Young people’s experiences about their participation in narrative inquiry
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2023.15.36.211-223Keywords:
Experience, Young people, ResearchAbstract
This paper is the result of research conducted with 12 young people from a professional and technological education institution about their experiences in school times. Here, I seek to address the reports of these students about their participation in the research conducted from October to November 2016. For the theoretical foundation, I consulted Larrosa’s (2003) and Skliar’s (2011) views to address the experience, the report, and the conversation, and Connelly and Clandinin’s (2008) for the Narrative Research methodology. The students' reports made evident that the research was a movement that made them think about themselves. By remembering events and dimensioning how their histories were being woven, they were allowed to self-evaluation. Besides, they could reflect and give new meaning to their past, learning more about themselves in the narrative process, and highlighting its formative dimension. In this way, I was able to consider their otherness, legitimating them as capable beings to reflect on their practices.
Downloads
References
Fontes
Ângela. Entrevista concedida à Cristiane Elvira de Assis Oliveira. Juiz de Fora, 2016.
Bem. Entrevista concedida à Cristiane Elvira de Assis Oliveira. Juiz de Fora, 2016.
Carolina. Entrevista concedida à Cristiane Elvira de Assis Oliveira. Juiz de Fora, 2016.
Eva. Entrevista concedida à Cristiane Elvira de Assis Oliveira. Juiz de Fora, 2016.
John. Entrevista concedida à Cristiane Elvira de Assis Oliveira. Juiz de Fora, 2016.
Karen. Entrevista concedida à Cristiane Elvira de Assis Oliveira. Juiz de Fora, 2016.
Laura. Entrevista concedida à Cristiane Elvira de Assis Oliveira. Juiz de Fora, 2016.
Lisa. Entrevista concedida à Cristiane Elvira de Assis Oliveira. Juiz de Fora, 2016.
Luana. Entrevista concedida à Cristiane Elvira de Assis Oliveira. Juiz de Fora, 2016.
Marcus. Entrevista concedida à Cristiane Elvira de Assis Oliveira. Juiz de Fora, 2016.
Robin. Entrevista concedida à Cristiane Elvira de Assis Oliveira. Juiz de Fora, 2016.
Sindy. Entrevista concedida à Cristiane Elvira de Assis Oliveira. Juiz de Fora, 2016.
Referências
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2008.
CLANDININ, Jean; CONNELLY, Michael. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2015.
CONNELLY, Michael; CLANDININ, Jean. Relatos de experiencia e investigación narrativa. In: LARROSA, Jorge (Org.). Déjame que te cuente: ensayos sobre a narrativa y educación. Cuidad Autónoma de Buenos Aires: Alertes, 2008, p. 11-59.
COSTA, Marisa Vorraber. Pesquisa-ação, pesquisa participativa e política cultural da identidade. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 93-117.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
JOSSO, Marie-Christine. História de vida intercultural em formação de professores. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, v. 17, n. 29, p. 43-50, jan./jun. 2008.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002.
LARROSA, Jorge. A arte da conversa. In: SKLIAR, Carlos. Pedagogia (improvável) da diferença: e se o outro não estivesse aí? Rio de Janeiro: DP&A, 2003, p. 211-216.
LARROSA, Jorge. Notas sobre narrativa e identidad (a modo de presentación). In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). A aventura (auto)biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004, p. 11-22.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de; GERALDI, João Wanderley. Narrativas: outros conhecimentos, outras formas de expressão. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; et al. (Orgs.). Narrativas: outros conhecimentos, outras formas de expressão. Petrópolis; Rio de Janeiro: DP et Alii; FAPERJ, 2010, p. 13-28.
SKLIAR, Carlos. Conversar e conviver com os desconhecidos... In: FONTOURA, Helena Amaral da (Org.). Políticas públicas, movimentos sociais: desafios à Pós-Graduação em Educação em suas múltiplas dimensões. Rio de Janeiro: ANPEd Nacional, 2011, p. 27-37.
SOUZA, Elizeu Clementino de. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação em Questão, v. 25, n. 11, p. 22-39, jan./abr. 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cristiane Elvira de Assis Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.