Critical discourse analysis in studies about algorithms and artificial intelligence in Mathematical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2025.17.41.10183

Keywords:

Critical Discourse Analysis, Artificial Intelligence, Mathematical Education

Abstract

The research focuses on conducting a Discourse Analysis of papers on algorithms and Artificial Intelligence (AI) in Mathematical Education during a Graduate course. The main objective is to understand how the educational and practical meanings of AI are created and communicated in the discourse of the papers, exploring the words, expressions, and forms of language used. Similarly, it seeks to identify how the discourse is employed and its relationship with theorists such as Bakhtin and Gramsci to establish, reinforce, or challenge intentionality relations in the subjective views of the educational uses of innovations like AI. Additionally, the study investigates how discourse contributes to the construction of mathematical educator identities and how these subjects critically position themselves. The results highlight that the Critical Discourse Analysis approach is an effective path for attentive readings and writings of texts, seeking ideological and identity aspects of teachers on recent themes, such as AI.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRAIT, Beth. Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2014.

EXAME. Jovens brasileiros são os que mais utilizam aparelhos eletrônicos no mundo. Exame. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3FohCmT. Acesso em: 23 maio 2025.

FAIRCLOUGH, Norman. Discourse and social change. Cambridge: Polity Press, 1992.

FAIRCLOUGH, Norman. The discourse of new labour: Critical Discourse Analysis. In: WETHERELL, Margareth; TAYLOR, Stephanie; YATES, Simeon John (Orgs.). Discourse as data: a guide for analysis. London: Sage, 2001, p. 229-266.

FAIRCLOUGH, Norman; AGUIAR, Maycon Silva. Análise crítica do discurso como raciocínio dialético: crítica, explanação e ação. Policromias – Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som, v. 4, n. 2, p. 31-50, 2019.

GILLESPIE, Tarleton. A relevância dos algoritmos. Parágrafo, v. 6, n. 1, p. 95-121, 2018.

GRAMSCI, Antonio. Caderno 12 (1932): Apontamentos e notas dispersas para um grupo de ensaios sobre a história dos intelectuais. In: GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Volume 2: Os intelectuais; O princípio educativo; Jornalismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004, p. 13-55.

LIMA, Adenaide Amorim. A filosofia da linguagem em Bakhtin: conceitos principais. Revista Litterarius, v. 20, n. 1, p. 1-16, 2021.

PARREIRA, Artur; LEHMANN, Lúcia; OLIVEIRA, Mariana. O desafio das tecnologias de inteligência artificial na Educação: percepção e avaliação dos professores. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 29, p. 975-999, 2021.

PINHEIRO, Tatiana. Mikhail Bakhtin, o filósofo do diálogo. Nova Escola. 01 jul. 2009. Disponível em: https://bit.ly/4mu1rFt. Acesso em: 23 maio 2025.

SOLER, Rodrigo Diaz de Vivar Y. Uma leitura sobre o intelectual orgânico em Gramsci. Psicologia em Revista, v. 23, n. 2, p. 541-561, 2017.

TÍLIO, Rogério Casanovas. Revisitando a Análise Crítica do Discurso: um instrumental teórico-metodológico. Revista e-scrita, v. 1, n. 2, p. 86-102, 2010.

VALENTE, José Armando. Inovação nos processos de ensino e de aprendizagem: o papel das tecnologias digitais. In: VALENTE, José Armando; FREIRE, Fernanda Maria Pereira; ARANTES, Flávia Linhalis (Orgs.). Tecnologia e educação: passado, presente e o que está por vir. Campinas: NIED/Unicamp, 2018, p. 17-41.

VOLÓCHINOV, Valentin Nikolaevich (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published

2025-07-01

Issue

Section

Dossiê: Universidade e Sociedade: abordagens interdisciplinares