The place of the public university: social reference or development factor of productive forces?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2020.12.27.12-33

Keywords:

Public university, Institutional evaluation, Social reference, Productivism

Abstract

This essay analyzes whether the place of concrete evaluation of the Brazilian public university takes place in relation to its social reference or because it is a strategic institution in the development of productive forces. On the one hand, there is a movement for public universities to democratize access and respond to social demands. On the other hand, there is the defense of technical/professional training and advancement of science and technology for the production and reproduction of capital. The expansion of research and stricto sensu graduate courses in Brazil established production criteria for evaluation, which became a parameter for the university itself. This process leads to the destruction of the socially referenced university project, replacing it with a project that expresses neoliberal ideology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA JUNIOR, Antonio Ferreira et al. Parecer CFE n. 977/65, aprovado em 3 dez. 1965. Revista Brasileira de Educação, n. 30, p. 162-173, set./dez. 2005.

ANHAIA, Bruna Cruz de. Políticas públicas e sociais para a equidade: um estudo sobre o programa universidade para todos. Cadernos Gestão Pública e Cidadania, v. 17, n. 60, p. 68-86, jan./jun. 2012.

BOTTONI, Andrea; SARDANO, Edélcio de Jesus; COSTA FILHO, Galileu Bonifácio da. Uma breve história da universidade no Brasil: de Dom João a Lula e os desafios atuais. In: COLOMBO, Sonia Simões (Org.). Gestão universitária: os caminhos para a excelência. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 19-42.

CALDERÓN, Adolfo Ignacio. Repensando o papel da universidade. Revista de Administração de Empresas, v. 44, n. 2, p. 104-108, 2004.

CAPES. História e missão. Gov.br. 17 jun. 2008. Disponível em: https://bit.ly/3kWVIYc. Acesso em: 28 ago. 2020.

CAPES. Avaliação na Pós-Graduação Stricto Sensu. Capes. 2020. Disponível em: https://bit.ly/338G4Tn. Acesso em: 28 set. 2020.

CUNHA, Luís Antônio; XAVIER, Libânea. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN). FGV CPDOC. [s.I.]. Disponível em: https://bit.ly/30czMAg. Acesso em: 28 set. 2020.

DOURADO, Luiz Fernandes; CATANI, Afrânio Mendes. Universidade pública: políticas e identidade institucional. São Paulo: Autores Associados, 1999.

DURHAM, Eunice Ribeiro. As universidades públicas e a pesquisa no Brasil. São Paulo: NUPES; USP, 1998.

DURKHEIM, Émile. As regras do método sociológico. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

FARIA, José Henrique de. Gestão participativa: poder e trabalho nas unidades produtivas. São Paulo: Atlas, 2007.

INEP. Censo da educação superior. INEP. 2018. Disponível em: https://bit.ly/2EHaanz. Acesso em: 28 set. 2020.

KUENZER, Acácia Zeneida; MORAES, Maria Célia Marcondes de. Temas e tramas na pós-graduação em educação. Educação e Sociedade, v. 26, n. 93, p. 1341-1362, 2005.

LEMOS, Denise. Trabalho docente nas universidades federais: tensões e contradições. Caderno CRH, v. 24, n. 1, p. 105-120, 2011.

MACHADO, Ana Maria Netto; BIANCHETTI, Lucídio. (Des)Fetichização do produtivismo acadêmico: desafios para o trabalhador-pesquisador. Revista de Administração de Empresas, v. 51, n. 3, p. 244-254, 2011.

MARTINS, Antonio Carlos Pereira. Ensino Superior no Brasil: da descoberta aos dias atuais. Acta Cirúrgica Brasileira, v. 17, n. 3, p. 4-6, 2002.

MINOGUE, Kenneth. O conceito de universidade. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1981.

PAGÈS, Max et al. O poder das organizações: a dominação das multinacionais sobre os indivíduos. São Paulo, Atlas, 1987.

ROCHA-E-SILVA, Mauricio. O novo Qualis, que não tem nada a ver com a ciência do Brasil: carta aberta ao presidente da Capes. Clinics, v. 64, n. 8, p. 275-278, 2009.

SANTOS, Cassio Miranda dos. Tradições e contradições da pós-graduação no Brasil. Educação e Sociedade, v. 24, n. 83, p. 627-641, ago. 2003.

SILVA JÚNIOR, João dos Reis; FERREIRA, Luciana Rodrigues; KATO, Fabíola Bouth Grello. Trabalho do professor pesquisador diante da expansão da pós-graduação no Brasil pós-LDB. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 53, p. 435-499, abr./jun. 2013.

SILVA, Franklin Leopoldo e. Reflexões sobre o conceito de função da universidade pública. Estudos Avançados, v. 15, n. 42, p. 295-304, 2001.

SIMÕES, Mara Leite. O surgimento das universidades no mundo e sua importância para o contexto da formação docente. Revista Temas em Educação, v. 22, n. 2, p.136-152, jul./dez. 2013.

SIQUEIRA, Moema Miranda de. O Ensino Superior e a universidade. RAE Eletrônica, v. 4, n. 1, p. 1-10, jan./jul. 2005.

SOUZA, Jose Paulo de; PEREIRA, Laércio Barbosa. Pós-graduação no Brasil: análise do processo de concentração. Acta Scientiarum, v. 24, n. 1, p. 159-166, 2002.

SUCUPIRA, Newton. Antecedentes e primórdios da pós-graduação. Fórum Educacional, v. 4, n. 4, p. 3-18, out./dez. 1980.

TENNANT, Jon. Elsevier are corrupting open science in Europe. The Guardian. 29 jun. 2018. Disponível em: https://bit.ly/36i99xO. Acesso em: 29 ago. 2020.

TOURINHO, Manoel Malheiros. Considerações sobre a avaliação da pós-graduação pela Capes. Belém: Coordenadoria do Programa de Doutorado da Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA), 2010. (Documento de Circulação Interna).

TOURINHO, Manoel Malheiros; PALHA, Maria das Dores Correia. A Capes, a universidade e a alienação gestada na pós-graduação. Cadernos EBAPE, v. 12, n. 2, p. 207-283, abr./jun. 2014.

TRINDADE, Hélgio (Org.). Universidade em ruínas na república dos professores. Petrópolis; Porto Alegre: Vozes; Cipede, 1999.

Published

2020-12-14