The new skills required of the educational triad to support the formation of the new young adult undergraduate student
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2020.12.27.129-143Keywords:
Learning styles, Teacher’s roles, Young adults, Innovation in Higher EducationAbstract
In the face of the changes caused in a world undergoing violent transformations, it is necessary to develop new skills in the educational triad, mainly ones to confront an essentially digital world. This study sought, from a theoretical bibliographic research, to identify new skills that need to be developed by students, teachers and the higher education institutions themselves, to support the formation of the young adult undergraduate students that come from a generation of digital natives. The results demonstrate that students currently in universities urge for institutional and classroom changes to align with their characteristics and development. Just as the roles played by teachers change with new demands of learning. The universities need to align the education model and curricula with the necessities of these new students who are in the process of formation.
Downloads
References
AIRES, Regina Wundrack do Amaral; KEMPNER-MOREIRA, Fernanda; FREIRE, Patricia de Sá. Indústria 4.0: competências requeridas aos profissionais da quarta revolução industrial. In: Congresso Internacional de Conhecimento e Inovação (CIKI). Anais... Foz do Iguaçu: UFSC, 2017, p. 1-15.
ARNETT, Jeffrey Jensen. Emerging adulthood: a theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, v. 55, n. 5, p. 469-480, 2000.
AUDY, Jorge. A inovação, o desenvolvimento e o papel da universidade. Estudos Avançados, v. 31, n. 90, p. 75-87, maio/ago. 2017.
BARBOSA, Eduardo Fernandes; MOURA, Dácio Guimarães. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. Boletim Técnico do Senac, v. 39, n. 2, p. 48-67, maio/ago. 2013.
BERGER, Kathleen Stassen. O desenvolvimento da pessoa: do nascimento à terceira idade. Rio de Janeiro: LTC, 2017.
BRASSOLATTI, Tatiane Fernandes Zambrano et al. Relacionamento e comportamento dos estudantes da geração Z: diagnóstico de uma escola técnica. In: Encontro Nacional de Engenharia de Produção (ENEGEP). Anais... João Pessoa: ABEPRO, 2016, p. 1-14.
BRESOLIN, Graziela Grando. Modelo andragógico de plano de aula à luz das teorias da aprendizagem experiencial e expansiva. Mestrado em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2020.
BRESOLIN, Graziela Grando et al. Benchmarking de práticas inovadoras na Educação Superior. In: TEIXEIRA, Clarissa Stefani; LEBLER, Cristiane Dall’ Cortivo; SOUZA, Márcio Vieira de (Orgs.). Educação fora da caixa: tendências internacionais e perspectivas sobre a inovação na educação. São Paulo: Blucher, 2020, p. 245-258.
BORGES, Tiago Silva; ALENCAR, Gidelia. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do Ensino Superior. Cairu em Revista, v. 3, n. 4, p. 119-143, jul./ago. 2014.
BÜRON, Roberto Montagner; SAUSEN, Jorge Oneide. O papel da universidade na formação profissional na área da saúde. Revista Espacios, v. 38, n. 30, p. [s.I.], 2017.
CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018.
CARTER, Tim. Preparing Generation Z for the teaching profession. SRATE Journal, v. 27, n. 1, p. 1-8, 2018.
CRUZ, José Anderson Santos; BIZELLI, José Luis. Docência para o Ensino Superior: inovação, informação e construção do conhecimento na era digital. Cadernos de Educação Tecnológica e Sociedade, v. 8, n. 1, p. 79-90, 2015.
DELORS, Jacques. Educação um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre educação para o século XXI. Brasília: Cortez, 2012.
FERNÁNDEZ, Alicia. Os idiomas do aprendente: análise de modalidades ensinantes em famílias, escolas e meio de comunicação. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
FREIRE, Patricia de Sá; CANTO, Cleunisse Aparecida Rauen de Luca; BRESOLIN, Graziela Grando. A transversalidade temporal do desenvolvimento humano: da criança ao adulto. In: FREIRE, Patricia de Sá; SILVA, Talita Caetano; BRESOLIN, Graziela Grando (Orgs.). Universidade corporativa em rede: diretrizes iniciais do modelo. Curitiba: Editora CRV, 2019, p. 83-96.
FREIRE, Patricia de Sá et al. As quatro dimensões do método Alexandria para instanciação da Neoaprendizagem na prática do Ensino Superior. In: FREIRE, Patricia de Sá; SILVA, Talita Caetano; BRESOLIN, Graziela Grando (Orgs.). Universidade corporativa em rede: diretrizes iniciais do modelo. Curitiba: Editora CRV, 2019, p. 97-116.
FREIRE, Patricia de Sá et al. Universidade corporativa em rede: considerações iniciais para um novo modelo de educação corporativa. Revista Espacios, v. 37, n. 5, p. [s.I.], 2016.
