The contribution of the Brazilian Graduate Programs in Environmental Sciences to the implementation of the 2030 Agenda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2020.12.27.277-299

Keywords:

Sustainable Development Goals, Graduate Studies, Environmental Sciences, Social Impact

Abstract

The aim is to analyze the contribution of the Brazilian Graduate Programs (PPGs) in the Environmental Sciences (CiAmb) CAPES evaluation area to society in the process of incorporating the Sustainable Development Goals (SDG). Therefore, an analysis of final papers, dissertations and theses was carried out, comprising 13 PPGs with Doctoral Programs awarded a mark of “7, 6 and 5”, two with Professional Master's Programs awarded a mark of "5", and two with national network Professional Master's Programs. The data, obtained from the Sucupira Platform, were compared with descriptors from the 17 SDG and analyzed by means of a computational algorithm. The results were organized according to the dimensions of the SDG and by region Furthermore, the environmental dimension stands out from the others, and the PPGs have taken efforts to the commitment to comply with the 2030 Agenda, characterizing the relevance and importance of the Environmental Sciences Area to the education of human talents that contribute to the country’s sustainable development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAEZA-YATES, Ricardo; RIBEIRO-NETO, Berthier. Recuperação de informação: conceitos e tecnologia das máquinas de busca. Porto Alegre: Bookman, 2013.

BRASIL. Contribuição da pós-graduação brasileira para o desenvolvimento sustentável: Capes na Rio +20. Brasília: Capes, 2012.

BRASIL. Documento da área de Ciências Ambientais. Brasília: Capes, 2019.

BRASIL. Cursos avaliados e reconhecidos. Plataforma Sucupira. 2020. Disponível em: https://cutt.ly/FgICvTm. Acesso em: 07 fev. 2020.

BROMAN, Goran Broman; ROBÈRT, Karl-Henrik. A framework for strategic sustainable development. Journal of Cleaner Production, n. 140, p. 17-31, 2017.

CAVALCANTI, Daniele Belmont de Farias; LEITE, Breno Ricardo de Araújo; FARIAS, Gabriela Belmont de. Contribuição metodológica dos estudos métricos da informação para a análise da interdisciplinaridade nas Ciências Ambientais. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, v. 13, n. 4, p. 89-112, 2019.

COOPER, Donald; SCHINDLER, Pamela. Métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman. 2011.

COSTA, Melissa Andrade. Como avaliar o alcance dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável? Desafios e possibilidades para a agenda global de avaliação. Revista Brasileira de Políticas Públicas e Internacionais, v. 3, n. 1, p. 100-123, jun. 2018.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação ética e política em função da educação como direito público ou como mercadoria? Educação & Sociedade, v. 25, n. 88, p. 703-725, 2004.

DONOVAN, Claire. The Australian Research Quality Framework: a live experiment in capturing the social, economic, environmental and cultural returns of publicly funded research. In: CORYN, Chris; SCRIVEN, Michael (Orgs.). Reforming the evaluation of research: new directions for evaluation. Nova Jersey: John Wiley & Sons, 2008, p. 47-60.

ESTOQUE, Ronald; MURAYAMA, Yuji. A worldwide country-based assessment of social-ecological status using the social-ecological status index. Ecological Indicators, v. 72, p. 605-614, 2017.

EUROPEAN COMMISSION. Assessing Europe’s University based research: expert group on assessment of University-Based Research. Luxemburgo: European Union, 2010.

FERNANDES, Joana Lobo. Desafios e oportunidades para a comunicação das organizações nos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Revista de Educação e Humanidades, n. 14, p. 103-117, set. 2018.

FERNANDES, Valdir; SAMPAIO, Carlos Alberto Cioce. A natureza da problemática socioambiental. In: SILVA, Sandro Dutra e et al. Ensaios em ciências ambientais: crises riscos e racionalidades. Rio de Janeiro: Garamond, 2016, p. 153-166.

FURTADO, André Tosi et al. Evaluation of the results and impacts of a social-oriented technology program in Brazil: the case of PROSAB (a sanitation research program). Research Evaluation, v. 18, n. 4, p. 289-300, 2009.

GALLO, Edmundo; SETTI, Andréia Faraoni. Território, intersetorialidade e escalas: requisitos para a efetividade dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Ciência & Saúde Coletiva, v. 19, n. 11, p. 4383-4396, 2014.

