Admission to undergraduate courses at UFFS – Chapecó Campus: intersectionality as a concept and a way of reading the trajectories of women after 25 years of age
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2025.17.41.10167Keywords:
Life trajectories, Intersectionality, Higher Education, Teacher trainingAbstract
Sexist, classist and racist structures mark the history of people who are determined by their place/territory of belonging, their body, their color, their gender and the social class they belong to. From an intersectional perspective, we present the life trajectories/histories of women who entered the undergraduate program at UFFS – Campus Chapecó (SC) after the age of 25. These trajectories are shared through the intertwining of violence, at the intersection of gender and class and their challenges. The method chosen was the conversation circle, which provides freedom in formulating and reformulating questions and interactive exchanges between participants. The basic debate goes through the concept of intersectionality, allowing us to understand the social structure in which they are immersed. We conclude that addressing intersectional aspects in the lives of future teachers is fundamental to understanding their trajectories and strengthening them personally and professionally.
Downloads
References
Fontes
MAFALDINHA. Entrevista concedida a Michele Batista. Chapecó, 22 jun. 2024.
VIOLETA. Entrevista concedida a Michele Batista. Chapecó, 22 jun. 2024.
Referências
AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Jandaíra, 2022.
COLLINS, Patricia Hill. Bem mais que ideias: a interseccionalidade como teoria social crítica. São Paulo: Boitempo, 2022.
COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2020.
CRENSHAW, Kimberlé. Kimberle Crenshaw sobre Interseccionalidade: “Eu queria criar uma metáfora cotidiana que qualquer pessoa pudesse usar”. Portal Geledés. 2014. Disponível em: https://abrir.link/uKIoq. Acesso em: 30 abr. 2025.
CRENSHAW, Kimberlé. Porque a interseccionalidade não pode esperar. Ação pela Identidade. 2015. Disponível em: https://abrir.link/GeCng. Acesso em: 30 abr. 2025.
CRENSHAW; Kimberlé. Desmarginalizando a intersecção entre raça e sexo: uma crítica feminista negra da doutrina da antidiscriminação, da teoria feminista e da política antirracista. In: BAPTISTA, Maria Manuel; CASTRO, Fernanda de (Orgs.). Gênero e performance: textos essenciais 2. Coimbra: Grácio Editor, 2019, p. 53-90.
Hooks, Bell. Ensinando comunidade: uma pedagogia da esperança. São Paulo: Elefante, 2021.
HYPOLITO, Álvaro Moreira. Trabalho docente, classe social e relações de gênero. São Leopoldo: Oikos, 2020.
KYRILLOS, Gabriela Moraes. Uma análise crítica sobre os antecedentes da interseccionalidade. Revista Estudos Feministas, v. 28, n. 1, p. 1-12, 2020.
MISOCZKY, Maria Ceci. Abordagem de redes no estudo de movimentos sociais: entre o modelo e a metáfora. Revista de Administração Pública, v. 43, n. 5, p. 1.147-1.180, 2009.
MOURA, Adriana Ferro; LIMA, Maria Gloria. A reinvenção da roda: roda de conversa: um instrumento metodológico possível. Revista Temas em Educação, v. 23, n. 1, p. 98-106, jan./jun. 2014.
PISCITELLI, Adriana. Interseccionalidades, categorias de articulação e experiências de migrantes brasileiras. Sociedade e Cultura, v. 11, n. 2, p. 263-274, 2008.
REDE TVT. Interseccionalidade – Sirma Bilge no Brasil de Fato Entrevista. Rede TVT. 14 maio 2021. Disponível em: https://abrir.link/ygHRE. Acesso em: 07 mar. 2025.
SANTOS, Ana Paula de Souza; COSTA, Maria Luísa Furlan. O avanço feminino na Educação Superior brasileira: perspectivas de gênero, raça e classe. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 2, n. 21, e12657, 2021.
VIANNA, Cláudia Pereira. O sexo e o gênero da docência. Cadernos Pagu, n. 17/18, p. 81-103, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Michele Batista, Renilda Vicenzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
