Univille and development: higher education in the north and northeast of Santa Catarina (1960-1990)
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2020.12.27.200-221Keywords:
Higher Education, Development, UnivilleAbstract
How is the history of a university linked to the notion of development? How did the process of establishing a regional university in the northeast of Santa Catarina recontextualize concepts of development that circulated in Brazil from the 1960s to the 1990s? These are the questions that structure this article. Taking the history of Univille as reference, these questions are examined in the five parts of this text. In addition to the pertinent bibliography, we analyze the content of a collection of primary sources researched at the archives of the Memorial Centre, Oral History Laboratory and Central Archive of Univille. The article concludes that, more than implementing development concepts conceived in contexts outside of the territory of Santa Catarina, the making of Univille evidenced an intense work of translation and recontextualization of diffuse notions of development, adapting them according to the demands of the present and visions of the future for the North/Northeast regions of Santa Catarina.
Downloads
References
ALVES, Maria Helena Moreira. Estado e oposição no Brasil (1964-1984). Petrópolis: Editora Vozes, 1989.
BENDER, Nilson Wilson. Nilson Wilson Bender: depoimento. Entrevista concedida a Dúnia de Freitas Toaldo em 20 nov. 1983.
BENEVIDES, Maria Victoria. O governo JK: a esperança como fator de desenvolvimento. In: GOMES, Ângela de Castro (Org.). O Brasil de JK. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 1991, p. 99-22.
BRASIL. Ato Institucional n. 1, de 9 de abril de 1964: dispõe sobre a manutenção da Constituição Federal de 1946 e as Constituições Estaduais e respectivas emendas, com as modificações introduzidas pelo Poder Constituinte originário da revolução Vitoriosa. Gov.br. 09 abr. 1964. Disponível em: https://bit.ly/35PEA1J. Acesso em: 26 jun. 2020.
BRESSER-PEREIRA, Luiz Carlos. O conceito histórico de desenvolvimento econômico. Escola de Economia de São Paulo, n. 1, p. 1-24, dez. 2006.
CAMPOS, Pedro Ivo Figueiredo. Pedro Ivo Figueiredo de Campos: depoimento. Entrevista concedida a Dúnia de Freitas Toaldo em 21 jul. 1978.
COELHO, Ilanil. Pelas tramas de uma cidade migrante. Joinville: Univille, 2011.
COELHO, Ilanil. Univille: uma escrita histórica. In: COELHO, Ilanil; SOSSAI, Fernando Cesar (Orgs.). Univille, 50 anos de Ensino Superior em Joinville e região (1965-2015). Joinville: Editora da Univille, 2015, p. 27-64.
FRANCISCHETT, Mafalda Nesi. O entendimento da interdisciplinaridade no cotidiano. Biblioteca on-line de Ciências da Comunicação, [s.I.], p. 1-14, 2005.
FUNDAJE. Plano de ação da Fundaje – ano 1968. Joinville: Fundaje, 1968.
FURJ. Plano quadrienal 1981-1984. Joinville: FURJ, 1980.
FURJ. Projeto FURJ‐Comunidade. Joinville: FURJ, 1981.
FURJ. Projeto Univille. Joinville: FURJ, 1989.
FURTADO, Celso. Introdução ao desenvolvimento: enfoque histórico-estrutural. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
GOULARTI FILHO, Alcides. Padrões de crescimento e diferenciação econômica em Santa Catarina. Doutorado em Economia pela Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2001.
GOULARTI FILHO, Alcides. Formação econômica de Santa Catarina. Congresso Brasileiro de História Econômica e Conferência Internacional de História de Empresas Co 052. Anais... Belo Horizonte: ABPHE, 2003.
GOULARTI FILHO, Alcides. O planejamento estadual em Santa Catarina de 1955 a 2002. Ensaios FEE, v. 26, n. 1, p. 627-660, jun. 2005.
JOINVILLE. Lei Municipal n. 2302: aprova o Estatuto da Fundação Educacional da Região de Joinville – FURJ. Leis Municipais. 16 dez. 1988. Disponível em: https://bit.ly/33fErCX. Acesso em: 21 jan. 2020.
MARTINS, Carlos Benedito. A Reforma Universitária de 1968 e a abertura para o Ensino Superior privado. Educação e Sociedade, v. 30, n. 106, p. 15-35, jan./abr. 2009.
MENDONÇA, Sonia Regina de. As bases do desenvolvimento capitalista dependente: da industrialização restringida à internacionalização. In: LINHARES, Maria (Org.). História geral do Brasil. Rio de Janeiro: Campus, 1996, p. 327-350.
SANTOS, Elinaldo Leal et al. Desenvolvimento: um conceito multidimensional. Revista eletrônica do programa de mestrado em desenvolvimento regional da Universidade do Contestado, v. 2, n. 1, p. 44-61, jul. 2012.
SILVA, Carlos Alvarez. Sustentabilidade e transição paradigmática. In: OLIVEIRA, Maria Flores Seixas de; OLIVEIRA, Orlando de (Orgs.). De olho na mata: educação, fotografia e sustentabilidade. Vitória da Conquista: Edições UESB, 2003, p. 45-62.
SOSSAI, Fernando Cesar. A construção de consenso nos bastidores da OCDE: notas sobre educação e tecnologia (1960-1992). Joinville: Univille, 2020.
TERNES, Apolinário. Colégio Bom Jesus: 60 anos de ensino. Joinville: Gráfica Meyer, 1986.
VALLE, Heraldo do. Considerações sobre a necessidade de implantação de uma Faculdade de Ciências Econômicas em Joinville-SC. Relatório. Joinville: [s.I.], 1968.
VEIGA-NETO, Alfredo. Currículo e interdisciplinaridade. In: MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa (Org.). Currículo: questões atuais. Campinas: Papirus, 1999, p. 59-102.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista NUPEM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.