GOMES JUNIOR, José Carmino. Desenvolvimento de modelo computacional com mineração de texto e processamento de linguagem natural para agrupar e classificar corpus por assunto baseado em grafos. 153f. Doutorado em Informática e Gestão do Conhecimento pela Universidade Nove de Julho. São Paulo, 2019a.

GOMES JUNIOR, José Carmino. Identificador de assunto baseado em grafos independente de idioma. Patente: Programa de Computador. Depositante: José Carmino Gomes Junior. 512019000314-4. Data de registro: 24 de fevereiro de 2019. Instituição de registro: INPI – Instituto Nacional da Propriedade Industrial. 2019b.

GOMES JUNIOR, José Carmino. Stemmer independente de idioma baseado em árvore n-ária. Patente: Programa de Computador. Depositante: José Carmino Gomes Junior. 512019000311-0. Data de registro: 23 de fevereiro de 2019. Instituição de registro: INPI – Instituto Nacional da Propriedade Industrial. 2019c.

HOPWOOD, Bill; MELLOR, Mary; O´BRIEN, Geoff. Sustainable development: mapping different approaches. Sustainable Development, v. 13, p. 38-52, 2005.

KESTIN, Tahl et al. Getting started with the SDGs in universities: a guide for universities, higher education institutions, and the academic sector. Melbourne: Sustainable Development Solutions Network, 2017.

KRAKER, Joop de. Social learning for resilience in social-ecological systems. Current Opinion in Environmental Sustainability, v. 28, p. 100-107, 2017.

MARQUES, Jair Mendes; SILVA, Sani de Carvalho Rutz da. A cadeia de Markov na determinação de indicadores educacionais. Revista da FAE, v. 16, n. 2, p. 88-101, 2016.

MARTINS, Gilberto de Andrade; THEÓPHILO, Carlos Renato. Metodologia da investigação científica para Ciências Sociais Aplicadas. São Paulo: Atlas, 2009.

NAKAMURA, Masafumi et al. Navigating the Structure of Research on Sustainable Development Goals. Filadelfia: Institute for Scientific Information, Web of Science Group, 2019.

NÓBREGA, Rodrigo Affonso de Albuquerque et al. Destaque territorial. RBCIAmb, n. 49, p. 34-50, 2018.

OKADO, Giovanni Hideki Chinaglia; QUINELLI, Larissa. Megatendências mundiais 2030 e os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS): uma reflexão preliminar sobre a “nova agenda” das Nações Unidas. Revista Brasileira de Assuntos Regionais e Urbanos, v. 2, n. 2, p. 111-119, jul./dez. 2016.

PENFIELD, Teresa et al. Assessment, evaluations, and definitions of research impact: a review. Research Evaluation, v. 23, n. 1, p. 21-32, 2014.

REF. Decisions on assessing research impact. Londres: Research Excellence Framework, 2014.

RIBEIRO, Milena Missiano Comeron et al. Práticas de divulgação, conscientização e capacitação para a sustentabilidade. Revista de Administração IMED, v. 8, n. 1, p. 146-168, jan./jun. 2018.

SAMPAIO, Carlos Alberto Cioce; CORTEZ, Jarcilene Silva de Almeida; SCHIMITT, Jairo Lizandro. Relatório de avaliação quadrienal: Ciências Ambientais. Brasília: CAPES, 2017.

SPAGNOLO, Fernando; SOUZA, Valdinei Costa. O que mudar na avaliação da CAPES? Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 1, n. 2, p. 8-34, 2004.

SOBRAL, Maria do Carmo Martins et al. Práticas interdisciplinares em ciências ambientais. In: PHILIPPI JUNIOR, Arlindo; FERNANDES, Valdir (Orgs.). Práticas da interdisciplinaridade no ensino e pesquisa. Barueri: Manole, 2014, p. 488-509.

SPAAPEN, Jack; DROOGE, Leonie Van. Introducing ‘productive interactions’ in social impact assessment. Research Evaluation, v. 20, n. 3, p. 211-218, 2011.

TIMES HIGHER EDUCATION. Impact Ranking 2020. The World University Ranking. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3pvdftm. Acesso em: 06 jul. 2020.

UNSDN. About the Sustainable Development Goals (SDGs). United Nations Sustainable Development Solutions Network. 2017. Disponível em https://www.unsdsn.org. Acesso em: 15 nov. 2020.

Published

2020-12-15