Pedagogical robotics in Brazilian scientific production: a bibliometric study
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2020.12.26.138-155Keywords:
Pedagogical robotics, Educational robotics, Bibliometric studies, Technological educationAbstract
The present study was a bibliographical research based on data cataloged by the Studies and Research on Innovation in Education, Technologies and Languages Group (Grupo Horizonte) and some theses retrieved from the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), which deal with robotics in educational contexts. In order to understand how the theme is treated in the scientific productions, a brief literature review and bibliometric study were used as the methodology in order to quantify the selected data. The results point to a diversity forms of working with pedagogical robotics, the materials used and the content and theoretical perspectives. They also indicate the need to carry out new studies as technological innovations are incorporated into education.
Downloads
References
ARAÚJO, Ronaldo Ferreira; ALVARENGA, Lídia. A bibliometria na pesquisa científica da pós-graduação brasileira de 1987 a 2007. Encontros Bibli, v. 16, n. 31, p. 51-70, 2011.
AROCA, Rafael Vidal. Plataforma robótica de baixíssimo custo para robótica educacional. 132f. Doutorado em Engenharia Elétrica e de Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2012.
BARANAUSKAS, Cecília Calani et al. Uma taxonomia para ambientes de aprendizado baseados no computador. In: VALENTE, José Armando (Org.). O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: UNICAMP/NIED, 1999, p. 45-68.
CAMPOS, Flavio Rodrigues. Currículo, tecnologias e robótica na Educação Básica. 243f. Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2011.
CASTILHO, Maria Inês; BORGES, Karen Selbach; FAGUNDES, Léa da Cruz. A robótica no contexto da educação orientada a inovação. Digital Technologies & Future School: atas do IV Congresso Internacional TIC e Educação 2016. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. 2016, p. 1058-1072.
LOPES, Daniel de Queiroz. A exploração de modelos e os níveis de abstração nas construções criativas com robótica educacional. 327f. Doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2008.
MARJI, Majed. Aprenda a programar com Scratch. São Paulo: Editora Novatec, 2014.
MATARIC, Maja. Introdução à robótica. São Paulo: Editora Unesp/Blucher, 2014.
MILL, Daniel; CÉSAR, Danilo. Estudos sobre dispositivos robóticos na educação: sobre a exploração do fascínio humano pela robótica no ensino-aprendizagem. In: MILL, Daniel (Org.). Escritos sobre educação: desafios e possibilidades para ensinar e aprender com as tecnologias emergentes. São Paulo: Paulus, 2013, p. 269-294.
OLIVEIRA, José Antônio Colvara. Robótica como interface da tomada de consciência da ação e conhecimento do objeto, através da metacognição como propulsora da produção do conhecimento. 96f. Doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2007.
PAPERT, Seymour. LOGO: Computadores e educação. 3 ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988.
PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artmed, 2008.
PAULA, Ercília Maria de; MENDONÇA, Fernando Wolff. Psicologia do desenvolvimento. 3 ed. Curitiba: IESDE, 2009.
PAVÃO, Antonio Carlos. Ensinar ciências fazendo ciência. In: PAVÃO, Antonio Carlos; FREITAS, Denise de (Orgs.). Quanta ciência há no ensino de ciências. São Carlos: EdUFSCar, 2011, p. 15-24.
RESNICK, Mitchel et al. Growing up programming: democratizing the creation of dynamic, interactive media. In: CHI. Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, Nova York, ACM, 2009, p. 3.293-3.296.
SANTANA, Maria Do Rosário Paim de. Em busca de outras possibilidades pedagógicas: trabalhando com ciência e tecnologia. 218f. Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2009.
SILVA, Alzira Ferreira da. RoboEduc: uma metodologia de aprendizado com robótica educacional. 133f. Doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2009.
VALENTE, José Armando. O papel da interação e as diferentes abordagens pedagógicas de Educação a Distância. In: MILL, Daniel; PIMENTEL, Nara Maria (Orgs.). Educação a Distância: desafios contemporâneos. São Carlos: EdUFSCar, 2010, p. 25-41.
WING, Jeannette. Computational Thinking. Communications of the ACM, v. 49. n. 3, p. 33-35, mar. 2006.
ZANCUL, Maria Cristina de Senzi. O ensino de ciências e a experimentação: algumas reflexões. In: PAVÃO, Antonio Carlos; FREITAS, Denise de (Orgs.). Quanta ciência há no ensino de ciências. São Carlos: EdUFSCar, 2011, p. 63-68.
ZILLI, Silvana do Rocio. A robótica educacional no Ensino Fundamental: perspectivas e prática. 89f. Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2004.
Referências das teses selecionadas para análise
AROCA, Rafael Vidal. Plataforma robótica de baixíssimo custo para robótica educacional. 132f. Doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2012.
BARBOSA, Fernando Da Costa. Rede de aprendizagem em robótica: uma perspectiva educativa de trabalho com jovens. 366f. Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, 2016.
BARROS NETO, Antonio Jose de. A construção de instrumentos matemáticos didáticos com tecnologia digital. 155f. Doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2015.
CAMPOS, Flavio Rodrigues. Currículo, tecnologias e robótica na Educação Básica. 243f. Doutorado em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2011.
CÉSAR, Danilo Rodrigues. Robótica pedagógica livre: uma alternativa metodológica para a emancipação sociodigital e a democratização do conhecimento. 220f. Doutorado em Difusão do Conhecimento pela Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.
LIBARDONI, Glaucio Carlos. Oficina de robótica no Ensino Médio como metodologia de construção de conhecimentos de ciências exatas. 274f. Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e da Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2018.
LIMA, Walex Fernandes. Aprendizagem colaborativa para o ensino de química por meio da robótica educacional. 96f. Mestrado em Química pela Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2016.
LOPES, Daniel de Queiroz. A exploração de modelos e os níveis de abstração nas construções criativas com robótica educacional. 327f. Doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2008.
OLIVEIRA, José Antonio Colvara de. Robótica como interface da tomada de consciência da ação e conhecimento do objeto, através da metacognição como propulsora da produção do conhecimento. 96f. Doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2007.
RAMOS, Rogeria Campos. Análise de projetos de robótica para criança em idade pré-escolar desenvolvidos em escolas da região sul da cidade de São Paulo e em escolas no norte de Portugal. 121f. Doutorado em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2019.
SANTANA, Maria do Rosário Paim. Em busca de outras possibilidades pedagógicas: “trabalhando” com ciência e tecnologia. 218f. Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2009.
SILVA, Alzira Ferreira da. RoboEduc: uma metodologia de aprendizado com robótica educacional. 133f. Doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2009.
SCHIVANI, Milton. Contextualização no ensino de física à luz da Teoria Antropológica do Didático: o caso da robótica educacional. 220f. Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo. São Paulo, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista NUPEM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.