Student experiences during and after emergency remote teaching and postgraduate DICT contributions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2025.17.41.10220

Keywords:

Experiences in learning, Emergency Remote Learning, Postgraduate courses

Abstract

The article aimed to analyze the experiences of master students during emergency remote teaching and in the return to face-to-face and as a secondary objective aims to identify the importance of postgraduate DICTs contributions. Funded in historical-cultural psychology, it used the method of thematic analysis. Interviews, group dynamics and a self-reflection activity were conducted. The results pointed out that remote teaching generated unpleasant emotions, such as loneliness and tiredness, impacting students’ learning and health. However, participants developed resources such as autonomy, flexibility and valorization of social relations at the university. The importance of institutional reception in the return to classes was found, given the prolonged impact of unpleasant experiences, and suggests the continuity of research on the use of technologies in teaching. In terms of the contributions of remote education, we discuss the educational policies that have emerged to implement a hybrid teaching model in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fonte

GRADA. Entrevista concedida à Ana Laura Brasil Peralta. Brasília, 2022.

PAULA. Entrevista concedida à Ana Laura Brasil Peralta. Brasília, 2022.

PAULA. Entrevista concedida à Ana Laura Brasil Peralta. Brasília, 2023.

ROGER. Entrevista concedida à Ana Laura Brasil Peralta. Brasília, 2022.

Referências

ABBAD, Gardênia da Silva; COSTA, Frederico Alves; BARROS, Sibele Maria. Diretrizes para o futuro da Pós-Graduação em Psicologia no Brasil. João Pessoa: Editora da UEPB, 2024.

ÁLVAREZ, Alicia de Leon. La construcción de la identidad de aprendiz y de entornos personales de aprendizaje de estudiantes de la universidad. 494f. Doutorado em Psicologia pela Universidad de la República. Montevidéu, 2022.

BRASIL. Portaria n. 315, de 30 de dezembro de 2022. Acolhe, nos termos do Parecer CNE/CP n. 14, de 5 de julho de 2022, aprovado por unanimidade, a utilização do processo híbrido de ensino e aprendizagem pelos programas de pós-graduação stricto sensu no Brasil. Brasília: Coordenação de Pessoal de Nível Superior, 2022.

BRASIL. Portaria n. 89, de 15 de maio de 2023. Institui Grupo de Trabalho (GT) para discutir a utilização do processo híbrido de ensino e aprendizagem pelos programas de pós-graduação stricto sensu (PPG) no Brasil e propor normas operacionais destinadas ao cumprimento da Portaria Capes n. 315, de 30 de dezembro de 2022. Brasília: Coordenação de Pessoal de Nível Superior, 2023.

BRAUN, Victoria; CLARKE, Virginia. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 2, n. 3, p. 77-101, 2006.

CAPES. Capes define regras para processos híbridos nos cursos presenciais. Coordenação de Pessoal de Nível Superior. 10 jan. 2025. Educação e Pesquisa. Disponível em: https://abrir.link/THWoJ. Acesso em: 26 maio 2025.

COLL, César. La vuelta a la normalidad no puede suponer un regreso sin más a la situación anterior a la pandemia. Educaweb. 2021. Disponível em: https://abrir.link/kKwVc. Acesso em: 26 maio 2025.

ENES, Eliene Nery Santana; BICALHO, Maria Gabriela Parenti. Afetos e subjetividades de estudantes na pandemia: relato de experiência. In: Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidad. Anais... São Cristóvão: UFS; Educon, 2020, p. 1-12.

FIORIN, Bruna Pereira Alves. Universidade: adaptação e aprendizagem. PAVÃO, Sílvia Maria de Oliveira (Org.). Ações de atenção à aprendizagem no Ensino Superior. Santa Maria: Ed.pE.com, 2015, p. 37-47.

GARZA, José Fernando Cuevas. Docencia entre paredes: buscando las ventanas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, n. 50, p. 279-290, 2020.

GELLES, Laura et al. Compassionate flexibility and self-discipline: Student adaptation to emergency remote teaching in an integrated engineering energy course during COVID-19. Education Sciences, v. 11, n. 10, p. 1-23, 2020.

GIL, Antônio Carlos. Como classificar as pesquisas. In: GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002, p. 44-45.

MADUREIRA, Ana Flávia do Amaral; BRANCO, Ângela Uchôa. A pesquisa qualitativa em psicologia do desenvolvimento: questões epistemológicas e implicações metodológicas. Temas em psicologia, v. 1, n. 9, p. 63-75, 2021.

MEMBRIVE, Antonio Ruíz. La construcción de trayectorias personales de aprendizaje: conexiones entre experiencias de aprendizaje en múltiples contextos. 300f. Doutorado em Educação pela Universidade de Barcelona. Barcelona, 2022.

MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina. Processos de aprendizagem na pós-graduação: um estudo exploratório. In: MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina; TACCA, Maria Carmen Villela Rosa (Orgs.). A complexidade da aprendizagem: destaque ao Ensino Superior. Campinas: Alínea, 2009, p. 213-262.

MITJÁNS MARTINÉZ, Albertina; GONZÁLEZ REY, Fernando. Psicologia, educação e aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez Editora, 2017.

MORGADO, José Carlos; SOUSA, Joana; PACHECO, José Augusto. Transformações educativas em tempos de pandemia: do confinamento social ao isolamento curricular. Práxis Educativa, v. 15, e2016197, 2020.

PATIÑO-TORRES, José Fernando. A relação orientador-aluno na formação doutoral: uma aproximação a partir da teoria da subjetividade. In: ROSSATO, Maristela; ANDRADE PERES, Vannúzia Leal (Orgs.). Formação de Educadores e Psicólogos: contribuições e desafios da subjetividade na perspectiva cultural histórica. Curitiba: Appris, 2019, p. 199-226.

PERALTA, Ana Laura Brasil; RAMOS, Wilsa Maria; ENGEL, Anna. Teachers’ perception during pandemic times: challenges, opportunities and changes. International Journal of Human Sciences Research, v. 3, n. 8, p. 1-18, 2023.

PRESSE, France. Pandemia favoreceu o ensino remoto, mas aumentou desigualdades no mundo inteiro. G1. 24 jan. 2022. Disponível em: https://abrir.link/BACuT. Acesso em: 26 maio 2025.

RAMOS, Wilsa Maria; ENGEL, Anna; COLL, César. A ação de aprender de estudantes da Pós-graduação na transição da pré-pandemia, pandemia e do retorno ao Ensino Presencial. In: CASANOVA, Joana et al. (Eds.). Livro de Atas I Congresso Internacional de Investigação e Intervenção em Psicologia Escolar e da Educação. Braga: ADSIPSIEDUC, 2022, p. 141-163.

RAMOS, Wilsa Maria; LIMA, Marcos Eugênio Oliveira; SANTOS, Acácia Angeli. Ensino híbrido, educação a distância e os efeitos das tecnologias da informação e comunicação na pesquisa na Pós-graduação em Psicologia. In: ABBAD, Gardênia da Silva; COSTA, Frederico Alves; BARROS, Sibelle Maria Martins de (Orgs.). Diretrizes para o futuro da Pós-graduação em Psicologia no Brasil. João Pessoa: Editora da UEPB, 2024, p. 15-25.

RÍO, Pablo; ÁLVAREZ, Amelia. Cultural historical psychology and the reset of history. Integrative Psychological and Behavioral Science, n. 55, p. 708-718, 2021.

SANTOS, Acácia Angeli; LIMA, Marcos Eugênio Oliveira; RAMOS. Wilsa Maria. Documento Técnico Norteador do VIII Seminário Novos Horizontes: GD3 – Ensino híbrido, EAD e os efeitos das tecnologias da informação e comunicação. Brasília: ANPEPP, 2023.

SILVA, Fernanda de Oliveira et al. Experiência em aulas remotas no contexto da pandemia da COVID-19. Revista de Enfermagem UFPE, v. 15, n. 1, p. 1-17, 2021

TOASSA, Gisele. Emoções e vivências em Vigotski: investigação para uma perspectiva histórico-cultural. 348. Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo. São Paulo, 2009.

TORRES, Emilio Ortiz; SÁNCHEZ, María de los Ángeles Mariño. El proceso de enseñanza-aprendizaje para adultos en la educación posgraduada. Revista Iberoamericana de Educación, v. 44, n. 7, p. 1-6, 2008.

UNESCO. When schools shut: gendered impact on COVID-19 school closures. Paris: Unesco, 2021.

VERESOV, Nikolai. The concept of perezhivanie in cultural-historical theory: content and contexts. In: FLEER, Marilyn; GONZÁLEZ REY, Fernando; VERESOV, Nikolai (Eds.). Perezhivanie, emotions and subjectivity: advancing Vygotsky’s legacy. Singapura: Springer, 2017, p. 47-70.

VERESOV, Nikolai. Discovering the Great Royal Seal: new reality of Vygotsky’s legacy. Cultural-historical Psychology, v. 2, n. 16, p. 107-117, 2020.

VERESOV, Nikolai; MOK, Nelson. Understanding development through the perezhivanie of learning. In: LANTOLF, James; POEHNER, Matthew; SWAIN, Merrill (Eds.). The Routledge handbook of sociocultural theory and second language development. Nova Iorque: Routledge, 2018, 89-101.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. El significado histórico de la crisis de la psicología. In: VIGOTSKI, Lev Semionovich. Obras escolhidas. Madri: Editora Pedagógica, 1991, p. 257-416.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018.

Published

2025-07-01

Issue

Section

Dossiê: Universidade e Sociedade: abordagens interdisciplinares