A figura da morte no cinema brasileiro:
O vigilante (1992), de Ozualdo Candeias
DOI:
https://doi.org/10.33871/21750769.2024.19.2.9388Keywords:
Cinema Brasileiro dos anos 90, Figura, O VigilanteAbstract
Este ensaio é um estudo sobre a figura da morte no filme O vigilante (1992), de Ozualdo Candeias. O filme aborda o êxodo rural através da violência propagada pelo subúrbio, atribuindo ao desenvolvimento dos conflitos, a implicação da figura da morte. Considerando a trajetória da figura da morte, como, também, o modo de sua aparição na imagem cinematográfica, é possível delinear na análise fílmica as instâncias da figuração propostas pelo ensaísta alemão Erich Auerbach (1997). Desse modo, o filme realiza a profecia figural longe da redenção teológica, manifestando o Juízo Final na opacidade de uma arma apontada para a câmera. Logo, a hipótese é a de que o “disparo” tem como alvo o cinema brasileiro, evidenciando a consternação do cineasta moderno no início dos anos 1990.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 O Mosaico
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright, when licensing their production in the journal O Mosaico, which is licensed under a Creative Commons license. When submitting the work, and upon acceptance, the author assigns his/her copyright for publication in the journal. Readers can download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always an explicit mention to the author (s) and to the O Mosaico, and no changes to the original work are allowed. When submitting an article to the journal O Mosaico and after accepting it for publication, the authors allow, without remuneration, to pass the following rights to the journal: the first edition rights and the authorization for the editorial team to transfer, according to their judgment, this article and its meta data to indexing and reference services.