensino da música para crianças em área de vulnerabilidade juvenil: um estudo de caso. Cadernos CEDES, v. 39, n. 107, p. 99-110, 2019.

DAVIDOV, Vasili. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y experimental. Moscu: Progresso, 1988.

FREDERICO, Celso. Cotidiano e arte em Lukács. Estudos Avançados, v. 14, n. 40, p. 299-308, 2000.

FRIGOTTO, Galdêncio. Trabalho. Dicionário da educação profissional em saúde. 2009. Disponível em: http://www.sites.epsjv.fiocruz.br/dicionario/verbetes/tra.html. Acesso em: 18 ago. 2019.

LEÓN, Gloria Fariña de; CALEJON, Laura Marisa Carnielo. Vivência, situação social de desenvolvimento e práxis. In: BERNARDES, Maria Eliza Mattosinho; BEATÓN, Guillermo Arias (Orgs.) Trabalho, educação e lazer: contribuições do enfoque histórico-cultural para o desenvolvimento humano. São Paulo: Escola de Artes, Ciências e Humanidades, 2017, p. 123-142.

LEONTIEV, Aleksei Nikalaievitch. Actividad, conciencia, personalidade. Habana: Pueblo y Educación, 1983.

LUKÁCS, Georg. Para uma ontologia do ser social I. São Paulo: Boitempo, 1978.

LURIA, Aleksandr Romanovich. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.

MARX, Karl. Teses sobre Feuerbach (1845). Arquivo Maxista na Internet. 2020. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/marx/1845/tesfeuer.htm. Acesso em: 19 jan. 2020.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. Pesquisa colaborativa: um foco na ação formadora. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (Org.). Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Editora Unesp, 2004, p. 257-284.

MOZZER, Geisa Nunes de Souza; BORGES, Fabrícia Teixeira. A criatividade infantil na perspectiva de Lev Vigotski. Revista InterAção, v. 33, n. 2, p. 297-316, 2008.

OLIVEIRA, Betty. A dialética do singular-particular-universal. Encontro de Psicologia Social e Comunitária. Anais... Bauru: Unesp, 2005, p. 1-21.

SÃO PAULO. Índice de vulnerabilidade juvenil IVJ: evolução do índice de vulnerabilidade juvenil 2000/2005. São Paulo: SEDAE, 2007.

SÃO PAULO. Índice paulista de vulnerabilidade social – IPVS versão 2010. São Paulo: SEDAE, 2010.

VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

VIEIRA, Gabriel; RAY, Sônia. Ensino coletivo de violão: técnicas de arranjo para o desenvolvimento pedagógico. In: Congresso Regional da ISME na América Latina; Encontro Anual da ABEM. Anais... Londrina: ABEM, 2007.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. La Imaginación y el arte en la infancia (Ensayo Psicológico). Cidade del México: Hispánicas, 1987.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A imaginação e a arte na infância. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 2009.

ZANELLA, Andréa Vieira et al. Concepções de criatividade: movimentos em um contexto de escolarização formal. Psicologia em Estudo, v. 8, n. 1, p. 143-150, jan./jun. 2003.

ZORZAL, Marcos Freisleben. Por uma ontologia da criatividade: uma abordagem histórico-cultural. In: SILVA, Ademar da; ABRAMOWICZ, Anete; BITTAR, Marisa (Orgs.). Educação e Pesquisa: diferentes percursos, diferentes contextos. São Carlos: Rima, 2004, p. 203-218.

Published

2020-12-15