GIL, Antonio Carlos. Didática do Ensino Superior. São Paulo: Atlas, 2018.
HALL, Edward. A dimensão oculta. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
KAROLCZAK, Maria Eloisa; KAROLCZAK, Marcio. Andragogia – liderança, administração e educação: uma nova teoria. Curitiba: Juruá, 2012.
KOLB, Alice; KOLB, David. Experiential Learning Theory as a Guide for Experiential Educators in Higher Education. ELTHE, v. 1, n. 1, p. 7-44, 2017.
KOLB, Alice; KOLB, David. The Kolb Learning Style Inventory 4.0: a comprehensive guide to the theory, psychometrics, research on validity and educational applications. Boston: Hay Resources Direct, 2013.
KOLB, David. Experiential learning: experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall, 1984.
LEVINSON, Daniel. Conception of Adult Development. American Psychologist, v. 41, n. 1, p. 3-13, 1986.
MARQUES, Deise Luce de Sousa. Competências docentes na relação de ensino-aprendizagem com aprendentes da geração Z dos cursos de graduação em administração. Doutorado em Administração pela Fundação Getúlio Vargas. Rio de janeiro, 2017.
MASETTO, Marcos Tarciso. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.
MELO, Simone Lopes de; BORGES, Livia de Oliveira. A transição da universidade ao mercado de trabalho na ótica do jovem. Psicologia: ciência e profissão, v. 27, n. 3, p. 376-395, 2007.
MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus, 2012.
PACHECO, Roberto Carlos dos Santos et al. Método da Neoaprendizagem para a inovação na Educação Superior brasileira: uma pesquisa ação na Academia Sapientia. In: Congresso Internacional de Conhecimento e Inovação (CIKI). Anais... Foz do Iguaçu: UFSC, 2019, p. 1-15.
PACHECO, Roberto Carlos dos Santos; FREIRE, Patricia de Sá; TOSTA, Kelly Cristina Benetti Tonani. Experiência multi e interdisciplinar do Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento da UFSC. In: PHILIPPI JÙNIOR, Arlindo; SILVA NETO, Antonio José da (Orgs.). Interdisciplinaridade para o desenvolvimento da ciência, inovação e tecnologia. São Paulo: Manole, 2010, p. 566-606.
PAPALIA, Diane; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento humano. Porto Alegre: AMGH, 2013.
PRADO, Gladys Milena Berns Carvalho do et al. Os espaços de aprendizagem utilizados no método da Neoaprendizagem: um estudo de caso na Academia Sapientia. In: International Conference on Knowledge Management & Seminar of Corporate Universities and Government Schools (ICKM/SUCEG). Anais… Florianópolis: UFSC, 2019.
PRENSKY, Marc. Digital natives, digital immigrants. On The Horizon, v. 9, n. 5, p. 1-6, 2001.
ROGERS, David. Transformação digital: repensando o seu negócio para a era digital. São Paulo: Autêntica Business, 2017.
SANTOS NETO, Elydio dos; FRANCO, Edgar Silveira. Os professores e os desafios pedagógicos diante das novas gerações: considerações sobre o presente e o futuro. Revista de Educação do Cogeime, v. 19, n. 36, p. 9-25, jan./jun. 2010.
SEEMILLER, Corey; GRACE, Meghan. Generation Z: educating and engaging the next generation of students. Sage Journals, v. 22, n. 3, p. 21-26, 2017.
SHATTO, Bobbi; ERWIN, Kelly. Teaching Millennials and Generation Z: bridging the generational divide. Creative Nursing, v. 23, n. 1, p. 24-28, 2017.
SILVA, João Lucas de Souza; MORAIS, Aurelina Fernanda de Andrade. Indústria 4.0: Competências e efeitos no processo de ensino-aprendizagem para a formação do perfil profissional com ênfase na engenharia. Research Gate. 2018. Disponível em: https://bit.ly/30eTYl3. Acesso em: 18 maio 2020.
SILVA, Talita Caetano; FREIRE, Patricia de Sá. Universidade corporativa em rede: diretrizes que devem ser gerenciadas para a implantação do modelo. Revista Espacios, v. 38, n. 10, p. [s.I.], 2017.
SILVA, Tais Duarte; MIRANDA, Aline Barbosa de. Estudantes universitários na perspectiva das gerações. In: MIRANDA, Gilberto José; NOVA, Silva Pereira de Castro Casa; LEAL, Edvalda Araújo (Orgs.). Revolucionando a docência universitária: orientações e teorias para a prática docente em negócios. São Paulo: Atlas, 2018.
SMITH, Erika. Are adult educators and learners “Digital Immigrants”? examining the evidence and impacts for continuing education. Canadian Journal of University Continuing Education, v. 39, n. 1, p. 1-13, 2013.
TAPSCOTT, Don. Grown up digital: how the net generation is changing your world. New York: McGraw Hill, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista NUPEM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.