The university facing environmental issues: reflexivity and capacity building of new professionals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2020.12.27.78-93

Keywords:

Sustainability, Higher Education, Professional Education, Interdisciplinarity

Abstract

The university is a point of convergence and a privileged driving force for aspects of the cultural, social and economic development of a nation. The emergencies and complex socio-environmental problems pose challenges for this space for a curriculum restructuring and interdisciplinary teaching practices capable of training new professionals with complex and analytical thinking skills to better deal with the multicausality of these issues. This article discusses the role of the University in this scenario, by arguing the inexorability of contemporary socio-environmental issues, and pointing out possible paths of transformation in dialogue with post-normal science and citizen science within an interdisciplinary approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVARENGA, Augusta Theresa de et al. Congressos internacionais sobre transdisciplinaridade: reflexões sobre emergências e convergências de idéias e ideais na direção de uma nova ciência moderna. Saúde e Sociedade, v. 3, n. 2, p. 9-29, 2005.

ANDERSEN, Kristian et al. The proximal origin os SARS-COV-2. Nature Medicine, v. 26, p. 450-452, 2020.

AUDY, Jorge. A inovação, o desenvolvimento e o papel da universidade. Estudos Avançados, v. 31, n. 90, p. 75-87, 2017.

BECK, Ulrich. World at risk. Cambridge: Polity Press, 2009.

BECK, Ulrich. Sociedade de risco: rumo a uma outra modernidade. São Paulo: Editora 34, 2013.

BECK, Ulrich. A metamorfose do mundo: novos conceitos para uma nova realidade. São Paulo: Zahar, 2018.

BEVILACQUA, Luiz. Primórdios da área multidisciplinar da CAPES e suas influências na pós-graduação e na graduação. In: PHILIPPI JUNIOR, Arlindo; SILVA NETO, Antônio. Interdisciplinaridade em ciência, tecnologia & inovação. Barueri: Manole, 2011, p. 783-802.

BRASIL. Ministério da Educação. Anteprojeto de Lei que institui o Programa Universidades e Institutos Empreendedores e Inovadores – Future-se. Participa.br. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3lDEIGJ. Acesso em: 03 jun. 2020.

BREMER, Scott et al. ‘My new routine’: assessing the impact of citizen science on climate adaptation in Bangladesh. Environmental Science and Policy, v. 94, p. 245-257, 2019.

CAPES. Documento de Área: Área 45 Interdisciplinar. Gov.br. 2019a. Disponível em: https://bit.ly/3diBzZQ. Acesso em: 03 jun. 2020.

CAPES. Documento de Área: Área 49 Ciências Ambientais. Gov.br. 2019b. Disponível em: https://bit.ly/3nJjDMM. Acesso em: 03 jun. 2020.

CARSON, Rachel. Primavera silenciosa. São Paulo: Gaia editora, 2010.

CHENG, Vincent et al. Severe acute respiratory syndrome coronavirus as an agent of emerging and reemerging infection. Clinical Microbiology Reviews, v. 20, n. 4, p. 660-694, 2007.

FREITAS, Carlos Machado de; PORTO, Marcelo Firpo. Saúde, ambiente e sustentabilidade. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2006.

FUNTOWICZ, Silvio; RAVETZ, Jerry. Ciência pós-normal e comunidades ampliadas de pares face aos desafios ambientais. História, Ciências, Saúde — Manguinhos, v. 4, n. 2, p. 219-230, jul./out. 1997.

FUNTOWICZ, Silvio; RAVETZ, Jerry. Science for the Post-normal age. Futures, v. 24, p. 739-755, 1993.

GIATTI, Leandro. Adaptative Methods. In: GIATTI, Leandro. Participatory research in the post-normal age. Cham: Springer International Publishing, 2019, p. 85-108.

HANNIGAN, John. Sociologia ambiental. Petrópolis: Vozes, 2009.

HAUGE, Kjellrun Hiis; BARWELL, Richard. Post-normal science and mathematics education in uncertain times: educating future citizens for extended peer communities. Futures, v. 91, p. 25-34, 2017.

IRWIN, Alan. Citizen science: a study of people, expertise and sustainable development. New York: Psychology Press, 1995.

JACOBI, Pedro Roberto. Governança ambiental, participação social e educação para a sustentabilidade. In: PHILIPPI, Arlindo et al. (Eds.). Gestão da natureza pública e sustentabilidade. São Paulo: Manole, 2012, p. 343-361.

JACOBI, Pedro Roberto; BEDUSCHI FILHO, Luis Carlos. Gestão ambiental e ensino de administração. In: BRUNSTEIN, Janete; GODOY, Arilda Schmidt; SILVA, Helio Cesar (Orgs.). Educação para sustentabilidade nas escolas de administração. São Carlos: RIMA, 2014, p. 119-133.

