The Federal University of Minas Gerais and the Education of Young People and Adults: notes on a relationship with society through extension
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2025.17.41.10169Keywords:
Youth and Adult Education, Universities, University extensionAbstract
This article addresses the structuring of Youth and Adult Education as one of the areas of action of/at the Federal University of Minas Gerais, focusing on the development of a service specific to the modality, through extension projects. The research, which used a qualitative approach, used as sources institutional documents and oral testimonies about the history of EJA at the university, which were analyzed based on a bibliography related to youth and adult education. The results indicated that the maintenance of an EJA service specific to the University is justified by the integration of extension activities, teaching and research in EJA, in addition to the creation of other institutional spaces to develop the modality. These results help to understand the provision of EJA at/at UFMG as an action through which the political and social commitment of universities is reinforced.
Downloads
References
Fontes
FERRARI, Maria Leonor Vianna. Entrevista concedida a Meiriele Cruz e a Leôncio José Gomes Soares. Belo Horizonte, 11 nov. 2019.
FIDELIS, João Romão. Entrevista concedida a Meiriele Cruz. Belo Horizonte, 15 set. 2020.
FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Entrevista concedida a Meiriele Cruz. Belo Horizonte, 17 dez. 2019.
GIOVANETTI, Maria Amélia Gomes de Castro. Entrevista concedida a Meiriele Cruz. Belo Horizonte, 29 ago. 2019.
MAGALHÃES, Edna Maria Santana. Entrevista concedida a Meiriele Cruz. Belo Horizonte, 02 set. 2019
SANTOS, Tomaz Aroldo da Mota. Entrevista concedida a Meiriele Cruz e a Leôncio José Gomes Soares. Belo Horizonte, 14 nov. 2019
UFMG. Programa de Educação Básica de Jovens e Adultos da UFMG. Belo Horizonte, 1998.
Referências
ALBERTI, Verena. História oral: a experiência do CPDOC. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1990.
ALBERTI, Verena. História dentro da História. In: PINSKY, Carla (Org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2005, p. 155-202.
ALVES, Suellen Guimarães. O sujeito educando da EJA e a cidade: um estudo sobre as mudanças provocadas pela reinserção na escola. 174f. Mestrado em Educação, Conhecimento e Inclusão Social pela Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2017.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de novembro de 1996: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 20 nov. 1996.
CARVALHO, Carlos Fabian. A Educação de Jovens e Adultos e Universidade: a experiência de Jovens e Adultos da Universidade Federal do Espírito Santo. 132f. Mestrado em Educação, Conhecimento e Inclusão Social pela Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2004.
CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008, p. 295-316.
CORRÊA, Luís Oscar. As conexões possíveis e necessárias entre o Ensino Fundamental de adultos e a economia solidária. 100f. Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2005.
CRUZ, Meiriele. Educação de Jovens e Adultos na Universidade Federal de Minas Gerais: (re)construindo a história do Projeto de Ensino Fundamental de Jovens e Adultos – 2º Segmento – (1986-2016). 232f. Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2020.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emilio; FONSECA, Maria da Conceição. Identidade docente e formação de Educadores de Jovens e Adultos. Educação e Realidade, v. 26, n. 2, p. 51-73, 2001.
FLECK, Ludwik. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.
FORPROEX. I Encontro Nacional de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Conceito de extensão, institucionalização e financiamento. UNB, Brasília, 04 e 05 de novembro de 1987. In: NOGUEIRA, Maria das Dores Pimentel (Org.). Extensão Universitária: diretrizes conceituais e políticas – documentos básicos do Fórum Nacional de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras 1987-2000. Belo Horizonte: PROEX/UFMG; Fórum, 2000, p. 11-18.
GADOTTI, Moacir. Extensão Universitária: para quê? Instituto Paulo Freire. 2017. Disponível em: https://abrir.link/wUkht. Acesso em: 30 abr. 2025.
GIOVANETTI, Maria Amélia Gomes de Castro. Núcleo de Educação de Jovens e Adultos: pesquisa e formação – NEJA/UFMG: tendências e perspectivas do conhecimento no campo da EJA. Educação em Revista, n. 32, p. 197-208, 2000.
HADDAD, Sérgio. Promoção de programas de alfabetização, pós-alfabetização e educação de adultos com a vinculação das Instituições de Ensino Superior no Brasil. São Paulo: Centro de Documentação e Informação (CEDI), 1989.
IRELAND, Timothy Denis. Educação de jovens e adultos e extensão universitária: primos pobres? Aproximações para um estudo sobre a educação de jovens e adultos na universidade. In: NETO, José Francisco de Melo (Org.). Extensão Universitária: diálogos populares. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB, 2002, p. 65-78.
IRELAND, Timothy Denis. Uma prática educativa com operários da construção. In: MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (Org.). Construção coletiva: contribuições à educação de jovens e adultos. Brasília: UNESCO; MEC; RAAAB, 2005, p. 97-107.
JESUS, Leila Maria de. A repercussão da atuação de educadores/as populares do CEDEP/UnB na escola pública do Paranoá-DF. 217f. Mestrado em Educação pela Universidade de Brasília. Brasília, 2007.
MATI, Emmeline Salume. Trajetórias de educadores construídas na educação de jovens e adultos: experiências e significados. 124f. Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2008.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Manual de história oral. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
NOGUEIRA, Maria das Dores Pimentel (Org.). Extensão universitária: diretrizes conceituais e políticas – documentos básicos do Fórum Nacional de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras 1987-2000. Belo Horizonte: PROEX/UFMG; Fórum, 2000.
PORCARO, Rosa Cristina. Trinta e dois anos de História da Educação de jovens e adultos na Universidade Federal de Viçosa: o NEAD como espaço de formação docente. Cadernos de História da Educação, v. 19, n. 1, p. 42-55, 2020.
REIS, Renato Hilário dos. A constituição do sujeito político, epistemológico e amoroso na alfabetização de jovens e adultos. 267f. Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2000.
RIBEIRO, Elinor Eschholtz. Alfabetização de adultos, servidores da UFPR. Educar, n. 8, p. 27-34, 1989.
SANT’ANNA, Sita Mara Lopes. O ensino da língua materna para jovens e adultos trabalhadores: a busca de novos sentidos. 159f. Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2000.
SAVELI, Esméria de Lourdes; PAULA, Ercília Maria Angeli Teixeira de. Projeto Rondon e sua função político social. Revista Conexão UEPG, v. 2, n. 1, p. 59-63, 2006.
SOARES, Leôncio José Gomes. 30 anos da EJA na UFMG – extensão, formação e pesquisa. Revista Teias, v. 17, ed. esp., p. 43-58, 2016.
THIOLLENT, Michel Jean-Marie. Avanços da metodologia e da participação na extensão universitária. Texto apresentado na mesa-redonda “Avanços metodológicos e produção de conhecimento”. In: ARAÚJO FILHO, Targino; THIOLLENT, Michel Jean Marie (Orgs.). Metodologia para Projetos de Extensão: apresentação e discussão. São Carlos: Cubo Multimídia, 2008, p. 142-152.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Meiriele Cruz, Leôncio José Gomes Soares

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