JACOBI, Pedro Roberto; GIATTI, Leandro Luiz; AMBRIZZI, Tercio. Interdisciplinaridade e mudanças climáticas: caminhos para a sustentabilidade. In: PHILIPPI JUNIOR, Arlindo; FERNANDES, Valdir (Orgs.). Práticas da interdisciplinaridade no ensino e pesquisa. Barueri: Manole, 2015, p. 419-447.

JACOBI, Pedro Roberto; ROTONDARO, Tatiana Gomes; TORRES, Pedro Henrique Campello. Hibridismo, conhecimento e ética socioambiental. In: FLORIT, Luciano Félix; SAMPAIO, Carlos Alberto Cioce; PHILIPPI, Arlindo (Orgs.). Ética socioambiental. São Paulo: Manole, 2019, p. 211-228.

JACOBI, Pedro Roberto; TOLEDO, Renata Ferraz de; GRANDISOLI, Edson. Education, sustainability and social learning. Brazilian Journal of Science and Technology, v. 3, n. 3, p. 1-8, 2016.

LAM, Tommy Tsan-Yuk et al. Identifying SARS-COV-2 related coronaviruses in Malayan pangolins. Nature, n. 583, p. 282-285, 2020.

LEVINE, Marc. The false promise of the entrepreneurial university: selling academic commercialism as an “engine” of economic development in Milwaukee. Milwaukee: University of Wisconsin-Milwaukee, 2009.

MARTINS, Rodrigo Constante. The influence of Ulrich Beck’s work on social-environmental studies in Brazil. Theory, Culture & Society, v. 32, n. 7/8, p. 342-345, 2015.

MCCORMICK, John. Rumo ao paraíso: a história do movimento ambientalista. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1992.

MORAN, Emilio. Meio ambiente e ciências sociais: interações homem-ambiente e sustentabilidade. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2011.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma – reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

PAUL, Patrick. Importância do sujeito e da subjetividade na epistemologia e na avaliação da interdisciplinaridade. In: PHILIPPI JUNIOR, Arlindo; FERNANDES, Valdir (Orgs.). Práticas da interdisciplinaridade no ensino e pesquisa. Barueri: Manole, 2015, p. 137-164.

PEREIRA, Elvio Quirino; NASCIMENTO, Elimar Pinheiro do. A interdisciplinaridade nas universidades brasileiras: trajetória e desafios. Redes (St. Cruz Sul, Online), v. 21, n. 1, p. 209-232, maio 2016.

PHUONG, Le Thi Hong et al. Using a social learning configuration to increase Vietnamese smallholder farmers’ adaptive capacity to respond to climate change. Local Environment, v. 23, n. 8, p. 879-897, 2018.

RAYNAUT, Claude. Interdisciplinaridade: mundo contemporâneo, complexidade e desafios à produção e à aplicação de conhecimentos. In: PHILIPPI JUNIOR, Arlindo; SILVA NETO, Antônio (Orgs.). Interdisciplinaridade em ciência, tecnologia & inovação. Barueri: Manole, 2011, p. 3-35.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos estudos CEBRAP, n. 79, p. 71-94, nov. 2007.

SHEREEN, Muhammad Adnan et al. COVID-19 Infection: origin, transmission, and characteristics of human coronaviruses. Journal of Advanced Research, v. 24, p. 91-98, jul. 2020.

SILVA, Ênio Waldir da. Extensão Universitária: concepções e práticas nas universidades gaúchas. 280f. Doutorado em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2003.

SOUZA, Daniele; JACOBI, Pedro; WALS, Arjen. Overcoming socio-ecological vulnerability through community-based social learning: the case of Lomba do Pinheiro in Porto Alegre, Brazil. Local Environment, v. 25, n. 2, p. 179-201, 2020.

STEFFEN, Will et al. Planetary boundaries: guiding human development on a changing planet. Science, v. 348, n. 6.240, p. 1.217, 2015.

STERLING, Stephen. Riding the storm: towards a connective cultural consciousness. In: WALS, Arjen (Org.). Social learning: towards a sustainable world. The Netherlands: Wageningen Academic Publishers, 2009, p. 63-82.

VALDANHA NETO, Diógenes. Habitantes das águas em descompasso: processos de aprendizagem social desencadeados por situação de desastre. 216f. Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo. São Paulo, 2019.

VALDANHA NETO, Diógenes; KAWASAKI, Clarice Sumi. A temática ambiental em documentos curriculares nacionais do Ensino Médio. Ensaio, v. 17, n. 2, p. 483-499, maio/ago. 2015.

WALS, Arjen; PETERS, Michel. Flowers of resistance: citizen science, ecological democracy and the transgressive education paradigm. In: KONIG, Ariane; RAVETZ, Jerome. (Eds.). Sustainability Science: Key Issues. London: Earthscan, 2017, p. 1-15.

WILDSCHUT, Diana. The need for citizen science in the transition to a sustainable peer-to-peer-society. Futures, v. 91, p. 46-52, 2017.

Published

2020-12-14